Gyárfás Attila: Minimal Distance 2022. november 20., Dr. Nagy Sándor
Gyárfás Attila - Minimal Distance (Hunnia Records, 2022)
November 15-én jelent meg Gyárfás Attila szólófelvétele vinyl és digitális formátumokban “Minimal Distance” címmel.
A rendkívüli tehetséggel megáldott dobos egy néhány évvel ezelőtti interjúban elmondta, hogy John Coltrane muzsikája fordította figyelmét a jazz irányába - nem rossz indulás.
GyA - a még 2020-ban készült “Minimal Distance” felvételeiről így beszélt:
“…a fő gondolat az volt, hogy megpróbáljam közelebb hozni a hallgatót ahhoz a forráshoz, ahonnan úgy hiszem, hogy fakad a zene…leginkább az intuícióimra hagyatkoztam…annak érdekében, hogy valami igazán tiszta és őszinte dolog szülessen.”
Attila a szabad improvizáció híve, nem a megszokott módon szólaltatja meg hangszerét. Jelenleg is többféle társulás tagja - de most egyedül alkotott.
Kíváncsi lennék, hallotta-e már a számomra - ebben a műfajban - etalonnak számító norvég dobos Paal Nilssen-Love “Miró” (Catalytic Sound, 2016) című albumát?
De nem szeretnék bármiféle összehasonlítást - a művészet semmilyen formában sem mérhető!
Gyárfás Attila a “legkisebb távolságra” sincs más alkotásoktól, zenészektől - a “Minimal Distance” önálló mű, két hosszú tételben, összesen háromnegyed órában.
A “Distance 1 és 2” - egyenként kevéssel több, mint 22 percben - változatos, ötletgazdag zenét hoz - nem dobolást, hanem zenét. És ez nem mindegy! Ritmusok és dallamok (!) váltakozása, gondolatok és érzések kifejezése dobbal - és néhány “segédeszközzel” - így szól a “Minimal Distance”, végig fenntartva a hallgató figyelmét.
Gyárfás Attila muzikalitása, hangszertudása (ezen alkotásában is) kétségtelen, egyénisége “minden hangjában” tetten érhető.
Szólóban nem kis bátorság bizonyítani mindezt, de - szerény véleményem szerint - ez most sikerült.
1. Distance 1
2. Distance 2
Gyárfás Attila - dob, gong-szintetizátor, felvétel, keverés, fotó, design