Kozma Orsi Quartet: Soulprints 2014. július 06., Szőke Szandra
Kozma Orsi Quartet – Soulprints (Tom-Tom Records)
A Kozma Orsi Quartettől 2007-es megalakulása óta mindig igényes, fülbemászó, szép hangzásvilágú jazzt hallhattunk. Legújabb, „Soulprints” című lemezük a harmadik a stúdióalbumok sorában, és pont, ahogyan az egy hét éve fennálló, összeszokott zenekar esetében várható, mostani dalaik is érett, egyedi hangzásvilágot mutatnak. Mondhatjuk tehát, hogy a Soulprints az előző két lemez – „Hide and Seek” (2008), „Embrace” (2010) - méltó folytatása: egy friss zeneiségű, tartalmas mondanivalójú, mozgalmas lemez született.
Az album zeneszerzői (egy dal kivételével) ezúttal is Cseke Gábor és Hárs Viktor (aki a jó ízzel megírt, karakteres dalszövegek szerzője is). Izgalmas hallgatni, hogy bár mindkét zeneszerző nagyon egyedi stílussal bír, dalaik mégis kiegészítik egymást, s egymás mellett egységes képet alkotnak. Az album Cseke Gábor műveivel nyit – színes, árnyalt, dinamikus, kifejező tónusú dalok ezek –, míg az album második felére Hárs-szerzemények kerültek, melyek nyugodtabb, levegősebb, derűsebb hangot ütnek meg. Ebben az instrumentális színkavalkádban hangzik fel Kozma Orsi tiszta, finom hangja, mely a mozgalmas zenei alapok fölött nyugalmat, biztonságot áraszt. Az énekesnő a sok helyütt kifejezetten bonyolult énektémákat irigylésre méltó könnyedséggel és pontossággal énekli. A doboknál ezúttal is Pusztai Csabát hallhatjuk, aki a lemezen mindvégig alázatosan, de izgalmasan kísér, gyakran ki-kikacsintva, s játéka meghatározó és abszolút sajátja a Quartetnek. A lemezen közreműködik továbbá a Tilia vonósnégyes, akik szép, ízléses vonós-hangszereléseknek adnak hangot, és tovább árnyalják a dalokat.
Az album egyik legerősebb trackje a „Getaway Pass” című Cseke-Hárs-szerzemény, mely a lemez nyitódala is. Ötletes választás egy album elindítására, hiszen rögvest „útlevelet” ajánl fel a hallgatónak a Quartet zenei világába. A zene itt dinamikusan építkezik; a dal kísérteties hangulatú, drámai, fülbemászó énektémával és sejtelmes dalszöveggel bír, mely idillinek hat, holott voltaképp keserű („Getaway pass... to an evil land”). Ez a fajta kétértelműség a lemez legtöbb dalára érvényes: itt semmi sem fekete-fehér, itt a boldogság sosem teljesen felhőtlen, a szomorúság sosem csitíthatatlan.
A lemez másik meghatározó dala számomra a „Peace Comes Near” címet viselő Hárs Viktor-szerzemény. A dal szövege képekben mesél („My dear is riding through screams of the wood, It’s tales are soft yet hard like a shell”), s a szöveg különös hangulatát szépen követi le maga a dal is. Képek cikáznak a hallgató szeme előtt. Az idilli, tündéri, mégis baljós hangulatot a zene is gyönyörűen leköveti, zuhatagszerű zongorameneteket hallunk, légies, harmonikus zenét, melyben az énekesnő hangja is belesimul ebbe az álomszerű, elvarázsolt világba.
A „Soulprints” lemez dalai tükrözik a címet, „lélek-lenyomatok”, hangulat-patchworkök, melyek a zenekar történetének egy fontos állomását vetítik előre. A dalok egy-egy külön világot rejtenek, s minden újrahallgatáskor találni benne egy-egy új, izgalmas részletet. Jóízű, változatos, értékes lemez – ez a verdikt!
Kozma Orsi Quartet: Soulprints (2014)
1. Getaway Pass (Cseke G. – Hárs V.)
2. Where (Cseke G. – Hárs V.)
3. Love Dance (I. Lins, V.Martins – P. Williams)
4. On My Own (Cseke G. – Hárs V.)
5. Now and Then (Cseke G. - Hárs V.)
6. Relax (Hárs V.)
7. The Song of Easiness (Hárs V.)
8. Soulprints (Hárs V.)
9. Peace Comes Near (Hárs V.)
10. Seems Like (Hárs V.)
11. Twins (Cseke G. – Hárs V.)
Kozma Orsi – ének
Cseke Gábor – zongora, billentyűs hangszerek
Hárs Viktor – bőgő, basszusgitár, baritongitár
Pusztai Csaba – dobok, ütőhangszerek
Tilia vonósnégyes
Horváth Róbert – hegedű
Madaras Kinga – hegedű
Palojtay Erzsébet – brácsa
Papp Györgyi Bereniké – cselló
Hangmérnök: Kurina Tamás
Zenei rendező, keverés, mastering: Galambos Zoltán
Tom-Tom Records, 2014