JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Hírek

Oláh Krisztián Quartet koncert a BJC-ben – „Most ezekben a kompozíciókban élek”

Aki eljön egy Oláh Krisztián Quartet koncertre, páratlanul sokrétű élményt kap rengeteg új zenei gondolattal. A korábbi szerzemények összetettségét tovább fokozzák, emellett mindig készülnek új kompozíciókkal, változatos repertoárral, meglepetésművekkel. A „Crescendo” albumról öt szerzeménnyel, az első lemezről az „At the Back of My Mind”-dal, egy áthangszerelt id. Oláh Kálmán művel: „Reflections on Goldberg 21”, és a készülő dupla vinyl-projekt anyagához komponált elképesztően izgalmas, friss darabbal kápráztatták el a közönséget.

ok-sokszor.jpg


„Mindig különleges, amikor ezekkel a fantasztikus zenészekkel állok egy színpadon.”


okq.JPG


Oláh Krisztián – zongora, zeneszerzés, hangszerelés

ifj. Oláh Kálmán – szopránszaxofon

Orbán György – bőgő

Serei Dániel – dob

A legelső kompozícióval – amely a „Bagatell No. 2” volt – máris elrepítettek minket a Quartet komplex világába. Oláh Krisztián az értő befogadáshoz vezet minket a Crescendo InSight című videósorozatával, melyben így fogalmaz:

„Próbáltam érzés szinten felülni azokra a hullámokra, amiket az eredeti mű [Beethoven második bagatellje] kiváltott belőlem.” [...]

„A dobszóló szerintem egy abszolút meglepő helyen történik. Ahelyett, hogy szokásos esetben a csúcsponthoz vinne el minket, itt elcsendesíti az egész zenét és innen következik a visszatérés.”

A „Peaceful” Orbán György csodálatos nagybőgőszólójával indul – ahogyan a stúdiófelvételen is –, viszont ezen a koncerten a dobbal közös improvizációvá bővítették Serei Dániellel, átadva a természet folyamatos megújulását, időtlenségét, sokféleségét.

Bármelyik szólót kiemelhetném, mindegyikben mindannyian jelen voltak, méghozzá minden energiájukat beleadva.

„Szerintem ennyire tüzesen még nem játszottuk el ezt a számot.” – mondta Oláh Krisztián a szerzemény végeztével.

A közönségből is éreztük: mindenkivel, akivel beszéltem a szünetben, odavolt a „Peaceful”-ért.

A következő szám a hamarosan megjelenő „Music for 24/7”-ről volt hallható.

„Igor Stravinsky „Tavaszi áldozat” című történelmi jelentőségű és hatású művéből kiragadtam a híres nyitómotívumot (ami egy litván népdalból származik). Aláengedtem John Coltrane örökérvényű szerzeményét, a „Giant Steps”-et. Ami a kettőből kialakul, az már rajtunk múlik.”

ifj. Oláh Kálmán szopránszaxofon-szólamával indult a Tavaszi áldozatból ismerős részlet, majd a zongora, nagybőgő, dob visszafogott őrületet játszott köré. A hangszerek egymáshoz közeledtek, hangjaik összefonódtak.

„Örülök, hogy maradtatok és nem ijesztettünk el senkit az első résszel, mert a második még durvább lesz. Ne dőljetek be a dallamos kezdésnek: áthangszereltem az általam nagyon kedvelt és hozzám nagyon közel álló művet [a „Reflections on Goldberg 21”-t, édesapja szerzeményét] Quartetre és Bigbandre –, mert nagyon-nagyon komoly disszonanciák fognak következni.” – hangzott el a szünetet követő dal után.


ok-beszel.jpg


„A „Paraferno” a leginkább programzenékhez illő címválasztásom. A fő inspiráció Dante volt, úgy gondoltam, hogy megkomponálom kicsit tekervényes úton, ahogy eljutunk a Paradicsomból a Pokolba. Az érdekessége, hogy amikor elvittem először a próbákra, valaki a zenekarból megbélyegezte a Pokol munkacímmel a nehézségi szintjére utalva. Amikor kitaláltam az eredeti címet, ez abszolút indokolt volt, hogy „Paraferno” lett.”

A számokba kódolt kultúrtörténeti utalások a szépirodalmon kívül természetesen a zenetörténetre is építenek.

„Akármennyire nem hallatszik a „Johann” című darabon, de Bach előtt tiszteleg. Pontosabban azt a kis játékot folytatja, melyből többek között Liszt is inspirálódott annak idején. Miszerint Bachnak a nevéből kijön egy négy zenei hangból álló motívum, ami ilyen-olyan módon megtalálható volt itt a sűrűben.”


okq-2.JPG


ok-jr-1.jpg


ok-jr-2.JPG


ok-jr-3.JPG


vege.JPG


A közeljövő nagy projektjéről is beszélt néhány szót Oláh Krisztián a számok közt:

„Az új anyagunkat próbáljuk gőzerővel, ami azt a címet kapta, hogy „Music for 24/7”. Pontosan két hét múlva már a Pannonia Studio nagytermében fogjuk koptatni a virtuális hangsávokat. Három fantasztikus brit szólista működik közre: Ryan Quigley, Paul Booth és Trevor Mires, azaz a TRYPL Horns. Meghirdettük ezt a stúdiókoncertet. Egy exkluzív, soha vissza nem térő alkalom ez, hiszen az ötven jelen levő fő élőben hallgathatja meg koncertszerűen a lemezt, így örökké részese lehet az albumnak. A „Crescendo”-ról fogunk játszani; a legelső lemezről is, illetve az új anyagba is betekintést engedünk.”

„Megálmodtuk a közönség és a zenekar elrendezését egy térben, minthogyha egy lakáskoncert lenne. Mindenki kap egy fülhallgatót szépen kikevert hanggal és onnantól kezdve, hogy megnyomják a piros gombot, mi eljátsszuk az egész lemezanyagot egyben koncertszerűen, mindezt képre és hangra rögzítve.”

„Az improvizatív zenénél hihetetlenül fontos, hogy értő és leginkább figyelmes, nyitott, érzékeny emberek legyenek jelen.” – mondta Oláh Krisztián a koncert folyamán két zseniális mű között.


A stúdiókoncert felvétele november 20-án este hat órától lesz a Pannonia Studióban. Aki jegyet vásárol, a Karácsony előtt megjelenő bakelitlemez kiadását segíti. Érdemes ellátogatni a támogatói oldalra, ahol előrendelés, privát zenehallgatás és más lehetőségek is elérhetők:

https://fundrazr.com/perks/fQIZf?ref=ab_19hEWhvMa9r19hEWhvMa9r

„Vannak kompozíciók, amikhez jó, ha hozzá fűzök némi történetet. Mindig a pillanat dönti el, illetve az, hogy milyen rezgések vannak éppen a koncertteremben. Előfordult már igazából minden. A „Peaceful” előtt szoktam mesélni, de például ma este a „Johann” előtt nem kommentáltam, szerintem így volt megfelelő. Lehet érezni, ha éppen olyan közönség gyűlik össze, akik igénylik, hogy legyen több háttérinformáció és mikor van olyan, amikor az offtopic információk és hasonlók jöhetnek.”

A kortárs zenére vonatkozó kérdéseimre pedig így válaszolt:

„Szerintem rengeteg izgalmas szerző van napjainkban. Ez is igazából annyira változó, mint a klasszikus szerzőknél, hogy éppen ki inspirál a legjobban. Mostanában Eötvös Péter darabjait hallgatom talán a legtöbbet, de Thomas Adès darabjai közül is találok jónéhányat, ami nagyon nagy hatással van rám.”

„Szerintem egy zeneszerzőnek mindig az éppen aktuális új kompozíció jelenti a legtöbbet.” – feleli kérdésemre Oláh Krisztián a koncert után.

„Befejeztem az új lemez anyagát, a „Music for 24/7”-t. Most ezekben a kompozíciókban élek.”


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez