Lakatos Pál: New Generation - Guitar Boss 2015. április 11., Gáspár Károly
Lakatos Pál (Paul Lakatos) - New Generation - Guitar Boss (MG Records)
"Hölgyeim és Uraim! Ez JAZZ!"
Tinédzser korom óta jó néhány zseniális jazzmuzsikus volt és van hatással rám, alakította és alakítja stílusomat, zenei "ars poetica"-mat. Zongoristaként elsősorban a "billentyűk varázslóival" ismerkedtem meg, de mindig próbáltam más hangszerek nagyjait is figyelni, követni. Ezen fantasztikus művészek közé tartozik Lakatos Pál gitáros, akinek elsöprő lendületű játéka, virtuozitása első hallásra lehengerelt. Pali kivételes technikai tudása mellett, mindig hatalmas szívvel-lélekkel gitározik, filozofikus mélységekbe-magasságokba tudunk eljutni a segítségével. Kiváló kapcsolatot ápol a világhírű, amerikai George Benson-nal, akivel több alkalommal is játszott együtt, és aki a legnagyobb elismeréssel, szeretettel beszél, nyilatkozik Paliról. Azonban senki ne higgye, hogy Pál -Benson stílusát átvéve- egyfajta "copy"-ja az eredetinek. Sosem csinált titkot abból, mennyire kedveli, tiszteli George Benson-t, de -annak ellenére, hogy perfektül beszéli a "bensoni nyelvet"- Lakatos Palinak egyéni, össze nem téveszthető stílusvilága van, mely megkülönbözteti Őt minden gitárostól. Nyugodtan mondhatom: az egész világra érvényes ez!
Nos, bevezető soraim után gondolhatják kedves Olvasóink, milyen izgalommal helyeztem lejátszómba Lakatos Pál új lemezét, a "New Generation - Guitar Boss"-t, melyen hazánk egyik vezető bigband-je- a Kollman Gábor szaxofonos által vezetett- Budapest Jazz Orchestra (BJO) kapott szerepet. A vendégművészek névsora -enyhén szólva- impozáns. Sereny Lakatos Beáta (ének), Tony Lakatos (szaxofon), Roby Lakatos (hegedű), Oláh Kálmán (zongora, hangszerelés), Egri János (bőgő), Balázs Elemér (dob), Borlai Gergő (dob). Hát, erre csak annyit tud mondani az ember: yeah!
Tíz dalt hallhatunk a korongon. Öt Lakatos Pál kompozíciót, pontosabban a "Why Won't You Come Back to Me" közös munkája hugával, Sereny Lakatos Beátával. Szintén öt jazz standard, és egy cigánydal átdolgozása is felcsendül. Gyenge voltam matekból, de még én is könnyen kiszámolnám, hogy ez bizony -a fent említettekkel ellentétben- 11 szám. A megfejtés a következő: az első "track" egyveleg; Dave Brubeck "Take Five"-jával és Charlie "Bird" Parker "Ornithology"-jával. A ritmusváltásokkal fűszerezett "medley" máris megmutatja a felvétel átütő erejét. Pali szólója, "sound"-ja, harmóniái, és az összhangzás, mind-mind arról tanúskodnak, mennyire magas szintű anyag készült.
Tovább haladva a standard-ek "nyomvonalán", olyan klasszikusok következnek, mint George Gershwin gyönyörű balladája, a "The Man I Love", Bill Evans lélekemelő darabja, a "Waltz for Debby", és, hogy még egy vérbeli be-bop is jöjjön, Charlie Parker-től a "Donna Lee". Azt gondolom, Lakatos Pál improvizációból az őserő mellett, a jazztörténet, a vonulatok tökéletes ismerete árad. Játszi könnyedséggel perdülnek ki ujjai alól a jobbnál jobb hangok, mind-mind igazgyöngyé válva.
Saját szerzeményei igen széles skálán mozognak. A már említett "Why Won't You Come Back to Me" a legjobb értelemben vett slágerek jegyeit mutatja, ráadásul Pali új arcát is megmutatja, mert hogy énekel is! Húgával duóznak, és bizony Pál meg tud felelni annak a komoly kihívásnak, hogy tartsa a színvonalat az elképesztően jól éneklő Beátával. Itt jegyzem meg, hogy Bea a "The Man I Love"-ban is közreműködik, és valami olyan csodát hoz létre a hangjával, ami egészen egyedül álló! Csak gratulálni tudok!
No, de visszatérve Pali dalaira; két legendás gitáros előtt tiszteleg egy-egy melódiával. Django Reinhardt ("Django"), és George Benson ("My Brother George") az ikonok, akik megihlették. A "Django"-ban újra megvillantja énektudását, és Tőle, illetve Roby Lakatos-tól "first class" improt élvezhetünk -egy dupla tempóra váltást követően- a temperamentumos, swing számban. Hasonló típusú a "Pali Blues". A különleges, érdekes blues a jazz és a big-bandek hőskorát idézi kifejezően, ugyanakkor mégis modernül. A "My Brother George" jazz-rock lüktetésű, és "dögössége" mellett, van benne egy csipet ízlésesen elhelyezett szentimentalizmus.
Cigánydal angol szöveggel, "groove"-osan. Furcsa? És mégis működik! A "Gipsy Baby Don't You Cry for Me"-ben újra kényezteti fülünket Sereny Lakatos Beáta, és Pali is akcióba lép gitárjával. Csak egy kósza ötlet: ebből érdemes lenne "clip"-et forgatni, mert a jazzben nem jártas embereket is garantáltan megérintené.
Az album a "Gipsy Marionett" című, szintén Lakatos Pál által írt darabbal fejeződik be. Bravúros, a "gipsy", vagy "manouche jazz", és a modern mainstream elemeit ötvöző kompozíció. Karakteres, méltó lezárása a világszínvonalú felvételnek.
Mindenképp meg kell említenem a hangszereléseket készítő Oláh Kálmán nevét. A nemzetközi szinten is magasan jegyzett zongorista, zeneszerző, "arranger", pedagógus sokadszorra olyan munkát végzett, mely bárhol a földkerekségen elismerést, maximális "respect"-et váltana ki. Legyünk büszkék, hogy ismerhetjük Kálmánt, ott lehetünk koncertjein, tanulhatunk Tőle! Géniusz!
Kedves Olvasók! Szeretik Önök az igazi, hamisítatlan jazzmuzsikát? A fantáziadús improvizációkat? A profi bigband hangzást? A virtuozitást összefonódva mély érzelmekkel? Mivel tudom, hogy igen, ezért jó szívvel ajánlom figyelmükbe Lakatos Pál "New Generation - Guitar Boss" lemezét. Ha van külföldi barátjuk, ismerősük, kérem, mutassák meg, játsszák le neki(k) ezt a CD-t, és nyugodtan büszkélkedjenek vele, hogy Magyarországon ilyen tudású, kvalitású jazzisták vannak, mint Lakatos Pál és barátai!
Lakatos Pál (Paul Lakatos): New Generation - Guitar Boss (2014)
1. Take Five/ Ornithology
2. The Man I Love
3. Donna Lee
4. Why Won't You Come Back to Me
5. Waltz for Debby
6. Django
7. My Brother George
8. Pali Blues
9. Gipsy Baby Don't You Cry for Me
10. Gipsy Marionett
Lakatos Pál - gitár, ének
Sereny Lakatos Beáta - ének
Tony Lakatos - szaxofon
Roby Lakatos - hegedű
Oláh Kálmán - zongora, hangszerelés
Egri János - bőgő
Balázs Elemér - dob
Borlai Gergő - dob
Budapest Jazz Orchestra