Tony Lakatos és a koreai kapcsolatok
Tony Lakatost, vagy Lakatos Antalt nem hiszem, hogy be kellene mutatni a jazz kedvelőknek. Ha az Ő nevét látjuk egy koncerten a fellépők között, vagy egy lemezen a zenészek között, biztosak lehetünk benne, hogy jó és élvezetes zenében lesz részünk.
Azt hinnénk, hogy már teljesen ismerjük, de még Ő is tud meglepetéseket okozni.
Február 27-én a Müpa-ban történő koncertjén dél-koreai zenészekkel,
mégpedig Kim Daeho bőgőssel és Kim Minchan dobossal lépett fel.
Mellettük még Tálas Áron zongorista játszott a zenekarban, akivel eddig még nem játszott együtt közös együttesben.
A másik meglepetés az est programja volt, ugyanis a műsorban koreai és magyar népdalfeldolgozásokat is hallhatunk, természetesen jazzes előadásban. Sok más zenésztől eltérően az Ő programjában eddig nemigen tűntek fel népzenei átdolgozások. Vele ellentétben Tálas Áronnak ez nem idegen terep, hiszen Ő már több ilyen jellegű projectben (pl. Palya Beával, Szalóki Ágival) vett részt.
A formáció az előző nap Pécsett lépett fel, amely koncertre egy informatív plakát is készült.
A koncert a „Blue Chili” előadásával kezdődött. Tony Lakatosnak ez a szerzeménye egyben egyik albumának a címe is, amelynek 2023-ban lemezbemutató koncertje is volt a Müpa-ban a felvételeket készítő nemzetközi csapattal.
Amolyan felpezsdítő, a hangulatot mindjárt a csúcsra járató előadás volt, hatalmas tenorszaxofon-, zongora- és dobszólóval. Kiderült, hogy Kim Minchan a hard bop iskola dobosa, valamint mindkét koreai zenész tudása nemzetközi színtéren is megüti a mércét. Velük Tony Lakatos egyébként a 2023-as dél-koreai turnéján ismerkedett meg.
Ezután következett két koreai népdalfeldolgozás, amelyek hangszerelése a bőgős Kim Daeho munkája. A darabok címének megadására nem vállalkozom, bár a konferálás során elhangzottak. A zene hallgatása kapcsán nem szabad elfelejtkezni arról a tényről, hogy mind a magyar, mind a koreai nép zenéjében a pentatónia uralkodik.
Tálas Áron nem csak zongoristaként volt jelen a koncerten (mellesleg hatalmas tapsokat kapott), hanem szerzőként is. Két szerzeménye került bele a programba - elsőként a „Hargrove” -, amelyek trió formában a „New Questions, Old Answers” című albumon jelentek meg.
Egyetlen kompozíció volt az est folyamán, amely nem kötődött a színpadon lévőkhöz, ez pedig egy Cedar Walton által írt blues („Third Street Blues”).
A koreai népdalok után következett egy magyar is Tony Lakatos feldolgozásában, mégpedig a „Felszántom a császár udvarát”. Tudják ez az, ami Kodály Zoltán „Háry János” című daljátékában is felcsendül.
Jött a másik Tálas Áron szerzemény, az „Elastico”, majd a zárószámként ismét egy Tony Lakatos a darab, a „Bebop Csárdás”. A kompozíció egyébként a „Gypsy Colours” albumon hallható, természetesen más előadásban.
Nagy siker, hatalmas taps, elégedetten mosolygó koreai (és magyar) zenészek. A közönségnek járt még egy ráadás a legismertebb koreai népdal jazz nyelvén előadott változatában.
A jó másfél órás koncert után mind a közönség, mind a zenészek elégedetten távoztak a különleges és nívós koncert emlékével.