A Beatles és a jazz – Tomorrow Never Knows
2016. augusztus 28., Maloschik Róbert
Ezt a dalt John Lennon írta 1966 januárjában a „Revolver” LP-re, amelyen az B-oldal hetedik, záró track-jeként szerepel.
Habár ez lett a lemez záró dala, még is ezt vették fel legelőször. Nevezetesen 1966. április 6-án az Abbey Road stúdióban. Méghozzá az alábbi összeállításban: John Lennon – ének, orgona, szalagos loopok, Paul McCartney – basszusgitár, szalagos loopok, George Harrison - gitárok, szitár, tambura, szalagos loopok; Ringo Starr – dob, csörgődob, szalagos loopok. Ja, és George Martin – zongora. És ezzel a felvétellel mutatkozott be a világnak a mindössze 19 éves hangmérnök, Geoff Emerick.
A dal fő inspirálója Timothy Leary (az LSD „feltalálója” volt), akivel a Beatles tagjai 1965-ös amerikai turnéjuk során ismerkedtek meg. Leary nem csak egyszerűen „megkóstoltatta” velük az LSD-t, hanem adott egy általa írt könyvet is, amelynek címe: „The Psychedelic Experience: A Manual Based on the Tibetian Book of the Dead”. Harrison állítása szerint John jól beLSD-zve olvasta a könyvet, és ennek hatására írta a szöveget, majd a zenét. Az is Lennon ötlete volt, hogy a Hammond orgonához használatos Leslie hangfalon keresztül szólaljon meg az ő éneke. Sőt, megkérte Harrison-t, hogy ne csak gitározzon, hanem szitározzon is! És Ringo direkt ehhez a dalhoz talált ki egy különleges ritmusú dobolást. Paul pedig kért mindenkitől szalagokat és ő mixelte össze azokat!
A kritikusok szerint ez az addig szokatlanul új hangzás eredményezte azt, hogy sokan a „Revolver”-t tartják a Beatles első igazán nagy hatású albumának!
Az LP-t Londonban 1966. augusztus 5-én dobták piacra. 1966. augusztus 13-tól 1967. június 3-ig, vagyis 34 héten át vezetett és többszörös platinalemez lett. (Igaz, közben volt egy közel kéthónapos „interruptus”, hisz 1966. december 10-től hét héten át az „A Collection of Beatles Oldies” volt a listavezető a Temze partján.)
Amerikában viszont csak 1966 augusztus végén jelentették meg a „Revolver”-t. Az album 1966. szeptember 3-án került el a listára (és 77 héten át ott is maradt!) és csak azért lett szeptember 10-én listavezető, mert azt megelőzően 5 héten át „listavezetett” a The Beatles-től a „Yesterday”… and Today”. A „Revolver” 6 héten állt Number One pozícióban és végül hárommillió példányban kelt el belőle az Egyesült Államokban.
A jazz feldolgozások időrendben: ebből a dalból 50 év alatt 18 jazzváltozat készült. Én legalább is ennyiről tudok…
Don Randi Trio 2’26” (Revolver Jazz 1966 LP)
(DR – p, John Clauder - dr, ? - sitar)
Steve Marcus 11’00” (Tomorrow Never Knows 1968 LP)
(SM – ss, Larry Coryell – eg, Mike Nock – p, Chris Hills – b, Bob Moses – dr)
Morgana King 3’08” (I Know How It Feels to Be Lonely 1968 LP)
801 6’08” (T.N.K.) (801 Live 1976 LP)
(Phil Manzanera – eg, Lloyd Watson – rg, voc, Brian Eno – syn, Francis Monkman – clav, Bill MacCormick – bg, Simon Phillips – dr)
Pedro Aznar (voc, perc) 3’35” (Mudras canciones de a dos 1987 LP)
Wayne Krantz (eg) 4’54” (VA: Come Together – Guitar Tribute to The Beatles Vol. 2 1995)
David Fiuczynski 4’54” (VA: Come Together – Guitar Tribute to The Beatles Vol. 2 1995)
(DF - eg, voice box, Marque Gilmore – Chapman stick, live drum loops, sequencing and programming)
Dianne Reeves 6’50” (VA: Bob Belden Presents Strawberry Fields 1996 CD)
(DR – voc, Tim Hagans – tp, Bob Belden – syn, Fareed Haque – ag, David Dyson – bg, Billy Kilson – dr)
Bozo Allegro 4’57” (The Revolver Suite 1998 CD)
(Diane Sollenberg – ts, Alan Sollenberg – tp, Mike Haynes – tb, Scott Dercks – g, Mark Browning Milner – bg, Scott Metko – dr)
Ann Dyer & No Good Time Fairies 8’00” (Revolver – A New Spin 2000 CD)
(AD – voc, Rob Burger – acc, Hafez Modirzadeh – karna, Peter Apfelbaum – ts, Jeff Buenz, Rob Vlack, Blake Davis – g, John Shitlett – b, Jason Lewis – dr)
Christy Baron 7’05” (Steppin’ 2000 CD)
(CB – voc, Chris Rogers – tp, Didier Rachou – g, John Hebert – b, Zach Danziger – dr)
BeatleJazz 5’34” (Another Bite of the Apple 2001 CD)
(David Kikoski – p, Charles Fambrough – b, Brian Melvin – dr)
Count’s Jam Band 12’49” (Count’s Jam Band Reunion 2001 CD)
(Steve Marcus – ss, Larry Coryell – eg, Jeff Chimenti – p, Kai Eckhardt – bg, Steve Smith – dr)
Giovanni Guidi Trio 3’57” (Tomorrow Never Knows 2006 CD)
(GG – p, Francesco Ponticelli – b, Emanuele Maniscalco – dr)
Herbie Hancock 5’23” (The Imagine Project 2010 CD)
(HH – keyb, Dave Matthews – voc)
Colin Towns & The NDR Bigband 4’09” (John Lennon - In My Own Write 2011 CD)
(Torstein Benkenstein - tp, flh, Ingolf Burkhardt - tp, flh, Stephan Meinberg - tp, flh, Reiner Winterschladen - tp, flh, Dan Gottschall – tb, Klaus Heidenrich – tb, Stefan Lottermann – tb, Ingo Lahme - btb, tuba, Flete Felsch – as, ss, fl, cl, Matthias Erlewein – as, ss, fl, cl, Alan Skidmore – ts, ss, Lutz Büchner – ts, ss, fl, cl, Frank Delle – bs, ts, bcl, Roland Cabezas – g, Laurence Cottle – b, Vladyslav Sendecki – p, Gary Husband – dr, Marcio Doctor – perc, Colin Towns - arr, cond)
Richie Zellon (eg) 2’54” (Beatles Afro Peruvian Jazz Tribute 2012 CD)
The David Liebman Trio 3’32” (Lieb Plays The Beatles 2013 CD) (medley:+Blue Jay Way+Love Me Do)
(DL – ts, Marius Beets – b, Eric Ineke – dr + John Ruocco - ts)