JazzUp – D.A.S. Trio (Nagy Ábel-Kéri Samu-Fábry Adonisz)
Amikor 2014. augusztus 5-én délután marha nagy hőségben át kellett gyalogolnunk fél Székesfehérváron, hogy egy tökre lepukkant, szocreál filmekből ismerős munkásszállószerű többemeletes panelépületben összegyűljünk, már a földszinten felfigyeltem három kisfiúra, akik csendesen üldögéltek a hozzájuk képest felnőtt versenyzőkkel egykupacban. Ábelt már az Anyukája hasában ismertem, mert nem sokkal születése előtt egy márványtermi Nagy János koncert előtt vígan rugdalózott… Aztán tavaly nyáron (gitárosként!) felléptettem a Debreceni Jazz Napokon a MoNaMo-val. Majd most télen láttam-hallottam zongorázni is a Karinthy Szalonban.
1) Mutatkozzatok be szépen... Hol és mikor születtetek?
NÁ: Nagy Ábel Márton a becsületes nevem. Budapesten születtem 1997. augusztus 24-én.
KS: Kéri Sámuelnek hívnak, 16 éves vagyok. 1998.08.29-én születtem Budapesten. Nem Pesten töltöttem a gyerekkorom, hanem Balatonkenesén. Általános iskolába is oda jártam.
FA: Fábry Adonisznak hívnak, de általában csak Donkának szoktak becézni. 2000. július 12-én születtem, Budapesten.
2) Volt-e a családban bármilyen előzménye a zenélésnek? Pláne jazznek...
NÁ: Édesapám jazz-zongoraművész, Nagy János. Egyébként az ő édesapja is zongorista, szóval mondhatjuk, hogy van ennek hagyománya a családban. Édesanyám is járt zeneiskolába.
KS: Volt előzménye. Édesapám és Édesanyám részéről is. Édesanyám (Tünde) fuvolázott még régebben, de csak a klasszikus műfajban. Édesapám (Gábor) mindenevőbb, de ő inkább jazz orientált. Jelenleg a saját maga alapította Eastwings zenekarban gitározik a legtöbbet.
FA: A családomban voltak kisebb zenei megmozdulások, anyukám zongorázott (klasszikust), és apukám meg gitározott (rockos könnyűzenét), de nem ezzel szerették volna folytatni a karrierjüket.
3) Milyen zeneiskolákba jártatok/jártok és ott kik voltak a tanáraitok?
NÁ: 6 évesen lettem beíratva a Szentendrei Zeneiskolába, ahol Gaál Natasa volt a tanárom, de 5 éves korom óta zongorázom. Később a Gödöllői F. Chopin Zeneiskolába jártam, ahol Czitrovszky Ilona, majd Törpényi Sándor volt a klasszikus-zongora tanárom. Most a Gödöllői Premontrei Gimnáziumba járok egyházzenei képzésre. Jazz-zel komolyabban 2 éve foglalkozom, és édesapámtól tanulok.
11 éves koromban megnövesztettem a hajam és elkezdtem gitározni először Mohai Tamásnál, később Lukács Peta, majd Gottárd Misi lett a tanárom.
Mivel egy másik zenekarban én vagyok az énekes, szükségessé vált, hogy elmenjek ének órákra, így Mózes Tamarához is járok, mostanában a zongorázásomra is ránéz, és nagyon sokat tanulok tőle.
A D.A.S. Trióval az ETŰD Zeneiskolába járunk zenekari gyakorlatra, és sok segítséget kapunk az iskolától.
KS: Általános iskolás éveimet a Balatonkenesei Pilinszky János és AMI-ban töltöttem le. Az iskola hatodik osztályáig csak klasszikus zongorát tanultam az ott tanító kiváló zongoratanárnőtől, Csősziné Gulnárától. Majd a felső tagozat utolsó három évében elkezdtem érdeklődni a basszusgitár iránt, és magánórákra járni Szappanos Györgyhöz. A gimnázium első osztályát még Fehérváron töltöttem, ahol a Kodolányi János zeneakadémiára jártam be zenekari gyakorlatokra Szendőfi Péterhez. Később elkerültem Fehérvárról, és idén már az Etüd zeneiskolában tanulok Nagy Jánosnál mind zongora, mind pedig zenekari gyakorlatok terén is.
FA: Jártam a martonvásári Művészeti Zeneiskolába dobolni négy évig, ahol Juhász Balázs tanított klasszikus dobot. Most már második éve van, hogy beiratkoztam klasszikus, és egyben jazz zongorára is a martonvásári Művészeti Zeneiskolába, ahol Horváth Gábor tanít. Hallottunk a Dobmánia táborról, ahová Bordás József -dobművész és tanár- segítségével el is jutottam. Majd Ő meghírdetett egy pályázatot, és többek közt engem is kiválasztott. Így már két éve járok a dobiskolájába. Figyelemmel kíséri pályafutásom, és a Snétberger Zenei Tehetség Központba is Ő ajánlott engem, ahol szintén eltöltöttem egy évet. Itt kezdtem megismerkedni a jazz zenével, Mohay András segítségével. Ő vezetett be a jazz világába, s azóta is e műfaj minden részével ismerkedem, nagyon szeretem hallgatni, és játszani. ....
Most az Etűd Zeneiskolában próbálunk a D.A.S. Trio-val. Az Etüdben Nagy János.vezetésével próbálunk, aki kitűnő zenész és tanár. Nagyon sokat tanulhatunk tőle.
4) Hol és mikor ismerkedtetek meg egymással és mióta zenéltek együtt?
NÁ: Samuval régről ismerjük egymást, én még olyanra is emlékszem, hogy vérre menő harcokat folytattunk legókért, meg hasonló hülyeségek... Először a Balatonfüredi Világzenei Táborban zenéltünk együtt, bár szerintem előtte is próbálkoztunk. Az első komoly project, aminek tagjai voltunk (és vagyunk) a New Brand volt. A koncerteken pár számot játszottunk csak hárman a dobosunkkal, Joubert Flórával, ez is egy ős fázisa lehetett a mi triózásunknak.
Donkával az első próbánk a Dürer Kertben volt, de még nem a D.A.S. Trio-val, először az Early Sundayz-ben játszottunk együtt, ami azóta is a szerelem-zenekarunk, amivel alternatív-punk-zenét játszunk. Nagyon helyre tette a jelensége mindkét zenekart, az első közös próbáink után mindenki haza húzott gyakorolni. Én legalábbis mindenképpen, nagyon inspiráló személyiség, és örülök, hogy barátok vagyunk.
A D.A.S. Trióval meg kifejezetten az Alba Regiára kezdtünk együtt készülni, és én mondtam, hogy legyen Donka a dobosunk. Jól megtaláltuk a hangot így hárman szerintem.
KS: Ábellel már nyomjuk az ipart elég régóta. Először szerintem az első Balatonfüredi Improvizációs tábor alatt zenélhettünk együtt (amit egyébként a szüleink szerveztek). Elég kicsik voltunk (pedig belegondolva nem is volt olyan rég), én 13 éves lehettem, Ábel pedig egy évvel idősebb. Azon a nyáron szerintem még nem is sejtettem, hogy egy év múlva a basszusgitár lesz a hangszerem, mivel akkor még csak zongoráztam. Donkával a kapcsolatom sokkal frissebb. Tavasszal találkoztam vele a Dürer kertben. Attól a naptól számítjuk a trió megalakulását. Ha van ember, akiről az első benyomásom nem változik a mai napig, az Donka (természetesen pozitív értelemben).
FA: Ábellel a The Early Sundayz-ban ismerkedtem meg, ahol rockzenét játszunk, majd Samuval egy pár hónapra rá találkoztam a Dürer kertben, ahol aztán az első D.A.S. Trio próba is volt. Nagyon szeretek a Trio-ban játszani, mert mindkét társam mind zenei, mind emberi téren kimagaslóak. Tökéletesen érzem magam Velük, és szeretnék minél tovább társaságukban zenélni, sikereket elérni.
5) Kinek az ötlete volt a D.A.S. Trio és mit jelent a rövidítés?
NÁ: Ez korrekt módon a neveink kezdőbetűi összerakva. Szerintem Samu találta ki, az egyik próbán, amikor el kellett neveznünk a projektet. Lehetett volna akár S.A.D. Trio is, de ez nem illett hozzánk.
KS: Az én ötletem volt. Egyszerűen csak a neveink rövidítése: Donka-Ábel-Samu. Persze akkor Dás triónak kéne lennie, de valahogy úgy ment szájról szájra, hogy közben átalakult DAS trióra.
FA: Szerintem Samunak volt az ötlete a D.A.S Trio elnevezés, ami a neveink kezdőbetűjeiből lett összerakva (Donka, Ábel, Samu). Egy idő után aztán valahogy a rövidítés Á betűjéről lemaradt az ékezet.
6) Az augusztusi székesfehérvári volt az első versenyetek?
NÁ: Samuval egyszer játszottunk szintén trióban egy zeneiskolás találkozón, bár ott nem voltak helyezettek, szóval az első versenyünk ez volt. Én eléggé izgultam miatta, nem tudtam, mire számítsak, úgy értem, milyenek lesznek a többiek meg hasonlók. Végül iszonyat jól éreztük magunkat.
Előtte rengeteget készültünk rá, mivel új volt a felállás és egyébként is rengeteg új dolgot kellett megtanulnunk. A Gitármánia Táborban például elég húzós hetünk volt, mert ott írtuk meg a 3 saját dalunkat a nulláról és szinte nonstop melóztunk vele. Közben Donkával a másik zenekarral is felvettünk ott egy demót. Az egész nyarunk ilyen volt, sose gyakoroltam még ennyit, de nem is fejlődtem ilyen sokat, mint a versenyre való készüléskor. Egyfajta csapatépítő tréning is volt ez, és nagy lendületet adott a zenekarnak, hogy rögtön az elején súlyos munkaórákat öltünk bele, ami részben az elszántságunknak, részben pedig édesapám ösztönzésének és segítségének volt köszönhető.
KS: Igen. Egy kicsit én személy szerint izgultam pont emiatt. Az első versenyre azért mindenki emlékezni fog, és nem akartam keserűen visszatekinteni. Valami olyasmi volt ez, mint mondjuk az első út a repülőgépen, vagy az első csók. Csak akkor nem smároltam, hanem két punk-kinézetű formával romboltam a színpadot.
FA: Az Alba Regia Jazzfesztivál versenyén versenyeztünk először, ahol különdíjat kaptunk.
7) Azóta még milyen versenyen indultatok és ott milyen helyezést értetek el? Egyéb díjak?
NÁ: Múlt hét pénteken a Tóth Aladár Zeneiskola II. Országos Jazz-versenyén első helyezést értünk el. Kaptunk egy zenekari Külön-díjat is, miszerint 2015 első negyedévében a Budapest Jazz Club-ban felléphetünk. Donka dobos különdíjat kapott, én szólista kategóriában 2. lettem, és én is kaptam különdíjat Binder Károlytól.
Előtte a Cseh Tamás Programon is nyertünk támogatást az első kép- és hangfelvételre, valamint promóciókra stb… Külön elismerés volt, hogy a sajtótájékoztatón is játszhattunk a nyertesek meg mindenki előtt.
KS: Az NKA programiroda által meghirdetett CsehTamás pályázaton jelentős pénzösszeget nyertünk, amit saját portfolió létrehozására kaptunk főleg (stúdiózás, klip, stb…). Most pedig a 2. Országos Jazz-versenyen a Trió első helyet, zongoristánk szólistaként 2. helyet, dobosunk pedig a legjobb dobos címet nyerte el.
FA: Voltunk még a Tóth Aladár Zeneiskola II. Országos Jazz-versenyén, ahol zenekarunk első helyezést ért el. Az Országos Jazz versenyen Dobos különdíjat nyertem.
8) Hoztak-e ezek a sikerek fellépéseket?
NÁ: Igen, az előbb említettem a Budapest Jazz Club-béli lehetőséget, az Alba Regián pedig az a megtiszteltetés ért minket, hogy a Debreceni Jazz Fesztiválon 2015-ben felléphetünk, valamint a Szentedre Éjjel-Nappal Nyitva fesztiválon való fellépési lehetőségünket is ezen a versenyen nyertük. Valamint a Cseh Tamás Programon kapott támogatás egy részét koncertek szervezésére kaptuk, tehát fogunk játszani, remélem minél többet.
KS: Úgy vélem igen, ugyanis a hírünk kezd terjedni. De ami ennél is fontosabb, egyre inkább azt érzem, hogy ez már tényleg egy zenekar: ahogy együtt megszólalunk, illetve ahogy kommunikálunk a színpadon, az egyre csak azt sugallja. Ez részben a zenekarnak, részben pedig Nagy Jánosnak is köszönhető (részben pedig az időnek, amit együtt tölthettünk, amiért hálát adok a Jóistennek).
FA: Zenélhettünk augusztus végén a Szentendre Éjjel-Nappal Nyitva Fesztiválon, és lehetőséget kapunk játszani a 2015-ös Debreceni jazzfesztiválon, és lehetőséget kaptunk koncertet adni a Budapest Jazz Clubban. Ott lesz a legközelebbi koncertünk.
9) Hol léptek fel legközelebb?
NÁ: Legközelebb a Gitármánia Tábor találkozóján fogunk játszani január 2-án a Szent György Média és Informatikai Szakközépiskolában, ha minden igaz. A Budapest Jazz Clubos koncertünk dátuma még nincs kitűzve, de az később lesz szerintem.