A Beatles és a jazz – Michelle (2000-2015)
2015. január 11., Maloschik Róbert
McCartney még liverpooli korszakukban, az 1950-es évek végén „írta” ezt a dalt, amit kamu franciával feldúsítva dúdolgatott a többieknek áttivornyázott éjszakákon.
Akkor még nem volt címe sem, s főleg nem gondolta, hogy a Beatles hatodik LP-je (Rubber Soul) A-oldalának utolsó száma lesz ebből a melódiafoszlányból. Hol voltak akkor még a lemezszerződéstől…
Valamikor 1959 táján Pault meghívták képzőművész barátai, hogy vegyen részt egy un. „French Left Bank” partin, ahol egy srác franciául énekelt. McCartney egy kukkot sem tudott franciául, de a dal hangulata megfogta. Így kvázi imitációként és John és George (és Pete Best) szórakoztatásául közös bulizásaikon énekelgette éveken át. Majd mikor 1965 április-májusában írniuk kellett a dalokat a „Rubber Soul” közelgő felvételére, John szólt Paulnak, írjon ebből egy dalt. Ekkor Paul megkérte gyerekkori haverja, Ivan Vaughan feleségét, aki történetesen francia tanárnő volt, hogy segítsen neki. Így tulajdonképpen Mrs. Vaughan írta a „Michelle” című dal bevezető részét, hogy aszongya: „Michelle, ma belle”. Amikor Paul megkérdezte a hölgyet, hogy miért pont ezt választotta, Mrs. Vaughan így válaszolt: „mert ezek illenek egymáshoz…”. Ez angolul így hangzik: „These are words that go together well”. Ez annyira tetszett McCartney-nak, hogy megkérte Mrs. Vaughan-t, ezt fordítsa le neki franciára. Ő meg is tette: ” Sont des mots ui vont très bien ensemble”.
A „Michelle”-t 1965. június 17-én vették fel (George Martin azt állította később, hogy ő írta a stúdióban George gitárszólóját, mert Paul eredetileg tök akusztikusnak képzelte el a dalt…), de csak október 12-én énekeltek rá (ott találta ki Lennon, hogy a középrészben az „I Love You” domináljon, mert az előző este hallotta Nina Simone-tól az „I Put a Spell on You”-t, ahol szintén elhangzik ez a frázis…) Utolsóként keverték össze a 14 dal közül november 11-én. Mindössze 3 héttel az album megjelenése előtt.
McCartney nem akarta, hogy kislemez legyen a „Michelle”-ből… Pedig az 1967-es Grammy-díj kiosztón ez kapta „Az év dala” (Song of the Year) díjat, olyan dalokat leszaknderezve, mint például a „Born Free”, vagy a „Strangers int he Night”. (Ez már csak azért is jól eshetett a Beatles fiúknak, mert az előző évben kilenc (!) kategóriában is jelölték őket, de egy Grammy-t sem kaptak…) 1999-ben pedig a BMI (Broadcast Music, Inc.) nem mást állított, hogy a „Michelle” volt a XX. század 42-ik legtöbbet előadott nótája!
Sok kritikus szerint a „Yesterday” után rögtön a „Michelle” következik a McCartney által komponált balladák közül.
A „Rubber Soul” LP-t Angliában 1965. december 3-án jelentették meg, december 11-én iratkozott fel a New Musical Express albumlistájára, ahol Karácsony napján, vagyis december 25-én vette át a vezetést. S ha már első lett, 9 hétig ott is maradt. Miközben jóval egymilliónál többet adtak el belőle.
Amerikában 1965. december 25-én került fel a Billboard 200-as albumlistájára és 59 hétig maradt fenn, miközben több mint négymilliót adtak el belőle. Number One pozícióba viszont csak 1966. január 8-án került és két részletben 6 héten át, vagyis március 5-ig vezetett.
A jazz feldolgozások időrendben: az elmúlt 49 évben 107 jazzváltozat készült a „Michelle”-ből. Legalább is én ennyiről tudok… Ezért aztán több részletben számolok be Önöknek a „Michelle” jazzesítéséről. Harmadik etapban a 2000 és 2015 közötti változatokat veszem elő. Így is van belőlük 37!
Pim Jacobs & Louis van Dijk 4’36” (Pim Jacobs & Louis van Dijk Play the Beatles & Lovesongs 2000 CD)
(PJ – p, LvD – p)
Jos van Beest Trio 6’13” (medley:+Wave) (1993!) (Because of You 2000 CD)
(JvB – p, Evert J. Woud – b, Rolf Breemer – dr)
Ron Escheté 4’01” (The Beatles: An Instrumental Jazz Tribute 2000 CD)
(RE – g, Ron Stout – tp, Dan May – p, syn)
Joanne Brackeen (p) 6’42” (Popsicle Illusion 2000 CD)
Steve Hulse (p) 8’34”(Jazzed for The Beatles 2001 CD)
BeatleJazz 5’16” (Another Bite of the Apple 2001 CD)
(David Kikoski – p, Charles Fambrough – b, Brian Melvin – dr)
Rita Lee 2’46” (Bossa ’N Beatles 2002 CD)
(RL – voc, Roberto de Carvalho - ag, Arismar dos Espirito Santos - b, Toninho Ferragutti - acc)
Phil Abraham & Jazz Me Do 5’56” (Jazz Me Do 2003 CD)
Philippe Saisse Acoustique Trio 5’11” (My Favorite Songs 2003 CD)
(PS – p, David Finck – b, Skoota Warner – dr)
Jim Campilongo Electric Trio 4’44” (American Hips 2003 CD)
(JC – eg, Tim Luntzel – b, Dan Rieser – dr)
Daniel Garcia Quinteto 5’07” (Tangoloco - Tangos de Liverpool 2003 CD)
(DG – p, Walther Castro – bandoneon, Horacio Montesano – eg, Mono Hurtado – b, Christian Colaizzo – dr)
Cristina Zavalloni (voc) 4’00” (Cristina Zavalloni 2003 CD)
Don Latarski (ag) 3’32” (Fab 4 on 6 2003 CD)
Luca Colombo (ag) 4’34” (Playing The Beatles 2004 CD)
Chad Lawson Trio 3’29” (Unforeseen 2004 CD)
(CL – p, Zack Page - b, Alfred Sergel - dr)
Jonathan Kreisberg Trio 4’30” (Nine Stories Wide 2005 CD)
(JK – eg, Larry Grenadier - b, Bill Stewart - dr)
Manhattan Jazz Quintet 7’56” (Come Together 2005 CD)
(Lew Soloff - tp, Andy Snitzer - ts, Dave Mathews - p, Charnett Moffett - b, Victor Lewis - dr)
John di Martino’s Romantic Jazz Trio 3’42” (So in Love 2005 CD)
(JdM – p, Ira Coleman – b, Grady Tate – dr)
Mark Weinstein 3’00” (Cuban Roots 2006 CD)
(MW – tb, Arnie Lawrence – as, Mario Rivera – bs, Bobby Valentin – b, Julito Collazo, Kako, Papaito, Papiro, Tommy Lopez – conga, cuban percussions)
Felly K 4’13” (Far Away 2006)
(FK – voc, Tzumo – p, Massimo Biolcati – b, Ferenc Nemeth – dr, Arturo Stabile - perc)
Gyárfás Trió 1’08” (2007. január 19. – Márványterem)
(GI – eg, Czakó Péter – bg, Cseh Balázs – dr)
Carles Benavent 3’42” (VA: Step Inside Love – A Jazzy Tribute to The Beatles 2007 CD)
(CB – bg, Tino Di Geraldo – dr, Jorge Pardo – ss)
Katie Noonan 4’01” (Blackbird 2008 CD)
(KN – voc, Joe Lovano – ts, Sam Keevers – p, Ron Carter – b, Lewish Nash – dr)
Nick the Nightfly & The Monte Carlo Nights Orchestra 3’37” (The Devil 2008 CD)
Beegie Adair 3’38” (Yesterday – A Solo Piano Tribute to the Music of The Beatles 2008 CD)
Ainhoa Arteta 4’40” (La vida 2008 CD)
(AA – voc, Danny „Melón” Lewis - p, Dany Noel - b, Horacio „El Negro” Fernández - dr)
Sado 5’16” (Holzwege 2008 CD)
(Boris Savoldelli – voc, Sandro Marinoni - ts, Gianni Opezzo – eg, Paolo Baltaro - p, org, bg, Diego Marzi - dr)
Monique Kessous (voc) 3’13” (VA: Relaxing Bossa Lounge Vol. 2 2010 CD)
Joscho Stephan 3’08” (Django Nuevo 2010 CD)
(JS – ag, Günther Stephan – rg, Max Schaaf – b, Sebastian Reimann – v)
The Smooth Jazz All Stars 2’48” (Smooth Jazz Tribute to The Beatles 2011 CD)
New York Jazz Lounge 4’14” (Bar Jazz Ballads 2011 CD)
Terri Lyne Carrington 6’53” (Mosaic Project 2011 CD)
(TLC – dr, Ingrid Jensen – flh, Tineke Postma – ss, Geri Allen – p, Esperanza Spalding – voc, b)
Max Mutzke (voc) 3’48” (Durch einander 2012 CD)
Al Di Meola (ag) 5’13” (All Your Life 2013 CD)
Sophie Wegener & Zona Sul 3’44” (Tem mais samba 2013 CD)
(SW – voc, Tizian Jost - p, Pedro Tagliani - ag, Matthias Engelhardt - b, Hajo von Hadeln - dr)
Tony Lakatos 7’02” (Standard Time 2014 CD)
(TL – ss, Jim McNeely – p, Jay Anderson – b, Adam Nussbaum – dr)
Jorge Pardo 3’43” (Veloz hacia su sino 2014 CD)
(JP – ss, Josemi Carmona – ag)