JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2025. április 12.
Rejtvény – 2025 április2025. április 12.
Jazzpresszó: CAFUNÉ2025. április 09.
Spiegel, Russ: NITTY GRITTY2025. április 02.

Hírek

Magyar jazzmuzsikus szülők és zenész gyermekeik – 8. rész: Csuhaj Barna Tibor-Lakatos Ágnes + Csuhaj Barna Rebeka

A januárban indult új sorozatomban a magyar jazzmuzsikus szülőket (ha még élnek…) és zenész gyermekeiket kérdezem kéthetente csütörtökön.

1) Tibi, Te dunaújvárosi fiú voltál. Rögtön az első hangszered a bőgő volt? Milyen zeneiskolákba jártál és ott kik voltak a főtárgy tanáraid? Mikor kezdtél érdeklődni a jazz iránt?

csuhaj-barna-tibor.jpg

Zene tagozatos általános iskolába jártam és zongora volt az első hangszerem, amit 5-6 évig tanultam, Muzslai Mária volt a tanárom. Rengeteg élmény adott az ének-zene tagozatos iskola: kórus versenyek, opera látogatások, stb… Ének tanáraim Székely Istvánné, és Kőházi Tiborné voltak. Gimnáziumi éveim alatt a gitár vette át a vezető szerepet, a klasszikus zenét pedig a rock váltotta, és ennek az egyre progresszívabb fajtái vezettek el a jazz-rockig, majd a jazzig a nyolcvanas évek második felében. A jazz bőgő játék alapjait Töttös Lászlótól, a tanszakon Berkes Balázstól próbáltam elsajátítani.

2) Ági, Te kalocsai lány voltál. Az elejétől fogva énekesnőnek készültél? Kérdem ezt azért, mert a bátyád, György klasszikus fagottos... Milyen zeneiskolákba jártál és ott kik voltak a főtárgy tanáraid?

lakatos-agnes.jpg

6 éves koromtól népi táncos és énekes voltam, mellette klasszikus zenét, zongorát tanultam, Tóth József volt a zongoratanárom. Az iskola, ahova jártam a régi rendszerű ének-zenei általános iskola volt, naponta énekórákkal, hetente több alkalommal kóruspróbákkal, amit édesanyám Dr. Lakatos Istvánné vezetett.

A Bartók Konzervatóriumra Geri Edit jazz énekesnő készített fel, a sikeres felvételi után Dr. Garay Attila és Holzer Irma voltak a tanáraim.

3)Tibi, mikor kerültél fel Budapestre?

1987-ben nyertem felvételt a jazz tanszakra, ekkor kerültem Budapestre.

4) Ági és Te?

1985-ben.

5) Tibi+Ági: Hogy emlékeztek, hol találkoztatok először? Szerelem volt első látásra?

A konziban Fridrich Károly Tanár Úr jazz történet óráján találkoztunk. Erről részletesebben az önéletrajzi könyvemben fogok írni…..

6) Tibi, milyen jazz zenekarokban játszottál eddig?

A Dr.Jazz Gospel Band, a Blue Train voltak az első zenekaraim, majd a Regős Quartet, a Binder Trio, a Brass Age következett. A Vasmalom nevű folk zenekarral bejártam a fél világot a ’90-es években. Az új évezredben a Voice and Bass, az East Side Jazz Company, a Lakatos Ágnes Special Zone, a Vörös Niki Quartet, a Varga Gábor Trio, az Equinox -  voltak a meghatározó formációk, de a színész-énekes Kováts Kriszta zenekarában is vállaltam szerepet, a Corridor Fagott Kvartettel is voltak/vannak közös projektek.

7) Ági, Te is válaszolj ugyanerre a kérdésre!

A mostani zenei projectek mellett (Lakatos Ágnes Standard Zone és Special Zone, Lakatos Ágnes-Oláh Kálmán Concept, és a Voice and Bass projectünk, ami közel 35 éves !!) tagja voltam a Téli Márta által létrehozott Jazz Jetnek, és a Dr. Győri Gábor vezette Dr. Jazz Gospel Bandnek. Kórusvezetőként a Jazz Voices-szel dolgoztam kb. 10 évet, ez nagyon szép időszaka volt az életemnek, a kórus tagokkal - igaz ritkán-, de most is tartjuk a kapcsolatot.

8) Tibi+Ági: Két lányotok is született. Ha jól emlékszem, mind a kettő fuvolázott. Az idősebb lányotokat, Rebekát az én lányom, Karina kísérte több vizsgakoncerten is a Tóth Aladárban. Emlékeztek még arra?

A nagyobbik lányom, Csuhaj Barna Rebeka fuvolaművész, a Zeneakadémián végzett, azóta tanít, koncertezik, de most főállásban leginkább anyuka a másfél éves kisfiával.

(És igen, Karinával nagyon jóban voltak!)

A kisebbik lányom, Csuhaj Barna Kincső is tanult zongorázni, sokat énekelt kórusban, de ő nem zenei pályát választott, a Károli Gáspár egyetemen végzett, és a marketing szakmában helyezkedett el. Nagyon sokat segít grafikai és számítógéppel kapcsolatos munkáinkban.

9) Rebeka, a a gyereknek mindkét szülője zenész, akkor szinte a sors rendeli úgy, hogy ő maga is zenéljen. Anyukád énekesnő, Apukád bőgős, hogy-hogy Te a fuvolát választottad?

csuhaj-barna-rebeka.jpg

Nem csak a sorson múlt a pályaválasztásom, inkább úgy fogalmaznék, annak, hogy zenei közegben nőttem fel, természetes velejárója, hogy szerettem és igényeltem a zenét. Ugyanakkor nagyrészt a szüleimnek köszönhető, hogy - miután kiderült, hogy az affinitást is örököltem - igyekeztek, hogy a lehető legjobb képzést kapjam a zenei tanulmányaim során.

10) Rebeka, milyen zeneiskolákba jártál és ott kik voltak a főtárgy tanáraid?

A Tóth Aladár Zeneiskolában (ahol most én magam is tanítok) Varga Gabriellánál kezdtem fuvolázni, a konziban Alföldy-Boruss Eszter és Balog Evelin tanítottak, a pécsi egyetemen Dr. Drahos Béla volt a tanárom, a Zeneakadémián pedig Sebők Erikánál diplomáztam.

11) Tibi+Ági: Mikor és hol léptetek fel először Rebekával?

Az első komolyabb közös munkánk az 2014-ben készült a Corridor Fagott Kvartettel közös „Corridoor” című lemezen valósult meg.

12) Rebeka, Te hogyan emlékezel vissza?

Talán apukám által a Corridor Fagott Kvártettnek írt lemez anyagát játszottuk valahol.

13) Ági, Téged 1998. április 17-én léptettelek fel először a Jazz a Márványteremben sorozatomban. Emlékszel még arra?

Természetesen, ezek a rádiós koncertek nagyon jók voltak, tökéletes helyszín, szenzációs közönség a Márványteremben, kár, hogy vége lett ennek a korszaknak.

14) Tibi, Téged 2000. június 16-án léptettelek fel először a Márványteremben. Emlékszel arra?

Konkrétan erre az időpontra nem emlékszem, de arra igen, hogy milyen fontos és kiemelt szerepet játszott a Márványterem a jazz zenészek körében.

15) Tibi+Ági: Mióta és milyen együttesekben játszottak eddig?

1990 óta: a Dr.Jazz Gospel Band, a Blue Train, a JazzJet, az East Side Jazz Company, a Voice and Bass, a Lakatos Ágnes Special Zone/Standard Zone.

16) Rebeka, milyen zenekarokban játszottál eddig? Jazzel nem kísérletezel?

Számos vidéki és budapesti zenekarban volt már szerencsém kisegíteni, utóbbiak közül a Budafoki Dohnányi Zenekarban és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarában is több alkalommal.

Könnyűzenei formációk közül a Hiperkarma zenekarral és Bérczesi Robival dolgozhattam már együtt többször, ami egyben adott óriási élményt és volt hasonló kihívás, mint egy klasszikus zenei projektben részt venni.

A jazzt meghagyom a füleimnek. A klasszikus fuvolajáték egyik legnagyobb megfejtenivalója maga a hangideál, az adott zenész egyéni, és folyamatosan "képzett" fuvolahangja, ez pedig nagyon távol áll a jazzben jellemző hangképzéstől, amivel nincs probléma, de én személy szerint nem szívesen hallgatom így a hangszerem, így ez az irány sosem vonzott.

17) Tibi+Ági: Mióta és hol tanítotok?

Ági

1989-2008 Postások Erkel Ferenc Zeneiskolája

2004 - Liszt Zeneakadémia

2008-2024: Bartók Béla Konzervatórium

Tibi

1991-2008 Sándor Frigyes Zeneiskola, Dunaújváros

1998-2008 Postások Erkel Ferenc Zeneiskolája

2008-2018 Tóth Aladár Zeneiskola

2008 – Bartók Béla Konzervatórium

2008 - Liszt Akadémia

18) Rebeka, tanítasz is?

Lassan 12 éve, jelenleg a másfél éves kisfiammal vagyok otthon, de két zeneiskolában is visszavárnak.

19) Tibi, mi volt a jazz doktori disszertációd címe? Mióta vagy jazz doktor?

„A nagybőgő-ének duó formáció a jazz-zenében”

2018-ban védtem meg a disszertációm, 2024-ben habilitáltam.

20) Ági, Rád is ugyanezek a kérdések várnak!

Címe: A JAZZ ÉNEKLÉS INTONÁCIÓS ÉS HANGKÉPZÉSI SAJÁTOSSÁGAINAK VIZSGÁLATA AZ AFROAMERIKAI NÉPZENÉTŐL NAPJAINKIG.

Tibihez képest egy évvel később volt a védésem, ő mindenben ügyesebb volt, mint én, pl. jól beszél nyelveket, és zseniálisan ír, volt kitől örökölnie ezt a képességet, hiszen édesapja könyveket is írt.

21) Tibi+Ági: Mik a közeljövő tervei? Mikorra várhatjuk a Voice&Bass, vagy a Lakatos Ágnes Special Zone következő lemezét?

Most az alkotás időszakában vagyunk, Tibi kompozícióira írok szövegeket, ez új feladat számomra, próbálkozom. A következő lemez Voice&Bass lesz, de ezzel párhuzamosan a Special Zone-ra is készülünk új darabokkal.

22) Rebeka, Neked van már önálló lemezed?

Klasszikus zenészként nem olyan általános, hogy saját lemezeket készítsünk, mint ahogy a jazz-szakmában, hiszen mi általában nem saját szerzeményeket, feldolgozásokat játszunk, így az igény is kisebb mondjuk egy újabb Bach-interpretáció lemezre vételére. Zenekari művészként legtöbben inkább filmzenei felvételeken játszunk, vagy más könnyűzenei formációkba csatlakozunk be, akiknél egy újabb lemez kiadása mindig terítéken van.

23) Tibi+Ági+Rebeka: Mikor lesz legközelebb Apa-Anya-Lány közös koncert?

Remélem minél előbb!!!

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez