16. Újbuda Jazz Fesztivál a Fonóban – 1. nap
A XI. kerület, Újbuda nagy múltú, három napos jazz rendezvénye idén a Fonó Budai Zeneházban került megrendezésre. A remek program a kortárs, kísérleti zenéktől a 20. századi, európai kávéházi cigány jazzig ívelt.
Szeptember 30-án, csütörtökön a Fonó Budai Zeneház Nagytermében két nagyon tehetséges fiatal formáció mutatta be legújabb műsorát. Kézdy Luca hegedűs virtuóz, zeneszerző triója a Santa Diver már negyedik lemezére készülve adott izgalmas koncertet.
Az egyik alapító tag, Szesztay Dávid betegsége miatt egy nap alatt kellett megtanulnia a baszusszólamot az este megmentőjének. Sárdi Ádám, a D.A.S. Trió basszusgitárosának „halálugrása” plusz feszültséget és keményebb basszushangzást adott Kézdy Luca fantasztikus repertoárjához. Szegő Dávid a nála megszokott szofisztikált, visszafogott dobolást talán a váratlan helyzet miatt is váltotta energikusabb, nyersebb hangzásra. A rockosabb, feszesebb hangzás is hozzájárult a nagy sikerhez. A világjárvány ideje alatt Luca két új kompozícióval gazdagította a Santa Diver életművet. A „Home” és a „Message” kompozíció is reflektálás a mindenki életét átalakító pandémia következményeire. Kézdy Luca zeneisége nemzetközi érdeklődést is generál, nem véletlenül játszott már vele többek között Chris Potter és Stefano Di Battista is. Kézdy Luca saját útját következetesen járó művész, érzelmi gazdagsága és intelligenciája felismerhető, személyes zenei univerzumot alkot. A visszataps után a zenekar egyik ikonikus szerzeménye, a „Darko (Dark Ornament)” zárta az emlékezetes, feszültségben, szépségben és hangulatváltásokban gazdag koncertet.
Az első nap zárókoncertje a legfiatalabb magyar jazzgeneráció szupergroupja, a Nagy Emma Quintet fergeteges előadása volt. Nagy Emma (1998) tavaly végezte el a Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium jazzének szakát, de már harmadik lemezfelvételére készül zenekarával. Emma világszinten is különleges, egyedi énektechnikával és sajátos zenei világgal rendelkezik. Ennek kialakításában zseniális társak segítik. Az utóbbi időben a hagyományos swing alapú jazz egyik legnagyobb tehetsége, Oláh Krisztián a billentyűs hangszeres. A NEQ-ben klasszikus zenei képzettségével és egy talán leginkább Lyle Mays zenei világára hasonlító hangzással járul hozzá. A robusztus bőgőjátékával és zeneszerzői képességvel is markáns közreműködő Dénes Ábel is, akinek az első lemez címadó szerzeménye, a „Set to Face” egyben első saját műve is volt. Cseh Péter gitáros már évek óta az első vonalban szerepel, a legfinomabb lírától a metálos gitárzúzásig minden érzelmi húron elképesztően játszik. Félelmetes ritmusváltások és szinte lejátszhatatlan zenei fordulatok bizonyították a fiatalok stabil szakmai tudását, határtalan fantáziáját és virtuozitását. Dobon az egyik legfiatalabb tehetség Klausz Ádám képesztette el a lelkes közönséget. Egy olyan dobszólót hallhatott az eksztázisba játszott közönség, ami nagyon ritka nem csak hazai, de világszínpadokon is.
A NEQ egy rendkívül tehetséges, nagyon szerencsés találkozásokból született szövetség, baráti és művészi társulat, hatalmas sikerekre predesztinálva. (Időközben október 6-án, szerdán a krakkói Jazz Juniors verseny győztesei lettek!)