16. Újbuda Jazz Fesztivál a Fonóban - 2. nap
A XI. kerület, Újbuda nagy múltú, három napos jazz rendezvénye idén a Fonó Budai Zeneházban került megrendezésre. A remek program a kortárs, kísérleti zenéktől a huszadik századi kávéházi cigány jazzig ívelt.
Október 1-jén a Fonó Budai Zeneház Nagytermében horvátországi zenekar képviselte a világzenét a VI. Újbuda Jazz Fesztiválon. Az Atma Mundi Ensemble nem csak a balkán népzenéiből merít, de afrikai dallamok és a Földközi-tenger partvidékének arab, török népzenéi is felbukkannak a színes műsorban. A zenekar alapító vezetője Zoran Majstorovic zeneszerzőként és rengeteg húros hangszer megszólaltatójaként, énekesként is meghatározza az öttagú zenekar világát. Édesapja a hatvanas, hetvenes évek sikeres gitárosa volt, így ő is kilenc éves kora óta tanul húros hangszereken. Rengeteg formációban dolgozott, Horvátország mellett Olaszország a legfontosabb működési területe. A Fonóban arab lanton (oud), a látványos, hosszú nyakú korán, sazon, akusztikus és elektromos gitáron vitte a prímet. Egy temperamentumos, balkáni tánczenéket, török, arab dalokat, afrikai népdalokat ötvöző magával ragadó műsort hallhatott a közönség.
A zenekarvezető mellett trombitán és szárnykürtön Robert Mikuljan játszott, dobokon és szoprán szaxofonon Rajko Ergic, nagybőgőn és basszusgitáron Bojan Skocilic járult hozzá a sikerhez, virtuóz szólókkal is. Zárószámként fesztiváli hangulatot idézve szólalt meg a balkáni cigány megasláger a Rumelaj.
A tomboló taps után ráadásként magyar vonatkozású jazz standard frenetikus feldolgozása hangzott el: a Softly, as in a Morning Sunrise című alkotás a nagykanizsai születésű Rosenberg Zsigmond (Sigmund Romberg) világslágere. Ebben a számban mutatta meg Majstorovic, hogy mire képes elektromos gitáron. A free jazztől a rock’n”roll-on át a bebopig mindent színt felvillantott fergeteges bulival zárva a koncertet.
A következő hangverseny a Fonó Pajta színpada előtt, a tágas nézőtéren került megrendezésre.
A nézőkkel egy szinten és testközelben elhelyezkedő zenészek félkörben vették körbe a Mestert. Az Újbuda Jazz Fesztivál legmonumentálisabb, egy zenei életmű összegző előadására került sor pénteken este. Egy felemelő magyar szimfóniát hallhattunk Dresch Mihály műveinek tételeiből. A Dresch Double Quartet formáció nyolc muzsikusa a tökéletes összhangot valósította meg a zseniális fúvós, zeneszerző vezényletével. Dresch Mihály két meghatározó zenei forrása az amerikai fekete jazz és az autentikus magyar népzene mélységes, kiapadhatatlan kútjai. A két zenei világ legszebb hagyományait hitelesen újrateremtve születnek az ikonikus Dresch kompozíciók a nyolcvanas évek elejétől napjainkig. A két quartet tagjai a dresch-i magyar jazz zenei folyondárját muzsikálják tökéletes együtthangzássá.
A Dresch Vonós Quartet tagjai Dresch Mihály – szaxofonok, fuhun, ifj. Csoóri Sándor „Sündi” – brácsa, tambura, Zimber Ferenc – cimbalom, Bognár András – nagybőgő a népzenei színtér fiatal titánjai.
A Dresch Quartet tagjai a jazz élvonalában dolgoznak a világ minden részén, rengeteg nemzetközi sikerrel maguk mögött. Dresch Mihály – szaxofonokon, Lukács Miklós – cimbalmon, Gyányi Marcell – nagybőgőn, Csízi László – dobokon kápráztatta el a közönséget. Ilyen nagyszabású, sokrétegű, értékes produkció nagyon ritkán születik a zenei életben. Szabados György MAKUZ nagykoncertjeinek katartikus hangulatát idézte az est, Dresch Mihály zseniális zenéjének, karizmatikus vezetésének és görcsmentes szárnyalásának köszönhetően. Két legutóbbi lemezének (Dresch Quartet: Árnyékban, Dresch Vonós Quartet: Ongaku – mindkettő Fonó Records kiadvány) anyaga és a negyven alkotói év már „sztenderd” Dresch-kompozíciói egy kerek, soktételes mű egységességével, gyönyörű estével ajándékozta meg a Fonó közönségét.