JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 25.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Baló István Projekt - Folyó a medrében

Baló István Projekt: Folyó a medrében 2019. április 11., Varga Bendegúz

balo-istvan-projekt-folyo-a-medreben.jpg

Baló István Projekt - Folyó a medrében (Hunnia)


Talán közmegegyezés tárgyát képezheti, hogy az elmúlt 25-30 évben két igazán kultikusnak nevezhető jazz zenekar emelkedett fel és még létezik ma is: a Trio Midnight és a Dresch Quartet. Túlzás nélkül állíthatom az utóbbi formáció unikális hangzása, eredeti megszólalása elképzelhetetlen Baló István nélkül, aki igen eredeti, sajátos dobhangzást és játékmódot fejlesztett ki. Sok tucat lemezen való közreműködés után a hatvanas éveiben járó magyar jazz-dobos legenda első önálló lemeze 2018 januárjában jelent meg, bár az album elegáns megjelenésű, fehér borítóján a 2017-es évszám szerepel.

Baló Projektjét 2015-ben indította útjára. Az együttes megalapítása után két évvel vették fel e lemez anyagát a Budapest Music Centerben, de később a zenei album a Hunnia Records gondozásában jelent meg. Baló zenésztársai egyrészt a magyar free jazz szcéna emblematikus fiatal fenegyerekei, Ajtai Péter és Pozsár Máté, másrészt pedig Ávéd János és Ördög Krisztián, akik mind a mainstream, mind a free jazz területén otthonosan mozognak - a zenekarvezető személyéhez hasonlóan.

A bakelit lemez hosszúságú, kürülbelül 42 perces zenei anyagot teljes egészében Baló István írta. A hat kompozícióról általánosságban elmondható, hogy a sokszor elég minimalista témákat szabad szólók vezetik be, amelyek lehetnek kollektívak, vagy egyéniek is. A témák utáni improvizációs részek tempó nélküli szabad rögtönzéssel indulnak, hogy aztán up-tempós, vagy medium swing-hez hasonló szövetben oldódjanak fel ("Szilánkok", "Panasz"), vagy a témát kivetően azonnal beindul up-tempo ("Menet", "Tisztelet").

Baló muzsikájában egyértelműen felfedezhetjük mind az amerikai avantgarde nyomait, főként Ornette Coleman hatását, mind a magyar szabad zenei társulások örökségét, amelyből talán Szabados György nevét emelném ki. Ez utóbbi hatás nem csoda, hiszen Baló István oszlopos tagja volt a Szabados féle MAKUZ-nak.

Egyik személyes kedvencem az albumról a "Merengés" című, közel 13 perces szám. Baló kiváló, szabad dobbevezetője után ez az a szerzemény, amely leginkább reflektál a digitális korong címére. A zene ebben a számban úgy hömpölyög, úgy áramlik méltóságteljesen, mint egy folyam a széles medrében. Itt kell megjegyeznem, a lemez egyik fénypontja számomra Pozsár Máté játéka. A szóban forgó "Merengésben" igen figyelemreméltó és élvezetes szólót ad elő.

Pozsár kreativitása, sőt virtuozítása megmutatkozik másik személyes kedvencemben, a "Tisztelet" című darabban is. Ez a felvétel talán a legegységesebb, a legkiválóbban sikerült felvétel az albumon. Különösen a zenekari játékról tudok kizárólag szuperlatívuszokban beszélni. Kiválóan működik együtt a dob és a bőgő kettőse. A két fúvós, Ávéd és Ördög kollektív szólója gyönyörű. Izgalmas kiállások is tarkítják a zenei élményt. Nagyszerű muzsika!

Nagyon megragadó zenei momentumokat és hangképeket fedezhetünk fel a különleges "Áttetsző" című darabban, amely végül egy, talán Philip Glass zenéjét felidéző repetitív dallam fokozásában csúcsosodik ki.

Kicsit kevésbé jól sikerültek talán a "Szilánkok" és a "Panasz" című felvételek, a korábban említett kedvenceimhez képest. Különösen a "Panasz" keverésével elégedetlen vagyok. A muzsikusok nagy energiákat mozgósítva, igazi, szinte önkívületig fokozódó free improvizációt adnak elő. Sajnos ez a lemezhallgató számára nem élvezhető a maga teljességében. Túlságosan háttérbe került a dob, a bőgőt pedig alig hallani. Baló játékának részletgazdagsága nem tud kibontakozni a hangképből. A zongora, majd még inkább a szaxofon aránytalanul hangos.

Ettől függetlenül Baló István első saját neve alatt megjelent lemeze kiváló muzsikálást tartalmaz. Bemutatja a kiemelkedő magyar jazz dobos zenei arcai közül az egyiket, amely lehet, hogy számára a legfontosabb. A magyar avantgarde rajongóinak, a free jazz követőinek kötelező darab.


Baló István Projekt: Folyó a medrében / River in Its Basin (Hunnia Records 2017)

1. Menet / On the Go (Baló István)

2. Merengés / Wandering (Baló István)

3. Szilánkok / Splinters (Baló István)

4. Panasz / Complaint (Baló István)

5. Áttetsző / Crystalline (Baló István)

6. Tisztelet / Respect (Baló István)


Ávéd János - fúvós hangszerek

Ördög Krisztián - fúvós hangszerek

Pozsár Máté - zongora

Ajtai Péter - bőgő

Baló István - dob


Vissza a lemezhez