JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 23.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Párniczky András - Bartók electrified

Párniczky András: Bartók electrified 2018. május 11., Gáspár Károly

parniczky-quartet-bartok-electrified.jpg

Párniczky Quartet - Bartók Electrified (BMC Records)


„Bartók, most!”

2016-ban, Bartók Béla halála után 70 évvel járt le a zseniális komponista műveinek jogdíja. Addig -a költségek mellett- az örökösök engedélye szükségeltetett, ha valaki „feldolgozásba vágta a fejszéjét”.

A „türelmi idő” leteltével, immáron 2 éve „neki lehet ugrani” a korszakos daraboknak, jöhetnek az újragondolt változatok.

Nos, erre várt a hazai jazz szcéna kiemelkedő alakja, Párniczky András is, aki 2017 júniusában és decemberében vonult a BMC stúdiójába társaival, hogy rögzítse „Bartók Electrified” című albumát.

A nagyszerű gitáros 2001 óta elsősorban a Nigun nevet viselő formációjával koncertezik, melynek repertoárját a vallásos zsidó zene, és a jazz rendkívül érdekes és értékes fúziója adja.

2/3 részben ezen zenekar hallható a korongon -tehát Bede Péter - szaxofon, és Baló István - dob-;   változtatás a basszusszólam területén történt, ugyanis a Nigun bőgőse, Ajtai Péter másként gondolkozik „Bartókilag”, ezért -összeveszés nélkül!- úgy döntöttek, hogy Hock Ernő fog játszani az anyagon, és Párniczky Quartetként működnek ebben az esetben.

A CD-n 10 dal hallható; hat a Mikrokozmoszból („Bolgár ritmus”, „Nagy szekundok”, „Falusi tréfa”, „Csónakázás”, „Szinkópák”, „Alátevés”), a „Frusztráció”, mely önálló darab, a Benny Goodman felkérésére írt „Kontrasztok” harmadik tétele, a „Sebes”, de Bartók egyik népdalfeldolgozásának -„Meg kell a búzának érni”-„párniczkysított” változata is felcsendül, sőt, géniusz szerzőnk egyik legismertebb munkája, a „Medvetánc” szintén megszólal, melynek eredetije az 1908-as „10 könnyű zongoradarab” része.

Felmerül a kérdés: lehet-e, érdemes-e feldolgozni Bartók Béla műveit, melyek a világ végezetéig - úgy, ahogyan megalkotta azokat- érvényesek, frissek, modernek, lehengerlőek? Azt gondolom, oly módon, ahogyan Párniczkyék tették, igen!

A művészek rendkívüli módon figyeltek arra, hogy a darabok originalitása ne sérüljön, a szellemiség, hangulat megmaradjon!

Nem alakították -kényelmeskedve- a jazz standard-ekhez hasonlatossá a kompozíciókat, hogy aztán rutinszerűen improvizáljanak a harmóniakörökre, „oszt jóvan”... Ehelyett inkább olyan érzésem támadt, mintha maga Bartók is részt vett volna az alkotófolyamatban, és instruálta volna a muzsikusokat.

Így lett a „Bartók Electrified” egy mainstream behatásokat felvonultató, szabad és világzenei ünnep lenyomata! Igen, ünnep, hiszen a kiváló művészek úgy fürödtek, lubickoltak „Bartók óceánjában”, mint amikor a kisgyermeknek azt mondják szülei: most bemegyünk a játékboltba, és azt választasz magadnak, amit csak akarsz!

Persze Párniczkyt, Bedét, Hockot és Balót nagy-nagy tudásuk mellett, végtelen alázatuk is hozzásegítette, hogy ezt az iszonyatosan kemény munkát, ilyen mesterien meg tudják oldani, és világszínvonalú lemezt tudjanak készíteni!

Legyünk büszkék -mi, magyarok- Bartókra, no de arra is, hogy ilyen jazzistáink vannak, mint Párniczky András és partnerei!


Párniczky Quartet: Bartók Electrified (BMC Records 2018)

1. Bolgár ritmus

2. Frusztráció

3. Nagy szekundok

4. Falusi tréfa

5. Csónakázás

6. Sebes

7. Meg kell a búzának érni

8. Szinkópák

9. Alátevés

10. Medvetánc



Párniczky András - gitár

Bede Péter - szaxofon

Hock Ernő - bőgő

Baló István - dob, ütőhangszerek


Vissza a lemezhez