JazzMa

Friss Hírek

Világsztárok Magyarországon

Világsztárok Magyarországon – Archie Shepp Nagykanizsán, 1997. október 11-én

1997-ig kellett várni Magyarországon a következő felkonferálásra „És a szaxofon király, Archie Shepp!”. A bejelentés szó szerint így hangzott el 1997. október 11-én, mikor a zenekar három másik tagjának bemutatása után Shepp lépett a színpadra.

Előre kell bocsátanom, hogy ennél a bejelentésnél és a koncerten sem voltam jelen, a koncert első részét a rádió egyenes adásban közvetítette, a második rész felvételét pedig később sikerült megszereznem. Tehát ez egy szokatlan – helyszíni benyomásokat nem tartalmazó – emlékezés lesz Archie Shepp koncertjéről és az egész fesztiválról.

A fellépésre a Nagykanizsai Jazzfesztivál keretében került sor, amelynek előzetes programját szó szerint idemásolom, mivel nincs belőle publikálható minőségű példányom.

ALPOK-ADRIA MKB NEMZETKÖZI JAZZFESZTIVÁL

1997. október 10-11.

Nagykanizsa, Hevesi Sándor Művelődési Központ

október 10. (péntek) 19.30 óra

SZEKSZÁRDI JAZZ QUARTET

UNGA-BUNGA AND THE FUNKY HORNS

KLEINSCHUSTER QUINTET   Feat. PEGE ALADÁR – bőgő


Éjféli koncert

PLESZKÁN TRIÓ


október 11. (szombat) 19.30 óra

SHABU-SHABU EGYÜTTES   (km.: Berki Tamás – ének)

ARCHIE SHEPP QUARTET (USA)


Éjféli koncert

WESZELY QUARTET   Feat. Tomsits Rudolf – trombita, Tisza Bea – ének

Belépődíj: 700 Ft/nap

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a „Világsztárok Magyarországon” rovatvezetője, a székesfehérvári Márkus József hatalmas magángyűjteményéből rendelkezésünkre bocsátotta a szórólap eredetijét, amit még 1997 október elején küldött neki a nagykanizsai Halász Gyula! – A szerk.)

alpok-adria97-szorolap.jpg


Néhány háttér információ a többi fellépő kapcsán:

- Az Unga-Bunga and the Funky Horns Csepregi Gyulának volt egy nem túl hosszú ideig működő együttese, egyszer hallottam őket a Márványteremben. Az együttes, nevének megfelelően, amolyan funkys stílusban játszott több fúvóssal megerősítve. A tagok közül még Vasvári Pál basszusgitárosra és Zsemlye Sándor szaxofonosra emlékszem fejből.

- Eric Kleinschuster pozanos az osztrák rádió nagyzenekarának volt a vezetője, aki emellett kisegyüttest is vezetett, általában sextet formációban. A hetvenes-nyolcvanas években volt néhány nagyon „ütős” összeállítása a kiszenekari formációnak és ezekkel jól sikerült lemezek is készültek.

- A Shabu-Shabu együttes Berki Tamás énekes és Jávori Vilmos dobos együttese volt, változó – de mindig a magyar jazz élvonalába tartozó – tagokkal. Egyébként mit is mondhatnék róluk, hiszen Berki Tamást mindenki ismeri, őt nem lehet nem kedvelni.

A fesztivál programja szerint is most már Archie Shepp-nek kell következnie, aki a nagy-nagy kedvenceim egyike. 1976-ban fellépett triójával a Nürnberg-i East-West Jazzfestival-on és a fellépés egy részletét megjelentette lemezen a nyugat-német ENJA kiadó „Steam” címmel. A 80-as években ennek a lemeznek a licence változata az NDK-s Amiga kiadónál is megjelent és tulajdonképpen innentől fókuszáltam Shepp zenéjére és lemezeire. A pályája elején felvett lemezeivel – pedig játszott John Coltrane-nal is, a lemezeit az Impulse! adta ki – máig nem tudtam igazából megbarátkozni, viszont a „Steam” után Európában (ENJA, SteepleChase, Timeless) és Japánban (Denon), majd Párizsban alapított lemezcégénél (Archieball) bármilyen formációval megjelent lemezeivel annál inkább.

Elöször 1991-ben hallottam élőben a bécsi Reigen Club-ban, ahol Horace Parlan (zongora), Wayne Dockery (bőgő), Buster Smith (dob) felállásban játszottak.

Szóval 1997. október 11-én a bevezetőben leírtak szerint kezdődött az első magyarországi fellépés, amelyre Richard Clements (zongora), Leon Dorsey (bőgő), Steve McCraven (dob) felállású quartet-tel érkezett. Shepp koncertjeinek programját általában kb. felerészben saját szerzemények, másrészt pedig főként Strayhorn, Ellington, Monk számok adják (sok-sok koncertlemeze ezt mutatja); vannak benne zenekari számok terjedelmes tenorszaxofon-szólókkal és olyanok is, amelyekben a szaxofonozás mellett énekel is.

A koncert alatt szinte minden szám után bemutatta együttese tagjait, de az eljátszott szerzemények címét egyszer sem mondta be. Elnézést kérek, de az előadott kompozícióknak csak egy részét sikerült azonosítani, a másik részét nem. A program a következő volt:

1. Ezt nem sikerült azonosítani, de Shepp szokásához híven egy terjedelmes (15 és fél perces) hangszeres kompozícióval kezdett a hangulat megalapozása céljából.

archie-shepp-sings-somthing-to-live-for.jpg

2. California Blues (Shepp szerzemény) volt a következő, amely a koncert évében a Timeless kiadónál megjelent „Something to Live for” című, csupa énekes számot tartalmazó lemezen is megtalálható és az ének Nagykanizsán sem maradt el. Ez a szám egyébként elég gyakran előadásra kerül koncertjein.

3. Revolution (Shepp szerzemény) ismét egy olyan szám volt, amelyben énekelt is. Ez a szám szinte minden koncertjén, koncert lemezén elhangzik.

4. A szűk háromnegyed órás első rész után szünet, majd a következő rész a „Lush Life” (Billy Strayhorn szerzemény) kezdődött. Ez is egy rendszeres, énekes produkció a Shepp koncerteken.

5. Ez egy szintén nem azonosított szám, amelyben csak szaxofonozott, nem énekelt.

6. Az „A Flower Is a Lovesome Thing” (Billy Strayhorn szerzemény) a másik játszott és énekelt kompozíció az előbb említett lemezről. Más Shepp lemezen, koncerten azóta ezzel a számmal nem találkoztam.

7. Steam (Shepp szerzemény), ami szintén Shepp koncertprogramjának elmaradhatatlan hangszeres darabja. Ez lett volna az utolsó szám (Shepp mindenkinek Jó éjszakát! kívánt), de természetesen a közönség ráadást követelt.

8. A ráadás az előzőhöz hasonlóan hangszeres mű volt, de sajnos nem tudtam azonosítani.

Archie Shepp a későbbiekben többször is járt Magyarországon, utoljára egy világzenei produkcióban lépett fel a MüPa-ban 2010-ben. A további jazzkoncertjei pedig valószínűleg a Világsztárok Magyarországon sorozatnak is részét fogják képezni.

Vissza az összes cikkhez