JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Redman, Joshua - Momentum

Redman, Joshua: Momentum 2012. december 21., Tálas Áron

joshua-redman-momentum.jpg

Láthatóan nem egy friss albumról van szó (2005), egyszerűen csak ajánlani szeretném az egyik kedvenc lemezem. Nem vagyok kritikus, és már az elején leszögezem, teljes mértékben elfogult leszek.

A lemez alapvetően groove-orientált. Noha relatíve sokan szerepelnek rajta, az egyik főszereplő Sam Yahel, aki billentyűzik, és sokszor ő hozza a basszusokat is a bal kezével, nekem ez sokáig fel se tűnt, később tudtam csak meg. Ahogy hallgatjuk a „Sweet Nasty“-ben a szaxofonszóló alatti basszuskíséretet, simán gondolhatnánk, hogy egy basszusgitárossal dolgoznak. De nem, és bizony a basszus a billentyűszólók alatt is igencsak a helyén van.

A „Shut Your Mouth“ az egyik kedvencem, érdekes ritmikájú és „szétfelé“ nyíló témája teszi zseniálissá, az eztán következő bluesos téma pedig dögössé a számot. A szaxofonszóló úgy, ahogy van, tökéletes, megmutatkozik benne Redman alapvetően tonális, de ritmikailag rendkívül gazdag és változatos játéka. Ami a dallamépítkezést és az íveket illeti, számomra ő abszolút példakép, szinte minden szólóján érződik, hogy valamit el akar „mondani“, nem csak „játszik a körre“. Valószínűleg ezért hallgattam már akkor, amikor még más jazzt nem is nagyon.

Az előbb említett két számban Jeff Ballard dobol, ami szintén meghatározó szerepű, végig együtt mozog a szólistával, oda-vissza mennek a jelzések. Ez vonatkozik Brian Blade-re is, noha teljesen más soundon és más frazírral játszanak, ami viszont közös bennük, az a „nyers“ erő, ami felülír náluk minden technikai „szabályt“, kötöttséget. Megfigyelhető még, hogy Ballard feszülten, inkább „előre“ viszi a zenekart, Blade játékából pedig árad a nyugalom.

A „Riverwide“–ról leginkább egy napfelkelte jut eszembe valami távoli tájon, Jeff Parker ízes gitárjátékával egészül ki a hangzás, egyébként az egész albumra jellemző, hogy zseniálisak a hangszerelések, úgy érzem, mindenki pont ott és annyit játszik, ahol és amennyit kell.

A „Greasy G“ a legdögösebb funk nóta, Meshell Ndegocello egyedi basszusjátékával, a „Lonely Woman“ pedig számomra egyfajta „úszás“ pl. az összevissza cikázó gondolatok között. A jungle-szerű dobalapon kötetlenebb ritmikájú akkordkíséretet hallunk, Stefon Harris vibrafonja pedig teljesen egyedi ízzel fűszerezi meg a számot. Ezt követi a „Swunk“, ahol Kurt Rosenwinkel gitározik, a végén ismétlődő témánál érdemes figyelni, miket játszik a háttérben (!).

Külön öröm számomra, hogy Flea is játszik a lemezen, és persze nem is akárhogy, a „The Crunge“ és a „Double Jeopardy“ dögös groove-jai neki köszönhetőek. (Itt jegyezném meg, hogy ez sokunk számára felvetődhet a kérdés, hogy „mit keres a sok jazzista között ez a punk rocker a Red Hot Chili-ből?“ A válasz annyi, hogy ez a fajta „skatulyázás“ főleg itthon jellemző, aki ismeri, tudja róla, hogy egy univerzális zenész, és mondhatni tökéletes választása volt Redman-nek.)

A „Blowing Changes“ amennyire rövid, annyi érzelmet sűrít magába, ez is az egyik gyöngyszeme a lemeznek.

Redman-re még jellemző a hihetetlen mértékű figyelem, amit a ritmusszekció felé tanúsít, néhol a billentyű ötletei ispiriálják, néhol egy basszusfillre reagál („Double Jeopardy“). A kvázi utolsó szám a „Put in Your Pocket“, ahol ?uestlove kegyetlen „beülős“ funkot dobol, Nicholas Payton pedig szinte végig hangnemen kívül szólózik, a szaxofon persze ezt a stílust is átveszi, és a jó öreg szaxofon-trombita válaszolgatás is helyet kap a nótában.

A „Showtime“ egy jam-szerű groove, csak úgy, mint a „Soundcheck“. Sokan szerintem örülnek, ha írnak egy hasonlót, nekik meg ez volt a hangbeállás. Na mindegy.

Remélem, eme írással sikerült kedvet csinálnom az album megismeréséhez. Sok szempontból az egyik legjobb lemeznek tartom, amihez mindig öröm visszatérni még évek után is.



Vissza a lemezhez