Kodály Spicy Jazz: Remake 2022. március 03., Bereczki Bálint
Kodály Spicy Jazz – Remake (Music Fashion)
„Kodály zenéjét gondolja újra a jazz és a funk eszközkészletével a fiatal zenészekből álló Kodály Spicy Jazz” – olvashatjuk a lemez ajánlójából, és hozzátehetjük, hogy maga Kodály is újra gondolta a magyar népdalt, sőt popularizálta, a világon pedig saját módszerének eszközeként terjesztette.
A mai fiatal generáció, köszönhetően egyrészt az ének-zene oktatás kiherélésének, másrészt az általános zenei trendek változásának egyre inkább távolodik el ettől az örökségtől. Sajnos nálunk nem terjedt tovább a hagyomány természetes úton, mint mondjuk Romániában, vagy a Balkánon (muzica populara), de a táncházgeneráció meg tudott fiatalodni, és vissza tudja téríteni az érdeklődő fiatalokat.
A Kodály Spicy Jazz muzsikusai (Görögh Dániel - trombita, szárnykürt, Óhidi Levente – billentyűs hangszerek, zongora, Szabó Kristóf – basszusgitár, Vendl Máté - dob) ezt az értékmentést a jazzbe kódolva gondolják tovább, Cséry egészen mai, már-már divatos hangszereléseivel.
A lehengerlő jazz-funkkal (Zöld erdőben) nyitó lemez nem is kaphatott volna erősebb nyitást, ha széles fiatal közönséget akar megszólítani. A magyar népdal nyelvezete és a jazz alapjai nagyon hasonlatosak, ezt már rengetegen kihasználták: egy külföldi hallgatónak fel sem tűnne, hogy a „Még azt mondják nem illik” témája nem jazz standard. Ezt a hasonlóságot aknázza ki a lemez végig, felcsillantva nagyszerű szólókat, változatos hangulatokat, soundokat.
A „Megrakják a tüzet” Avishai Cohen világára emlékeztet, a „Csínom Palkó” popos szintitémái remek összhangot alkotnak a dallam egyszerűségével. Üdítő hallgatni a játékosságot, amikor gyerekdalok fonódnak egybe a zongora és a trombita tolmácsolásában. A „Serkenj fel” balladisztikus szövetére pedig himnikus emelkedésű, megnyugtató zenét hallhatunk, ami remek lezárása az albumnak.
Kodály és a jazz népszerűsítése külön-külön nemes feladat, hát még egyben! A fiúk jó munkát végeztek.