Kertész Erika: Hétmilliárd történet 2021. február 26., Szabó Gabriella
Kertész Erika - Hétmilliárd történet
Nagyon kíváncsian vártam ennek a lemeznek a megjelenését, nemcsak mert viszonylag jóban vagyok az énekesnővel, hanem mert érdekelt, hogy mit rejt magában “Hétmilliárd történet”. Már tudom: számtalan csodát!
Era már jópár hónapja mondta nekem, hogy szeretne egy olyan albumot készíteni, amelyen csak magyar dalokat énekelne. Nagyon jónak tartottam az ötletet, és engedélyeztem a kivitelezését is. (Utóbbi természetesen teljesen komolytalan megjegyzés.)
Majd elkészült a lemez, és elkezdtem hallgatni a már kész számokat, miközben megannyi érzés és gondolat kavargott bennem. Az egyik legfontosabbat azonnal meg is írtam Erának: “ez a zene Te vagy!” De a szavak más sorrendbe tétele is megállná a helyét: “Te ez a zene vagy!” Mert ez a csodálatos muzsika tele van eleganciával, szelídséggel, nyugodtsággal, ártatlansággal, bájjal, szeretettel, gondoskodással, amik mind tükrözik Era lényét, személyiségét.
A “Szerelemkarika” című számmal indul a lemez, ami még kétszer visszatér később, más és más feldolgozásban, újabb és újabb ötletekkel. Érdekessége a kicsit népies jelleg, a suttogó szavak beékelései, a páratlan, 7/8-os metrum és az énekszólam “loop”-olása. Mindezek együttes megjelenése kellőképpen felkelti a hallgató figyelmét, akinek ez alapján gyakorlatilag fogalma sincs, hogy mire számítson később.
Majd következik a második szám, a “Ha bátor lennék”, és a közönség máris tudja, hogy “mire vett jegyet”. Ez a csodálatos zene és szöveg számomra a megérkezés, harmónia és nyugalom megtestesítője. Természetesen ne feledkezzünk meg arról, hogy kiváló hangszeresek járulnak hozzá ahhoz, hogy ez a lemez páratlan értékű legyen, így a most említett dalban Simkó-Várnagy Mihály egyedülálló és kifejező csellójátékát kell megemlítenem.
A “Kicsi lány”-t régi ismerősként üdvözölhetjük, hiszen az angol nyelvű “Little girl” című albumon (E.K. Avenue) is szerepelt már. Valószínűleg nemcsak a nyelvi különbség okozza a dal jelenlegi más hangulatát, hanem az előadói apparátus is, aminek most inkább akusztikusabb és ezáltal talán finomabb, lágyabb jellege van. Fonay Tibor érdekes, ritmikus és elegáns nagybőgőszólója tarkítja az előadást.
A “Hétmiliárd történet” egy igazi sláger. A fülbemászó dallam során az énekesnő megmutatja hangjának “dögös” mélységeit is, melyeket remekül kiegészítenek a magas szárnyalásai is. Különleges és bensőséges a hangzásvilág, amit Czibere József finom ütőhangszer-játéka is elősegít. Feuerstein Réka vokáljai pedig lenyűgőzőek, és nagyszerűen illeszkednek Erika hangszínéhez és dallamaihoz.
Lágy kezdő sorokban bájos hangok és szavak. A folytatásban kicsit blues-os, jazz-es lüktetés, beütés. Utóbbit Reschofsky Dávid mindig izgalmas és színes gitározása is alátámasztja. És ez nemcsak mese. Vagy mégis? Egy igazi “Tündérmese”...
Engem mindig lenyűgöz, amikor valaki nemcsak előad, de alkot is. A lemezen szereplő dalokat és szövegeket majdnem mind Kertész Erika írta. A “Kicsimama” pont kivétel, amit férjével közösen komponált, mert ennek a kedves és megható visszaemlékezésnek a zenéje Dávid fejében született meg.
A korlátozások és szigorú szabályozások idején jól jön egy kis nyaralás, mégha csak gondolatban is. A “Színutazás” üdítő és vidám hangjai és ritmusai kirángatnak a mindennapokból, és elröpítenek egy gondtalan világba.
A “Titkom” és “a Kék ég” mind egy-egy személyes vallomás tele érzelemmel, vegyes emlékekkel és élményekkel.
A “Hétmilliárd történet” egy igen különleges lemez, amiben Kertész Erika teljesen új arcát mutatja meg a közönségnek. És ez az újdonság egyszerre gyönyörű és érdekes, harmonikus és izgalmas, populáris és egyedülálló. A magyar nyelv szépségéhez pedig nem fér kétség, amit Erika remekül kiaknázott a szép szófordulataival, szóhasználatával és azok mély mondanivalójával.