JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 21.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Ágoston Béla - Percy Phone

Ágoston Béla: Percy Phone 2018. február 12., Bereczki Bálint

goston-frio-percy-phone.jpg

Ágoston Frió – Percy Phone (Szimpla Mithology) (Ágoston Béla JazzYear 12/5) (Hunnia Records)


JazzYear – ezzel a címmel jött ki Ágoston Béla anyaga a Hunnia Records gondozásában. Nem is akármilyen anyagról van szó: 12 online lemez jelent meg sorozatszerűen a 2017-es évben, amelyek Ágoston és a jazz kapcsolatát hivatottak reprezentálni, 12 szemszögből. A nagyszabású vállalkozás betekintést enged a Zeneközelítő különleges világába, vagy inkább világaiba: duótól a trión át a szaxofon-kvartettig; koncertanyagoktól a stúdiólemezekig; etno-jazztől a feldolgozás és a némafilmzenén át a kamarakompozíciókig. Ágoston Béla utóbbi tíz évének legerősebb pillanatai, rengeteg fantasztikus zenésztárssal, barangolás a jazz lakott és lakatlan szigetein - ezt kínálja a sorozat, ami azoknak is rejteget meglepetéseket, akik jól ismerik a muzsikus eddigi munkásságát. Vagy annak a jazz-szeletét.

A JazzYear sorozat korábbi darabjai között előfordult már egy triólemez, a „Midnight Sun”. A „Percy Phone” is háromemberes munka, de teljesen más, mint a másik. Míg a „Midnight Sun” egy elvontabb, sötétebb hangulatú, filozofikus anyag, addig a Szimplában, 2013-ban rögzített gyűjtemény egy ritmusosabb, keményebb, power-trio felvétel. Ez annak is köszönhető, hogy a ritmusszekcióban a bőgő helyett a basszusgitár dominál, szanaszét effektezve leginkább, Hock Ernő kezelésében.

A koncepció nagyon érdekes: görög mitológiai alakok lépnek elő (ezért is az alcím: Szimpla Mitológia) sorra, hogy jellegzetes karakterjegyeikkel inspirálják, meghatározzák a muzsikát. A nyitó nótában Pán érkezik a sípjával, illetve Béla a fuvolával, és Hock kőkemény basszus oszlopai körül csapong. A multi-instrumentalista Ágostontól leginkább a nádas hangszereket (no, meg a steel drum-ot) szokhattuk meg a lemezein, a „Percy Phone”-on viszont a már említett fuvolatudás csillogatása mellet előkerül a hegedű is: az egyik legizgalmasabb darabban, a „Küklopsz álmában” kap főszerepet, erősen beeffektezve, egy pszichedelikus, elszállós téma főszereplőjeként. A Küklopsz azonban nemcsak álmodik, hanem fel is mászik a cukordombra: erre utal a humoros idézet, a „Rappers Delight” basszustémájának megidézése a Sugarhill Gang-től. A ritmusszekció (Szegő Dáviddal a doboknál) ontja a jobbnál jobb alapokat, nem fogy ki az ötletekből, a tömény, hömpölygő groove-ok, néhol már hardcore-os zúzásokká fajulnak („Hermész”), néhol pedig finoman, mégis nyugtalanítóan hömpölyögnek („Kharón”). A mélységeket magasságok ellensúlyozzák, a „Hermész álmában” előkerül a szopránszaxofon, ahogyan a többiekkel beszélget. A záró „Poszeidon” egy súlyos látomás, a viharos tengerek urát a szaxofon őrjöngése és a modulált basszus morajai személyesítik meg. A felvételt rejtett üzenet fejezi be: a finálé halkuló, utolsó hangjai ugyanis a nyitószám kezdetei, vagyis a lemez körbeér, és ha valaki bekapcsolt ismétléssel hallgatja a lejátszójában, akkor az omega az alfába olvad.

A „Percy Phone” (Perszephoné = a termékenység istennője) remekül bizonyítja a trió sokszínűségét és kiapadhatatlan fantáziáját. A fémesebb, súlyosabb, minimalista eszközökkel maximális hatást kiváltó zene kedvelői imádni fogják.


1.

Pan

2.

Pan's Dream

3.

Ananke

4.

Cyclops

5.

Cyclops' Dream

6.

Circe

7.

Lyssa

8.

Moira

9.

Charon

10.

Hermes

11.

Hermes' Dream

12.

Poseidon


Vissza a lemezhez