Cseh Péter: Plains to See 2023. január 07., Szegedy-Maszák Blanka
Cseh Péter Trio – Plains to See (2023. január 5, CsPMusic)
Cseh Péter – gitár, Gyányi Marcell – bőgő, Richter Ambrus – dob + Ávéd János – tenorszaxofon, szopránszaxofon, Haraszti Violetta – hegedű, Csenge Dósa – hegedű, Bali Gabriella – cselló
A standardes inspirációjú és kísérletezést kedvelő közönségnek egyaránt sokoldalú élményt nyújt a Cseh Péter Trio. Finom érzékenység melegséggel, meglepetésekkel.
A legjobban lehámozott elvárások is igazolják, hogy Cseh Péter zseniálisakat szólózik ezen az albumon, ahogy a koncertjein is. A jólesően hosszú improvizációk Cseh Péter bőséges ötletforrásaiból és társai, sőt, meghívott vendégei egymásra hangolt munkájából fonódnak össze.
Egyszerre lágyan és kísérletezéssel indul a „Sketch”, rejtett többszólamúsággal akusztikus gitáron. Nyugodt tempójára szükségünk van a túlgyorsult világ ellenpontjaként.
„Monolithic" a témával indul, örömünkre sokféle változatban elhangzik. Felszabadult gitárimprovizáció alatt a dobok is szabadon válaszolnak. (Szándékosan) torzítottan is elhangzik a téma egy változata, felszabadultan írja körül, érdekes befejezéssel.
A „Sea of Tranquility" Ávéd János tenorszaxofonjátékával kiegészülve szólal meg, pillanatok alatt megfogja a mű eltávolodott, mégis meleg hangulatát. Cseh Péter, majd a szaxofonművész egymásutáni improvizációit hallhatjuk. Ezt követően visszatér a téma, kifényesedve és természetes lelassulással ér véget a mű.
A „Blues for Me" halk, ismerős témája a műben elhangzó első szóló előtt disszonáns formába öntve csendül fel. Az improvizációban is tovább viszi ezt a részletet. A mű háromnegyedénél egy meghökkentő helyen emelkedik ki egy magas hang, mint egy beszélgetésből kihallatszódó név/ érdekes szó. Váratlan, elgondolkodtató befejezést adnak hozzá.
Gyermeki érzékenység hallatszik a „Liliby" című szerzeményből. Még a bőgő is a legmagasabb regiszterébe látogat. A játékos ismétlés mindig egy kicsit variálódik. Sokáig maradunk ennek a műnek a biztonságos szeretetében.
Cseh Péter az „Imprint for Monk" témáját néhol hozzáadott kisszekundokkal fűszerezi, emiatt is izgalmas. Gyányi Marcell improvizációját visszafogottan kíséri Cseh Péter, teret adva neki.
A „Plain to Sea" (Tengersima) különleges, tritonusos témájú mű. Egységes dobszólamot játszik Richter Ambrus, előre visz minket a lüktetéssel. Egy ponton a csendbe vész, de még nem lehet vége, nincs is. Visszatér minden, néhol meglepő vendéghangokkal.
Áradó szeretet, tisztelet és hála érződik a „When Patrick Meets Charlie" című műben. Cseh Péternél a virtuóz, ugyanakkor visszafogott főtéma, melyet követően Gyányi Marcell nyugalmat adó, remek bőgőimprovizációja.
A „Current / Old" először ellentétként állítja szembe a két idősíkot. Értelmezhetjük a kortárs zene disszonancia felé vonzódása és az örök harmonikus béke egymás melletti jelenlétét. Egyre jobban kiemelik egymás csúcspontjait, teljesen egybeolvadnak az időinspriációk. Ávéd János itt szopránszaxofonon játszik megtévesztően meleg hangtónussal valahonnan az örökkévalóságból jövet. Az elején lévő erős staccato „vonósvonások" zárják le a művet. A keretes szerkezet miatt ez is természetessé tették. A két hegedűs Haraszti Violetta és Csenge Dósa, csellón Bali Gabriellát hallhatjuk. Kiemelt zeneiséggel, szenvedéllyel játszanak.
A „Sea of Tranquility (acoustic)" változatában Gyányi Marcell improvizál már a mű elején a téma körülírását követően. Párbeszédben adja át a gitárnak a kulcsszerepet.
Elmélyült zenehallgatást, figyelmes felfedezést kívánok:
Live session videók: https://www.youtube.com/watch?v=v8V0aXjD7Nw&list=PLUm6yCbBbMXy5avaMbZyGWsfskCKEVPfl