A Beatles és a jazz – The Fool on the Hill (1967-1970)
2016. április 24., Maloschik Róbert
A dalt 1967 tavaszán írta Paul McCartney, miután hazajöttek Indiából. Kimondottan az év végére időzített első televíziós filmjükbe és az Angliában un. „double EP”-ként megjelentetett lemezre, valamint az amerikai LP-re.
Alistair Taylor (Brian Epstein jobbkeze) mesélte újságírói kérdésre válaszolva, hogy ha memóriája nem csalja meg, akkor talán 1967 áprilisában egyszer Paul McCartney sétára hívta a londoni Regent Park melletti mindössze 78 máter magas Primrose Hill-re. Éppen Isten létéről, vagy nem létéről beszélgettek, mikor egy titokzatos külsejű férfi jelent meg közvetlenül mellettük a semmiből, majd ugyanazzal a lendülettel el is tűnt. Ez annyira sokkolta McCartney-t, hogy minden londoni foglalatosságát ott hagyva hazautazott Liverpool-ba, és egyenesen apja házába ment. Ahol leült a zongorához és megírta a „The Fool on the Hill”-t. De bizonytalan volt abban, hogy a szöveg illik-e a dallamhoz. Így amikor visszatért Londonba, megmutatta azt John Lennon-nak, aki biztosította róla, hogy a szöveg úgy jó, ahogy van, és ehhez nem kell az ő segítsége!
A „The Fool on the Hill”-t 1967. szeptember 25-e és 27-e között rögzítették, majd október 20-án még fuvolistákat is hívtak a stúdióba. Így hivatalosan az lett a felvétel záró dátuma.
A Beatles az alábbi összeállításban szerepel a dalban: Paul McCartney - szólóének, zongora, akusztikus gitár, basszusgitár, furulya, penny whistle, John Lennon – szájharmonika, jew’s harp, George Harrison – akusztikus gitár, szájharmonika, Ringo Starr – dob, maracas, finger cymbals. Mivel a Moody Blues épp akkor rögzítette saját albumát az Abbey Road-on, így áthívták Ray Thomas-t és Mike Pinder-t, hogy ők is működjönek köze szájharmonikán. Utólag Paul kitalálta, hogy kellene pár fuvolista is, így hárman rájátszottak a felvételre: Christopher Taylor, Richard Taylor és Jack Ellory.
Angliában un. „double EP” formájában dobták piacra a „Magical Mystery Tour”-t, így ott nem az albumlistán vették figyelembe, hanem a kislemez listán. Ott viszont a „Hello, Goodbye” szárnyalása miatt csak a második helyig jutott!
Amerikában már 1967. november 27-én piacra dobták, de LP formájában jelentették meg a „Magical Mystery Tour”-t, a hat „filmdal”-t öt 1967-es Beatles slágerrel egészítették ki. Ez rejtélyes módon csak 1967. december 23-án került fel a Billboard albumlistájára. Igaz, utána 91 hétig ott is ragadt, s 1968. január 6-tól március 2-ig, vagyis 8 héten át vezette a New York-i Billboard Hot 200 (Album) listát. Ötszörös platinalemez lett, vagyis több mint ötmillió példányt adtak el belőle csak Amerikában!
A „The Fool on the Hill”-ből az elmúlt 48 és fél évben 90 jazz feldolgozás készült! Most azonban csak az 1967 és 1970 közötti időszakot vizsgálom. Akkor 22 jazz verzió került kiadásra! Legalább is én ennyiről tudok…
Uwe Buschkötter and his Party Players 3’42” (If I Were a Rich Bossa Nova Man 1967 LP)
Stanley Turrentine 3’31” (Always Something There 1968 LP)
(ST – ts, Thad Jones – tp, arr, Burt Collins – flh, Jimmy Cleveland – tb, Dick Berg, Jim Buffington, Brooks Tillotson – fh, Gerry Dodgion, Jerome Richardson – fl, Hank Jones – p, Barry Gailbraith – g, Bob Cranshaw – b, Mel Lewis – dr)
Sergio Mendes & Brasil 66 3’15” (Fool on the Hill 1968 LP)
(SM – ep, voc, Lani Hall – voc, Karen Philipp – voc, Sebastian Neto - bg, Dom Um Romao – dr, Rubens Bassini – con + Herb Alpert – tp)
Bud Shank 3’43” (Magical Mystery 1968 LP)
(BS – fl, as, Chet Baker – flh, Dennis Budimir – eg, Robert West - b, John Guerin - dr)
Ben Champion Trio 3’45” (The Ben Champion Trio 1968 LP)
(BC – fl, voc, Kurt Uhlig – dr, bg, vib, fl, Ike Reeves – org, p, fl)
Barney Wilen 4’18” (Dear Prof. Leary 1968 LP)
(BW – ts, ss, Mimi Lorenzini - eg, Joachim Kühn - p, Günter Lentz - bg, Aldo Romano - dr)
Chris Connor 2’55” (Softly and Swingin’ 1969 LP)
(CC – voc, Hideo Ichikawa – p, Takashi Mizuhashi – b, George Otsuka – dr)
Dorothy Ashby 3’36” (Dorothy’s Harp 1969 LP)
(DA – harp, Lennie Druss – fl, - b, - dr)
George Shearing 2’27” (Fool on the Hill 1969 LP)
(GS – p, - eg, - b, - dr, perc, - vib)
Lena Horne & Gabor Szabo 3’36” (Watch What Happens 1969 LP)
(LH – voc, GS – eg, Cornell Dupree – rg, Richard Tee - org, Chuck Rainey - bg, Grady Tate - dr)
Living Jazz 2’50” (The Fool On The Hill 1969 LP)
(Walter Levinsky – fl, s, Phil Bodner – s, fl, Melvyn S. Davis – tp, Alan Raph – tb, Bucky Pizzarelli – g, Dick Hyman – p, George Duvivier – b, Robert M. Rosengarden – dr, George Deveus - perc)
Enoch Light and The Brass Menagerie 2’53” (Enoch Light and The Brass Menagerie 1969 LP)
Rune Gustafsson 2’18” (Rune at the Top 1969 LP)
(RG – ag, Kjell Öhman – p, George Wadenius - bg, Jon Christensen - dr)
Jonny Teupen 3’05” (Harpadelic 1969 LP)
(JT – harp, Volker Kriegel – eg, J.A. Rettenbacher – bg, Charly Antolini – dr, Dave Pike – vib, Jiggs Wigham – tb, Shake Kean – tp + Günter Kallmann Chor - voc)
Louis Van Dyke 4’15” (Pavane 1969 LP)
(LVD – p, Jacques Schols - b, John Engels - dr)
Eje Thelin 4’40” (Graz 1969 LP)
(ET – tb, Palle Danielsson - b, John Preininger - dr)
Maynard Ferguson with The Keith Mansfield Orchestra 2’54” (The Ballad Style of Maynard Ferguson 1969 LP)
(MF – flh)
Tema 3 2’58” (Madrugada 1:30 1969 LP) (brazil!)
(Sizenando Dos Santos – ts, fl, Darcy Da Cruz, Licino Antonio Faria – tp, Constance – tb, - p, - ag, - b, - dr)
Count Basie and his Orchestra 3’18” (Basie on The Beatles 1970 LP)
Knut Kiesewetter 4’22” (The Knut Kiesewetter Train: Stop! Watch! And Listen! 1970 LP)
(KK – voc, Dieter Reith – org, Heinz Kitschenberger – g, Eberhard Weber – eb, Kenny Clare – dr, Gerd Dudek – fl, ts, Leo Wright – fl, ts, Ack Van Rooyen – flh, tp)
The Jankowski Singers 3’45” (For Nightpeople Only 1970 LP)
Frank Chacksfield and His Orchestra 2’59” (Chacksfield Plays The Beatles’ Songbook 1970 LP)