A Beatles és a jazz – The Long and Winding Road (2001-2016)
2016. június 26., Maloschik Róbert
A dalt Paul McCartney írta 1968 nyarán, skóciai farmján. Ez lett aztán 1970 tavaszán a hivatalos feloszlás előtti utolsó Beatles LP, a „Let It Be” B-oldalának 3. trackje. No meg a korszakot lezáró utolsó amerikai Number One kislemez A-oldala!
Amikor később kérdezték tőle, Paul elmesélte, hogy mikor ezt a dal írta, már javában tartottak a villongások zenekaron belül… Ült otthon a farmon a zongorájánál, és aznap épp ez a dallam fogalmazódott meg benne. Azért adta a dalnak a „The Long and Winding Road” (A hosszú és kanyargós út), mert a B842 országút 50 kilométeren keresztül kanyarog a Kintyre keleti partján, míg el nem éri Campbeltown-t, ahonnan már csak egy ugrás a farm.
A dalt először 1969. január 26-án rögzítették az alábbi összeállításban: Paul McCartney - ének, zongora, John Lennon – basszusgitár (!), George Harrison – gitár, Ringo Starr – dob. 1969 májusában a hangmérnök Glyn Jones végül is azt a felvételt keverte meg. Aztán 1970 tavaszán Allen Klein a The Beatles akkori menedzsere átadta a szalagokat a híres amerikai zenei rendezőnek (producer, you know!), Phil Spector-nak, hogy keverje újra saját belátása szerint, mert a „Let It Be” LP-nek rövidesen meg kell jelennie! Oszt a különc Spector konkrétan hazavágta a felvételt az un. „wall of sound” szisztéméjával. A rengeteg vonóst és a kórust állítólag azért keverte az eredeti anyaghoz, mert szerinte John Lennon bűnrosszul basszusgitározott, és azt akarta eltakarni a nagyzenekari hangzással. McCartney –akit nem hívtak oda a stúdióba erre a hadműveletre- úgy berágott, hogy ragaszkodott hozzá, hogy térjenek vissza az eredeti felvételhez. Majd miután Klein erre nem volt hajlandó, Paul bejelentette az együttes feloszlását! Tehát gyakorlatilag a már szanaszét húzó banda koporsójába ez volt az utolsó szög!
McCartney utolsó erejével azt még el tudta intézni, hogy a kislemez ne jelenjen meg Angliában! Amerikában viszont 1970. május 11-én piacra dobták a single-t (B-oldalán a „For You Blue” című Harrison szerzeménnyel), ami aztán május 23-án került fel a Billboard Hot 100-ra (10 hétig ott is maradt!) június 13-tól 2 héten át „listavezetett” New Yorkban. Csak az első két napon egymilliókettőszázezer (!) példányt adtak el belőle! Ez lett Amerikában a Beatles korszak 20-ik, egyben utolsó Number One dala!
A nagylemez (LP) Angliában (Nagy-Britannia, vagy ha így jobban tetszik, Egyesült Királyság) és Amerikában (Amerikai Egyesült Államok) is több héten át listavezető volt.
Igaz ugyan, hogy az NME 100-as albumlistáját 1970. május 23-től június 13-ig, vagyis mindössze 3 héten át vezette, viszont 59 hétig maradt fent a listán és ez alatt több mint egymillió példányt adtak el belőle. Magyarán, platinalemez lett a „Let It Be”!
Az albumot Amerikában szintén május második felében dobták piacra, de a Beatles utolsó hivatalos lemeze június 13-ig nem tudta leszorítani a lista éléről Paul McCartney első szóló LP-jét, a „McCartney”-t. Utána viszont július 11-ig, vagyis 4 héten „Number One-kodott” a Billboard Hot 200-on a „Let It Be”. Viszont csak félmillió példányt adtak el belőle, így csak „aranylemez” lett!
A jazz feldolgozások időrendben: 46 év alatt 54 jazzváltozat készült a dalból. Én legalább is ennyiről tudok… Ma viszont csak azzal a 32-vel foglalkozom, amely 2001-től napjainkig jelent meg!
European Jazz Trio 4’59” (Memories of Liverpool 2001 CD) (holland!)
(Marc van Roon – p, Franz van der Hoeven – b, Roy Dackus – dr)
Monti Beton 3’04” (Let It Be Different 2001 CD) (osztrák!)
(Thomas Schreiber – voc, Gerald Schuller – p, Tibor Kövesdi - bg, Klaus Pérez-Salado - dr)
Carlos Malta (ss) 3’08” (VA: Beatles ’N’ Choro 2002 CD)
Peter Calo (ag) (Here Comes the Sun: An Instrumental Tribute to The Beatles 2002 CD)
Acoustic Duo 5’07” (Playing The Beatles 2003 CD)
(Andrea Braido – ag, Giorgio Cordini – ag)
Nancy Walker 12’37” (Luminosity 2003 CD)
(NW – p, Stefan Bauer - vib, Kieran Overs - b, Barry Romberg - dr)
Maci Miller 2’39” (Take a Closer Look 2003 CD)
(MM – voc, - ss, - p, - b, - dr)
Susan Getz 4’05” (Jazz Boxx 2004 CD)
(SG – voc, Leonard Thompson - p, David Ewell - b, Jemal Ramirez - dr)
Leo Gandelman (ss) 4’27” (VA: Jazz Up The Beatles 2005 CD) (brazil!)
Don Latarski (ag) 3’42” (Fab 4 on 6, Vol. 2 2005 CD)
Ray Charles & The Count Basie Orchestra 4’04” (Ray Sings, Basie Swings 2006 CD)
Leo Gianetto’s Jazz Project 5’52” (Beatles & Jazz 2006 CD)
Marek Napiórkowski 5’25” (Wolno 2007 CD)
(MN – ag, Michal Tokaj - p, Robert Kubyszin - b, Michael Myśkiewicz - dr)
John Tropea 4’44” (Take Me Back to the Ol’ School 2007 CD)
(JT – eg, - voc, - keyb, Will Lee - bg, Steve Gadd - dr)
Holus-Bolus 7’28” (All Together...All at Once 2007 CD)
(Josh Sinton – bs, Jonathan Goldberger - g, Peter Bitenc - b, Mike Pride - dr)
Katie Noonan 3’58” (Blackbird: Music of Lennon & McCartney 2008 CD)
(KN – voc, Joe Lovano – ts, John Scofield – g, Sam Keevers – p, Ron Carter – b, Lewis Nash – dr)
Ron Jackson 7’02” (Flubby Dubby 2008 CD)
(RJ – g, Kyle Koeler – org, Otis Brown III – dr)
Marcela Mangabeira 2’38” (VA: Beatles in Bossa 2008 CD)
(MM – voc, - ag, - fl, - ce, - ep, - b, - dr)
Donna Menthol 5’10” (Worth the Wait 2008 CD)
(DM – voc, - p, - b, - dr)
Steve Dobrogosz (p) 4’52” (Golden Slumbers 2009 CD)
Chris Varga 5’38” (Inertia 2008 CD)
(CV – vib, - p)
Perry Danos 4’32” (Swingin’ on the Moon 2009 CD)
(PD – voc, Mark Douthuit - as, Paul Carrol Binkley - eg, arr, Kevin Madill - p, ep, Craig Nelson - bg, Bob Mater - dr, Sam Bacco - perc)
Michael John Hall (p) 3’00” (Soft and Sacred, Vol. 1 – Michael John Hall Plays The Beatles 2010 CD)
Steve Cole 5’18” (Moonlight 2010 CD)
(SC – ts, Mike Logan – p, Steve Rodby – b, Tom Hipskind – dr + strings)
Smooth Jazz All Stars 3’32” (Smooth Jazz Tribute to The Beatles 2011 CD)
Les Crossaders feat. Julie Benson 3’13” (VA: Jazz and Beatles (Double Edition) 2012 CD)
Yuya Wakai 4’32” (Piano Jazz The Beatles 2012 CD)
(YW – p, - b, - dr)
Phil Perry 3’23” (Say Yes 2013 CD)
(PP – voc, Rhon Lawrence – eg, Chris „Big Dog” Davis – keyb, - bg, - dr)
Jane Monheit 4’05” (7’16”) (medley:Golden Slumbers+) (The Heart of the Matter 2013 CD)
(JM – voc, Michael Kanan – p, Gil Goldstein – ep, Neil Miner – b, Rick Montalbano – dr, Rogerio Boccato – perc)
UK’s Session Musicians 3’33” (VA: A Beginners Guide to Smooth Jazz 2013 CD)
Roger Cicero 3’59” (The Roger Cicero Jazz Experience 2015 CD)
(RC – voc, Maik Schott - p, ep, org, Hervé Jeanne - b, Matthias „Maze” Meuse - dr)
Ritsuko Iwayama 3’45” (Dramatic Moments 2016 CD)
(RI – voc, - ce)