Lage, Julian: View with a Room 2022. október 19., Salvai Ádám
Julian Lage – View with a Room (Blue Note/Universal Hungary)
Néhány hónap után ismételten “virtuális tollat” ragadok és erre egy igen jó okom van: Julian Lage legújabb lemezét kell felderítenem, ami egy igazán kedves feladatnak hangzik. Távol álljon tőlem bármilyen kritika megfogalmazása a művész felé, aki a jazz gitározás egyik legnagyobbika manapság, ezzel együtt tehát nekem is egy hangszeres példakép. Viszont a rajongást is igyekszem partvonalon túl hagyni, ami most külön egy igazi kihívás.
Annál is inkább, mert a “View with a Room” névre keresztelt korongon egyből két gitárklasszis is tiszteletét teszi: a hátoldalon Lage után egyből Bill Frisell-be botlik az ember és ez túl sok jót ígér. A tagbontást szemlélve pedig két újabb ismerőssel futhatunk össze: Jorge Roeder nagybőgőn, Dave King pedig a doboknál űzi azt, amihez a legjobban ért.
A kontextus érdekében fontos tudni, hogy egy évvel vagyunk Lage Blue Note-os debütálása, a “Squint” megjelenése után (egy szűk másfél éve újfent én voltam a tettes, itt elérhető az ajánló). Lage két oldalán akkor is a Roeder-King duó nemesítette trióvá ezt a felállást. Nem kellett túl sokat várnunk a folytatásra: a tavalyi lemez megjelenése után egy évvel és tíz nappal jött a “View with a Room” első hírnöke, az “Auditorium”. További két single követte az elsőt: júliusban a “Word for Word”, augusztusban a “Tributary” vált elérhetővé a lemezről, hogy aztán szeptember 16-án a teljes anyaghoz hozzájussanak a rajongók.
A két gitáros kiválóan szól együtt, a két hangszín egyértelműen megkülönböztethető egymástól, de jól támogatják egymást az egész albumon keresztül. Lage a saját signature modelljén, a Collings 470 JL hangszerén hallható. Ezzel szemben Frisell több “játékszeren” is mesterkedik: például egy Jazzmaster-en, vagy épp egy bariton Telecaster-en.
Lage egy igazán termékeny szerző, a tíz elhangzó dalból pedig felesége, Margaret Glaspy is kiveszi a részét a produceri munkán keresztül.
Az első single-ként megismert “Auditorium” törékeny dallama gyönyörűen egyensúlyba kerül a két gitáros hullámzó játékával.
King dobolása a trióban megszólaló “Word for Word”, vagy az erős húzással bíró “Chavez” esetében nagyon szépen kiemelkedik, amelyre Lage tudatosan rájátszik.
A zene gyönyörűen áramlik a “Heart Is a Drum” és a “Tributary” esetében, ahol a zenekarvezető játéka nagyon ízes és kifejező.
Egyik kedvencként talán az “Echo”-t jelölném meg, a nagyon intenzív, saját atmoszférát megteremtő dalt Lage közösen írta és hangszerelte Roeder-rel, csak úgy, mint a “Fairbanks” című szerzeményt is, amelyben szintén fantasztikusan szólnak együtt.
Extra adalék, hogy Julian Lage YouTube csatornáján videó is fellelhető több dalhoz, a három single mellett a “Chavez”. és a “Temple Steps” szerzeményekhez. Senkit ne zavarjon meg a kicsit hotel szobára hajazó setting, a zenélés nagyon rendben van. Itt Frisell nélkül, trióban szólalnak meg a dalok.
A “Tributary” nekem nagyon tetszett ebből a trió verziókból, de mindegyik felvételt nyugodt szívvel ajánlom.
Ezzel a lemezzel sem lehetünk elégedetlenek, egy újabb különleges darab nemesíti tovább Lage terebélyesedő életművét. Improvizációs és technikai tudása átsugárzik a dalokon, ahogyan a kiemelkedő zeneisége is. Egy újabb megkerülhetetlen zenei anyag a jazz gitározás kedvelői és művelői számára.
Julian Lage: View with a Room (Blue Note Records, 2022)
- Tributary
- Word for Word
- Auditorium
- Heart Is a Drum
- Echo
- Chavez
- Temple Steps
- Castle Park
- Let Every Room Sing
- Fairbanks