JazzUp – Kisgyörgy Ilka
Kb. 15 hónapja egyszer csak leült mellém a Budapest Jazz Clubban egy csillogó szemű lány. Mindenegyes szólót nagy lelkesedéssel megtapsolt. A szünetben megkérdeztem tőle, maga csak nem énekesnő? Erre tágra meredt szemekkel nézett rám, és azt kérdezte: „Ezt honnan tudja”? Mondtam neki, én márcsak ilyen vagyok, ránézésre felfedezem a tehetségeket. Ezen jót nevetett. Majd 2014 őszén már a BJC színpadán állt és a Bartók konzi első tanszaki bemutatóján olyant énekelt, hogy mindenkinek tátva maradt a szája…
1) Először is engedje meg, hogy gratuláljak a sikeres felvételijéhez!
Köszönöm. Nagyon boldog vagyok, kemény év volt ez számomra, szeptember óta a Bartók konziban egy tanév állt a rendelkezésemre, hogy felkészüljek és a legbiztatóbb visszajelzés volt ez számomra, köszönet ezért tanáraimnak a segítségért a felkészülésben. Szeretnék gratulálni a másik két énekes társamnak is, akikkel jövőben együtt kezdjük az évet az Akadémián: Molnár Enikőnek és Csillag Julinak, meg a többi hangszeres és zeneszerző jelentkezőnek is, akik sikerrel jártak. Izgalmas időszak volt az eredményhirdetésre való várakozás, drukkoltunk egymásnak.
2) Mikor voltak a vizsgák? És mikor hirdették ki az eredményt?
Június 30-án voltak az angol, zongora kötelező és zeneelméleti vizsgák, a főtárgy vizsgák pedig az azt követő napon, július 1-én, szerdán. Az eredményt szűk egy hete hirdették ki, még most száradnak a poharak az ünneplés után…
3) Hol és mikor született?
Erdélyben, Kézdivásárhelyen születtem 1989-ben, de Budapestre költözésem előtt 6 évet Kolozsváron éltem.
4) Volt-e a családjában előzménye a zenének? Pláne a jazznek...
Zenei előzmények főleg édesapám családja felől voltak, nagytatám unitárius kántor volt, Duka János, dédanyám testvére hangszerkészítő volt, akiről apám sokat mesélt meg írt is, és akiről nemrég nagyon jól esett szebbnél szebb történeteket hallgatni Bécsben egy hangszerjavító ismerősömet meglátogatva. A jazznek előzménye nem volt, habár szüleim nyitottak a művészetek, meg főként a zene iránt, valahogy a jazz a saját felfedezésem volt, ami már nagyon rég óta elragadott.
5) Akkor milyen iskolákba járt?
Sajnos, mikor én voltam gyerek, a szülővárosomban nem volt még zeneiskola, így zenei alapismereteimet otthon sajátítottam el édesapámtól, aki reneszánsz zenét, meg népzenét játszott, de el is felejtettem majdnem mindent azóta, vastag port kellett lefújni. Örömmel hallom, hogy közben indult zenei oktatás, kisebb unokatestvéreim már zenesuliban tanultak és nagyon szerették. Művészeti iskolába jártam rajz tagozatra, utána természettudományi osztályba iratkoztam, majd Kolozsváron végeztem a Műszaki Egyetemen Építőmérnöki szakon, majd Épületfelújítás szakon folytattam mesterképzőmet. Fel lehet tenni a kérdést, hogy ez hogy fér össze az énekléssel, erre még most találom meg a választ. Későn hittem el magamnak, hogy mi az én valódi hivatásom, és addig is olyan dolgokba fektettem az energiámat, amire talán voltak adottságaim is, és a családom is szívesen fogadta volna. Sokan nem tudják egyből, hogy mit akarnak az élettől, én ezeket az éveket pozitívan fogom fel, hiszen kellett ez az idő, hogy alakuljon a személyiségem, és elég erős zenei öntudat tudjon kialakulni bennem az elinduláshoz.
6) Mióta énekel? És mikor kezdett érdeklődni a jazzmuzsika iránt?
Tini koromban kezdett el érdekelni a jazz, hamarabb, mint maga az éneklés. Elbűvölt a varázsa, eleinte sokat nem tudtam róla, de egyre inkább megszerettem. Zenekedvelő barátaimnak sokat köszönhetek, akik megismertettek az első felvételekkel. Az éneklés ezzel párhuzamosan kezdett kialakulni, már egyetemi hallgatóként mentem el először egy jazztáborba barátok biztatására, ahol először találkoztam Lakatos Ágnes tanárnővel, először énekeltem zenekarral, és az ott szerzett élmények elindítottak bennem egy folyamatot, ami most bontakozott ki.
7) A szülei hogyan fogadták ezt?
Édesapám már nem él, de biztosan örvendene ennek a hírnek, hiszen már kiskoromban felismerte a bennem rejlő zenei vénát. Édesanyám kezdettől fogva támogatott, míg csak hobbiként érdekelt az éneklés is értékelte, hogy jazztáborokban töltöm el a szabadidőmet, és amint belátta, hogy mutatkozik bennem erre bizonyos tehetség meg elhivatottság is, egyből segített és mai napig mellettem áll a döntésemben.
8) Már Erdélyben járt valamilyen jazztagozatra, vagy csak a táborban csöppent bele a jazzbe?
Csak táborokban, meg igyekeztem minél több adódó jazz műhelyben részt venni.
9) Ki beszélte rá, hogy jöjjön át felvételizni a Bartók konziba?
A végső elhatározásban sokat segített Karosi Júlia, meg Kovács Linda énekesek biztatása, akikkel a Sepsiszentgyörgyi Jazztáborban ismerkedtem meg, és az ott részt vevő többi tanár pozitív visszajelzése is, akiket azóta volt szerencsém közelebbről is megismerni a konziban. Mondjuk az igazat megvallva már évek óta hallgattam a noszogatásokat zenész barátaimtól, de el kellett jöjjön a pillanat, mikor saját magam ébredek rá a döntésemre és mindent újrakezdek.
10) Hogyan tudott beilleszkedni az itteni pörgősebb életbe?
Szerintem elég könnyen, hiszen emiatt jöttem ide, a pezsgés és zenei élet miatt. Voltak és vannak nehézségek, de ettől szép az egész.
11) Miközben én több tanszaki vizsgán is hallottam magát énekelni, nagyon meglepődtem, mikor kiderült számomra, hogy minden avantgard jazz megmozdulásban részt vesz Budapesten. Mi vonzotta ebbe az irányba?
Ez együtt jött a jazz-zel való ismerkedésemmel. Már kezdettől fogva az egyik kedvenc előadóművészem John Coltrane, általa sok kapu megnyílt. Az amerikai avantgarde zeneszerzők, köztük John Cage, meg La Monte Young felfedezése is ebbe az irányba tereltek, és nagyon örvendek, hogy itt Budapesten van tér és igény a szabad improvizációs, meg kísérletező műfajokra. Nem sok idő kellett, hogy ezekben a körökben is kezdjek forgolódni.
12) Jön az augusztus végi Szabados György nevével fémjelzett nagymarosi táborba?
Igen, izgatottan várom. Nagyon nagyra tartom a munkásságát, darabjainak és írásainak köszönhetően is rengeteget mélyülhetett a zenei érzékenységem, amire folyamatosan próbálok odafigyelni. A Grencsó Kollektíva koncertjeinek igyekszem rendszeres látogatója lenni, várom már, hogy tanulhassak tagjaitól (ismét) a tábor alatt.
13) Viszont mivel sikerült a felvételije, így szeptembertől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékének énektagozatán kell az ottani sokkal jazzesebb elvárásoknak megfelelni. Ezt a kettőt hogyan tudja majd összeegyeztetni? Vagy a tanszékvezetőt itt is rábeszéli majd, hogy hetente egyszer jöhessen "free jazz" órákat tartani Grencsó Pista tanár úr?
Szerintem a két dolog nem zárja ki egymást. Nagyon nyitott vagyok a mainstream jazz iránt is, mint ahogy általában minden zene iránt, aminek számomra tartalma van meg szépsége, örömmel hallgatom kedvenc énekeseim, meg hangszereseim felvételeit, a kettő egymást erősíti bennem. Kihívás számomra, hogy stílus-hűen – de emellett a saját egyéniségemet tükrözve – tanuljam meg előadni a standardeket, ez is része fejlődésem folyamatának, ha nem szeretném ezt a világot, nem kopogtattam volna a Jazztanszék ajtaján. Az egyik oldalról szerzett tapasztalatokat szépen fel tudom használni máshol. Nem is kell oldalakról beszélni. Egyik kedvenc énekesem, Jeanne Lee szép példa erre. Ő dolgozott együtt például John Cage-dzsel is, meg Anthony Braxton-nal, de emellett egy „I Thought about You”-t is szívből és hitelesen adott elő. És meggyőződésem, hogy tanáraimtól az Akadémián is tanulhatok majd követendő zenei nyitottságot, ahogyan eddigi tanáraimtól is. “Free jazz órákra” sok lehetőség van, ha keresi az ember. Heti JazzaJ alkotó műhelyek, Mediawave, Ördögkatlan, Tűfokán… Ha jól értesültem, az Akadémián is indul például Soundpainting kurzus, de erről még részleteket nem tudok.
14) Legközelebb hol lesz fellépése?
Legközelebb szeptember 2-án van kilátásban fellépés, az Újbuda Jazz Fesztivál keretén belül lesz szerencsém közreműködni az ARGO zenekarral és vendégeikkel az A38 hajón.
Kis ízelítő az énekes-próbákról: