JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Frisell, Bill - Four

Frisell, Bill: Four 2022. december 17., Salvai Ádám

bill-frisell-four.jpg

Bill Frisell – Four (Blue Note/Universal Hungary)


Egy újabb Frisell kötelező a polcra - a “Four” című lemezről

Bill Frisell (1951) a kortárs jazz gitározás egyik prominens alakja, lemezeit a műfaj minden követője kíváncsi fülekkel elemzi. Nemrég jelent meg legújabb albuma, amely a “Four” címet viseli. Egy eddig sem rövid életmű bővült tovább egy újabb klasszikussal.

Tizenhárom dal alkotja a repertoárját az egy hónapja kiadott lemeznek. Kivétel nélkül saját szerzeményekről van szó és akadnak köztük olyanok, amelyeket Frisell korábban megírt már.

A “Four” sorban a harmadik lemeze, amelyet a legendás Blue Note kiadóhoz köthetünk.

Zenésztársai Greg Tardy szaxofonon és klarinéton, Gerald Clayton zongorán, és Johnathan Blake a doboknál. A formáció különlegessége, hogy az általánosan jellemző felálláshoz képest basszusgitár, illetve nagybőgő nélkül szólalnak meg a dalok.

Az első dal, a “Dear Old Friend” érezteti velem a hosszú utat, amelyet Frisell megtett a karrierje során: letisztult, a gyönyörű fúvós szólamot egy lépéssel hátrébb követi a zenekar. Egy-egy pillanatban egy rövid időre megtöri az idillt egy kicsit disszonánsnak hangzó harmónia, az egész úgy hangzik, mintha egy visszaemlékezést hallgatnánk.

A “Claude Utley” nagyon határozott megkomponáltságot sugároz abból, ahogyan a különböző hangszerek reagálnak egymásra. Kicsit nehezen definiálható érzést vált ki belőlem. A végén nagyon tetszik, ahogyan egy egyszerű dallammal bekúszik a gitár.

A “Dear Old Friend”-hez nagyon hasonló hatást ér el a “The Pioneers”. Átjárja a béke érzése, mintha a zenészek között jelenlévő tisztelet hangját hallanánk, gyönyörűen épülnek egymásra a különböző rétegek.

A “Holiday” már csak a címével aktuálissá válik így december közepén. Maga a hangszerelés is egyfajta kaotikus ünnepi kavalkád érzését kelti bennem. Kicsit bohókás, de mindvégig egy nagyon tudatos, kitalált dal.

A “Waltz for Hal Willner” már a kezdeti zongorajátékkal megfog, de a közös gitár és szaxofon dallam végképp behúz és ezen a ponton kérdés nélkül kedvencnek jelölöm meg a lemezről.

A folytatásban elhangzó dalokban is (“Lookout for Hope”, “Wise Woman”) patikamérlegen ki van mérve minden szólam és nagyon szépen szólnak együtt a hangszerek. Tardy és Frisell játéka, hangszíne kiemelten tetszik.

A “Monroe” magával hoz egyfajta amerikai, country életérzést, üde színfolt a lemezen, a “Blues from Before” pedig egy izgalmas elképzelést valósít meg a zenészek közötti folyamatos egymásra reagálással, dinamikai játékkal.

Clayton gyönyörűen adja elő zongorán az “Always”-t, mintha egy klasszikus darabot hallgatnánk.

A zenekar visszatér a “Good Dog, Happy Man”-nel és a dalt hallgatva egyből arra gondolok, hogy hibátlan a címválasztás. Játékos, önfeledt dallamok követik egymást felváltva Frisell, Tardy és Clayton között.

Az utolsó előtti “Invisible” viszont azonnal a második kedvencemmé növi ki magát már a dal legelején. Gyönyörű dallamok a szaxofonon és a gitáron, Blake nagyon szépen követi le a zenésztársakat a dob mögött.

A “Dog on a Roof” számomra némileg váratlan befejezésnek indul az album összképét tekintve. A kicsit elvontabb kezdés után azonban úgy érzem, megkapom, amire szükségem van.

Nem egy bármikor meghallgatható lemez lett a “Four”. Komoly figyelmet igényel és lelki felkészültséget, hogy a benne rejlő szépségre nyitottak legyünk. Nyugodt szívvel ajánlom az ünnepi időszakra. Jobban átgondolva aligha lehet véletlen az időzítés.


Bill Frisell: Four (2022, Blue Note)

  1. Dear Old Friend (for Alan Woodard)
  2. Claude Utley
  3. The Pioneers
  4. Holiday
  5. Waltz for Hal Willner
  6. Lookout for Hope
  7. Monroe
  8. Wise Woman
  9. Blues from Before
  10. Always
  11. Good Dog, Happy Man
  12. Invisible
  13. Dog on a Roof

Vissza a lemezhez