Ágoston dupla!
A cím nem Ágoston Béla legújabb formációjára utal, hanem két koncertre, melyek a Jazzaj rendezvénysorozat keretein belül kerültek megrendezésre. A Jazzaj áprilisi kurátora ugyanis Ágoston Béla.
Az első koncert április ötödikén volt az Aurórában (jelen sorok írója sajnos ezen nem tudott részt venni, de pótolta, mivel ugyanaz a formáció egy héttel később a Józsefvárosi Galériában is fellépett). Az Ágoston-Mizsei-Keönch trió tagjai a zene bölcsőjét állták körbe, a három szülő, a ritmus, az énekdallam és a tárgyakból jövő dallamok szerepeiben. Inspiráló és lenyűgöző muzsikájuk forrásai az ősi, profán kántálásoktól a szakrális polifónián át egészen a Kubrick Űrodüsszeiáját megidéző space-soundokoig terjedtek, sajátos zenetörténeti ívet bejárva. A koncert egy háromszólamú dorombének nyitánnyal vette kezdetét, majd sorra kapcsolódtak be a hangszerek: Keönch László Farkas ütőhangszerei, Mizsei Zoltán torka, elektronikája és billentyűje majd Ágoston Béla instrumentumai, melyek már külön mondatot érdemelnek. Megszólalt a szopránszaxofon, a glissonic, a basszusklarinét, a hulu, a fujara, a fuvola, a havasi kürt, a didgeridoo, az ütőgardon, a brácsa és természetesen a steel drum is. A zenei utazásban nyugvópontot jelentett Mizsei éteri szépségű vokális improvizációja, gregorián ihletésű hangképei előállításában élt az elektronika adta lehetőségekkel. Ágoston Béla a legkülönbözőbb zenei világok összeolvasztásának óriási mestere: ebben a muzsikában ez jól hallhatóan tudott érvényesülni, mivel improvizációiban gond nélkül siklott át egyik hangulatból a másikba, vagy a középkor diatonikájából a jazzbe. A csúcspontot a koncert végére kikristályosodott ambient kompozíció jelentette, de nagy sikert aratott a ráadás is, amiben a háttérben található könyvespolcon olvasott könyvcímekre improvizáltak. Aki kimeríthetetlen kreativitással alkotott modern és szép zenét akar hallani, annak meg kell ismerkednie ezzel a trióval!
Mi van a zsebedben – ezt a kérdést már az Aurórában tette fel Ágoston Béla a másik triója tagjainak április 12-én este. Az együttes neve ugyanis ZSEB trió: ez utalhat egy zsebre vágható mini jazz-kombóra, meg a tagok neveinek kezdőbetűire is: (Sárvári Kovács) Zsolt, (Hock) Ernő, (Ágoston) Béla. A Sonny Rollins által híressé tett felállás (szaxofon, bőgő, dob) még az akkordhangszer hiányával is sok lehetőséget rejt magában, főleg ha free jazzről van szó. Ezen az estén pedig arról volt szó, igazi szabad áramlásokról és zenei párbeszédekről. Béla szaxofonjaiból (egy öreg bariton, egy C-melody és egy szoprán) előhívta a rejtett lehetőségeket is: a bariton cuppogása épp olyan izgalmasnak hangzott, mint a szoprán fuvolásítása (fúvóka nélkül való megszólaltatása peremfújással). Hock Ernő zenét csinált a recsegésből, húrtompítással, csipeszekkel tágította a nagybőgő határait. Sárvári Kovács Zsolt pontosan ráérzett a gondolatokra, szólóiban pedig kreativitásáról tett tanúbizonyságot. Az intim légkör és a minimál fények segítették az elmélyülést a közönség számára, ebben a közegben egyszerűbb volt befogadni ezt a muzsikát, főleg a csendesebb részek szólaltak meg egészen másként.
A Jazzaj sorozat április 19-én a Knutdut Men és Meggyes Ádám koncertjével folytatódik az Aurórában.