Gányi Miklós: Beyond the Moment 2017. október 12., Gáspár Károly
Gányi Miklós - Beyond the Moment (Atelier Sawano)
„Egyenes úton”
Manapság sajnos igen ritka, hogy jazz standard-ek hangozzanak el egy új albumon. Szinte kizárólag saját kompozíciókat, vagy pop-rock slágerek és népdalok feldolgozásait rögzíthetik -stúdióba vonulva- a művészek. Elismerem, hogy az örökzöldek olyan szintű interpretációit örökítették meg, már az 1960-as évek végéig (!), melyeket lehetetlen felülmúlni. Gondoljunk csak -többek között- Miles Davis, John Coltrane, Sonny Rollins, és, hogy egy zongoristát is mondjak, Oscar Peterson felvételeire ebből az érából. Na de azé’, az is túlzás, hogy szinte eltiltják mostanság a jazzistákat a „sztenderdezéstől”, mintha az valami ördögtől való dolog lenne... Olyan ez, mintha klasszikus muzsikusoknak azt mondanák: mostantól felejtsétek el Bach-ot, Beethoven-t, és a többi nagy géniuszt; tessék csak és kizárólag kortárs szerzők darabjait előadni!
Azonban a „Felkelő Nap” országában még mindig nagy igény van arra, hogy jazz standard-eket tartalmazó lemezek kerüljenek piacra, és efféle koncertek (is) várják a műfaj kedvelőit fesztiválokon és klubokban. Miért pont Japán? Nem tudom, de legalább ott még nem „ciki”, ha valaki veszi a bátorságot, és mondjuk a „Stella by Starlight”-ot kezdi el játszani. Csak csinálja jól...
Az 1989-ben, Budapesten született Gányi Miklós, bizony jól csinálja! A nagyszerű fiatal zongorista az Atelier Sawano (persze, hogy japán) cégtől azt a felkérést kapta, hogy készítsen triójával egy olyan anyagot, amelyen csak jazz standard-ek csendülnek fel! Mikinek ez nem esett nehezére, hiszen szerelmese a szóban forgó szebbnél-szebb daloknak. Ugyanígy vannak ezzel pompás ritmusszekciójának tagjai is – Pecek Lakatos Krisztián bőgős és Pecek Lakatos András dobos, akik egyébként unokatestvérek-, így hát nagy örömmel vonultak stúdióba 2017 júniusában, hogy elkészítsék a Gányi Miklós Trió első albumát „Beyond the Moment” címmel.
A korongon 11 dalt hallhatunk -a kiadó kérésének eleget téve-, kizárólag jazz standard-eket. Van ezek között a leggyakrabban játszottak közül néhány, mint például a „Someday My Prince Will Come” (Frank Churchill), a „My Funny Valentine” (Richard Rodgers), vagy a magyar származású Joseph Kosma munkája, az „Autumn Leaves”. De előkerültek Miki kincsestárából igen ritkán „firtatott” számok is, gondolok itt Thelonious Monk „Work”-jére, Ornette Coleman „Law Years”-ére, és Lee Konitz „Subconscious-Lee” című művére, ami a Cole Porter által fémjelzett „What Is This Thing Called Love” harmóniakörére épülő téma.
Rendkívül üdítő volt füleim és szívem-lelkem számára Gányi Miklós triójának játéka, mert tudtak újat, frisset nyújtani számomra, még a nagyon sokat hallott dalok kapcsán is! Miki stílusában felfedezni vélem Keith Jarrett szellemiségét, de szó nincsen utánzásról, „fénymásolásról”! Gányi tudja, mit akar, és meg is valósítja elképzeléseit; finoman, ízlésesen, és nem egyszer virtuózan. Tisztelettel és alázattal nyúl a kompozíciókhoz, és nagyszerű társai segítségével világszínvonalon tudja megmutatni „Valentine” eddig ismeretlen arcát, és a „Hulló falevelek” is más dőlésszögben és kecsesen engedik el fájuk ágait, mint ahogyan előtte tették. De ugyan ez a „novum-hatás” érvényes minden „track”-re a „Beyond the Moment”-en.
Gányi Miki egy szerény, szimpatikus, és nagy tudású fiatalember, aki mindent magának köszönhet, amit eddig elért. Nincsenek a háta mögött rokoni és/vagy baráti szálak által segítő kezek, szavak, telefonok. Egyenes úton jár, ami -biztos vagyok benne-, hogy a siker káprázatosan szép mezejére vezeti Őt!
Gányi Miklós Trió: Beyond the Moment (Atelier Sawano 2017)
1. Just Friends
2. All of You
3. Poinciana
4. I Hear a Rhapsody
5. Someday My Prince Will Come
6. Subconscious-Lee
7. Law Years
8. My Funny Valentine
9. Work
10. If I Should Lose You
11. Autumn Leaves
Gányi Miklós - zongora
Pecek Lakatos Krisztián - bőgő
Pecek Lakatos András - dob