Triójáték tudat alatt és felett
Különleges zenei élményben lehetett része a Magyar Zene Házába látogató közönségnek 2022. október 25-én.
A tavasszal indult Tabula Rasa című kortárszenei sorozat második alkalma Pozsár Máté, Nagy Emma és Kováts Gergő lélegzetelállító koncertje volt.
A “Tiszta lappal” sorozat ötletgazdái és szerkesztői Halmos András és Gyárfás Attila dobosok, a Ház állandó munkatársai. Mint aktív muzsikusok, ismerve az élő zenei előadások buktatóit ezek kizárásával tökéletes körülményeket biztosítanak az elmélyült munkához.
A koncepció szerint egy hazai, vagy külföldi művészt kérnek fel az improvizációs zenei szcénából, hogy szabad kezet kapva két magyar muzsikussal kiegészülve, trió formációban hozzanak létre egy unikális produkciót.
A Magyar Zene Háza csodálatos épülete, világszínvonalú, naprakész technikai háttere, a profi munkatársak, kedves személyzet mind a ZENE legmagasabb színvonalú megszületését szolgálják stílusoktól függetlenül. Az improvizatív szabad zene bemutatását, új, izgalmas, rendkívül magas színvonalú koncertek megszületését a fiatal, de komoly szakmai múlttal rendelkező kurátorok személye garantálja.
Az első Tabula Rasa koncert kurátora Hayden Crisholm új-zélandi szaxofonos volt 2022 márciusában, a zenésztársak pedig Gyárfás Attila dobos és Hock Ernő nagybőgős.
Az októberi alkalom Pozsár Máté (1986) zongoraművész, zenepedagógus kurátori vezetésével született meg. Ahogy a koncert előtti rövid beszélgetésből megtudhattuk, ideális körülmények között, két teljes próbanappal, hangmérnökkel, a városligeti helyszínen készülhettek a számukra is izgalmas kihívásra.
Kováts Gergő (1986) fúvós hangszeressel már gyerekkoruk óta együtt zenélnek, a Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatóriumot és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolát (ma már Egyetem) is egy időben végezték.
Az összeszokott duóba hívta meg a kivételes tehetségű Nagy Emma (1998) énekesnőt, aki rendkívül fiatal kora ellenére már három saját lemezzel (a negyediket is felvették már!) büszkélkedhet zenekara a Nagy Emma Quintet vezetőjeként. Emma a jazzénekszak első évfolyamának elvégzése után a Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium zeneszerzés továbbképzésén folytatja tanulmányait aktív koncertezés mellett, de saját hangját már középiskolásként megtalálta. Pozsár Mátéval, mint tanárával ismerték meg egymást a konziban, de eddig még nem dolgoztak közös projekten.
Három rendkívüli tehetség és hivatásukat halálosan komolyan vevő zenész, zeneszerző rituális előadását hallhattuk ezen az estén.
Pozsár Máté a moderátor Pap Dávid kérdései segítségével elővezette a későbbiekben szünet nélkül elhangzó, erre az alkalomra komponált, az őt éppen most foglalkoztató Carl Gustav Jung Vörös könyve által is inspirált műsort. Jung a pszichológia egyik legnagyobb alakja, Freud tanítványa, majd riválisa volt. A tudattalan kutatója, a játékterápia, számos pszichológiai fogalom és irányzat megteremtője. Orvosi végzettsége mellett pszichiátriával foglalkozott, a tudományosság és a miszticizmus határterületei érdekelték. Rengeteg lelki és kulturális jelenség felfedezése, kutatása fűződik nevéhez, ami beépült az egyetemes kultúrába, művészeti ágakat is megtermékenyítve. A kollektív tudattalan, a szinkronicitás, az álomfejtés, egyházi lélekgondozás, anima és animus, persona, a “neurosis, mint a kreativitás a lélek mozgatója” – ezek a fogalmak is Jung munkásságában tűnnek fel.
Pozsár kompozíciói elmondása szerint apropó nélkül, de az aktuális olvasmány élménye a Vörös könyv hatására is születtek. Jung e munkáját, ami 1914 és 1930 között készült révülések során tett feljegyzései összegzéséből áll, csak 2009-ben adták ki angol nyelven. A jogutód családtagok ekkor járultak hozzá a személyes tudattalan vizsgálását önmagán végző tudós kutatásait bemutató kötet publikálásához.
A hangversenyen a következő Pozsár Máté kompozíciók hangzottak el: Spiegel, Vörös kereszt, Zwei, Mező, Emma hangjai.
Kováts Gergő ezen a koncerten a ritkán látható és hallható basszusklarinéton játszott. Emellett hangsúlyos digitális hangképeivel, Jung beszédének megszólaltatásával és a jungi hang szólamként történő használatával kozmikus méretűvé tágította a hangteret. Ebben vadonatúj számítógépe segítette.
Pozsár kristálytiszta játéka, végletekig letisztult dallamai és ritmusképletei Szabados György és Anthony Braxton spiritualitását idézte.
Nagy Emma gyönyörű intonálással, a legszebb és legtökéletesebb hangszer, az emberi hang avatott megszólaltatásával bizonyította istenáldotta tehetségét. A Vörös könyv szövegei közül angol fordításban szólaltatott meg idézeteket Pozsár zenéjével.
Mindhárom előadótól rendkívül erős szólókat hallhattunk a tökéletes kamarajáték mellett. A kompozíciók gyönyörű ívet írtak le a koncerten. Harmónia és atonalitás, ősi, népdal egyszerűségű dallamok és törzsi ritmusok digitális szférahangokkal, Emma bársonyos, vibráló, zaklatott, de hajszálpontos tisztaságú hangköztáncait kevesen tudnák.
A zárórész, az Emma hangjai című opusz szinte swinges lüktetést hozott, mozgásra késztetve a közönséget és a zenészeket is. Beatbox-szerű, orientális ritmusalapon fantasztikus zongora-ének-basszusklarinét örömzene szólt egyre fokozódó, spirálként égbehúzó lendülettel. Mindhárom muzsikus lenyűgöző szakmai tudással, megismételhetetlen pillanat szülte csodákkal nyűgözte le a közönséget. A tudatalattiból valóban égi magasságokba emelve a hallgatókat.
A Magyar Zene Házának köszönhetően a Tabula Rasa sorozat koncertjei rögzítésre kerülnek, és a tervek szerint több platformon is megjelennek majd.
Az előadóteremben telt ház volt, de jó tudni, hogy szélesebb közönség számára is megismerhetők lesznek ezek az egyedülálló, értékes produkciók.
A koncertsorozat folytatódik november 29-én. A Fender Rhodes elektromos zongora legenda egyik mestere és megújítója, a belga Josef Dumoulin lesz a kurátor és két magyar billentyűs társa, Baráth Bálint és Bertók Márton hallhatók majd az előadóteremben.