A Beatles és a jazz – Michelle (1966-1969)
2014. december 28., Maloschik Róbert
McCartney még liverpooli korszakukban, az 1950-es évek végén „írta” ezt a dalt, amit kamu franciával feldúsítva dúdolgatott a többieknek áttivornyázott éjszakákon.
Akkor még nem volt címe sem, s főleg nem gondolta, hogy a Beatles hatodik LP-je (Rubber Soul) A-oldalának utolsó száma lesz ebből a melódiafoszlányból. Hol voltak akkor még a lemezszerződéstől…
Valamikor 1959 táján Pault meghívták képzőművész barátai, hogy vegyen részt egy un. „French Left Bank” partin, ahol egy srác franciául énekelt. McCartney egy kukkot sem tudott franciául, de a dal hangulata megfogta. Így kvázi imitációként és John és George (és Pete Best) szórakoztatásául közös bulizásaikon énekelgette éveken át. Majd mikor 1965 április-májusában írniuk kellett a dalokat a „Rubber Soul” közelgő felvételére, John szólt Paulnak, írjon ebből egy dalt. Ekkor Paul megkérte gyerekkori haverja, Ivan Vaughan feleségét, aki történetesen francia tanárnő volt, hogy segítsen neki. Így tulajdonképpen Mrs. Vaughan írta a „Michelle” című dal bevezető részét, hogy aszongya: „Michelle, ma belle”. Amikor Paul megkérdezte a hölgyet, hogy miért pont ezt választotta, Mrs. Vaughan így válaszolt: „mert ezek illenek egymáshoz…”. Ez angolul így hangzik: „These are words that go together well”. Ez annyira tetszett McCartney-nak, hogy megkérte Mrs. Vaughan-t, ezt fordítsa le neki franciára. Ő meg is tette: ” Sont des mots ui vont très bien ensemble”.
A „Michelle”-t 1965. június 17-én vették fel (George Martin azt állította később, hogy ő írta a stúdióban George gitárszólóját, mert Paul eredetileg tök akusztikusnak képzelte el a dalt…), de csak október 12-én énekeltek rá (ott találta ki Lennon, hogy a középrészben az „I Love You” domináljon, mert az előző este hallotta Nina Simone-tól az „I Put a Spell on You”-t, ahol szintén elhangzik ez a frázis…) Utolsóként keverték össze a 14 dal közül november 11-én. Mindössze 3 héttel az album megjelenése előtt.Az alábbi összetételben hallható rajta a Beatles: Paul McCartney: akusztikus gitár, basszusgitár, ének, John Lennon - háttérének, George Harrison - elektromos gitár, háttérének, Ringo Starr - dob.
McCartney nem akarta, hogy kislemez legyen a „Michelle”-ből… Pedig az 1967-es Grammy-díj kiosztón ez kapta „Az év dala” (Song of the Year) díjat, olyan dalokat leszaknderezve, mint például a „Born Free”, vagy a „Strangers int he Night”. (Ez már csak azért is jól eshetett a Beatles fiúknak, mert az előző évben kilenc (!) kategóriában is jelölték őket, de egy Grammy-t sem kaptak…) 1999-ben pedig a BMI (Broadcast Music, Inc.) nem mást állított, hogy a „Michelle” volt a XX. század 42-ik legtöbbet előadott nótája!
Sok kritikus szerint a „Yesterday” után rögtön a „Michelle” következik a McCartney által komponált balladák közül.
A „Rubber Soul” LP-t Angliában 1965. december 3-án jelentették meg, december 11-én iratkozott fel a New Musical Express albumlistájára, ahol Karácsony napján, vagyis december 25-én vette át a vezetést. S ha már első lett, 9 hétig ott is maradt. Miközben jóval egymilliónál többet adtak el belőle.
Amerikában 1965. december 25-én került fel a Billboard 200-as albumlistájára és 59 hétig maradt fenn, miközben több mint négymilliót adtak el belőle. Number One pozícióba viszont csak 1966. január 8-án került és két részletben 6 héten át, vagyis március 5-ig vezetett.
A jazz feldolgozások időrendben: az elmúlt 49 évben 107 jazzváltozat készült a „Michelle”-ből. Legalább is én ennyiről tudok… Ezért aztán több részletben számolok be Önöknek a „Michelle” jazzesítéséről. Első etapban az 1966 és 1969 közötti változatokat veszem elő. Így is van belőlük 38!
Willie Bobo 3’00” (Uno, Dos, Tres 1·2·3 1966 LP)
(WB – timbales, voc, Bobby Brown – as, Mel Leslie – cor, Sonny Henry – eg, Jon Hart - b, Oswald Martinez – bongos, Carlos Valdes – con, Jose Mangual, Victor Pantoja – perc)
Manfredo Fest Trio 2’40” (Os Sambeatles 1966 LP)
(MF – p, Humberto Clayber - b, Antonio Pinheiro – dr)
The Music Company 2’43” (Rubber Soul Jazz 1966 LP)
(Don Randi – p, Tommy Tedesco – g, Pat Smith – b, John Clauder – dr)
André Previn (p) 2’28” (Previn with Voices 1966 LP)
Count Basie & His Orchestra 2’43” (Basie’s Beatle Bag 1966 LP)
(Count Basie – p, Al Aarons, Sonny Cohn, Wallace Davenport, Phil Guilbeau – tp, Henderson Chambers, Al Grey, Grover Mitchell – tb, Bill Hughes – btb, Marshall Royal – cl, as, Bobby Plater – fl, as, Eric Dixon – fl, ts, Eddie „Lockjaw” Davis – ts, Charlie Fowlkes – fl, bs, Freddie Green – g, Norman Keenan – b, Sonny Payne – dr)
Billy May 1’57” (Today! 1966 LP)
Dick Hyman 2’53” (Happening! 1966 LP)
(DH – harpsichord, Tony Mottola – g, Bob Haggart – b, Bobby Rosengarden – dr
+ Elise Bretton, Lillian Clark, Lois Winter – voc, Phil Bodner, Stanley Webb - s)
King Curtis (as) 2’10” (That Lovin’ Feeling 1966 LP)
Bud Shank 2’25” (Michelle 1966 LP)
(BS – as, Chet Baker – tp, Bob Florence – arr, cond)
The Doc Severinsen Sextet 3’50” (Live! 1966 LP)
(DS – tp, Lou McGarity – tb, Arnie Lawrence – as, Dick Hyman – p, George Duvivier – b, Bobby Rosengarden – dr)
Charlie Byrd (ag) 3’42” (The Touch of Gold (Charlie Byrd Plays Today’s Great Hits) 1966 LP)
Dukes Of Dixieland 2’03” (Sunrise Sunset 1966 LP)
(Papa Jac Assunto – banjo, Frank Assunto – tp, Ed Hubble – tb, Jerry Fuller – cl, Gene Schroeder – p, Rudy Deutsch – b, Barrett Deems – dr)
Ronnie Aldrich 2’35” (Ronnie Aldrich and His Two Pianos – Where the Sun Is 1966 LP)
(RA – p, - b, - dr, - vib)
Les & Larry Elgart 1’52” (Sound of the Times 1966 LP)
Stan Kenton 2’38” (Stan Kenton Plays for Today 1966 LP)
Oliver Nelson 2’29” (Oliver Nelson Plays Michelle 1966 LP)
(ON – as, Phil Woods – as, Jerome Richardson, Romeo Penque – ts, Danny Bank – bs, Joe Newman, Clark Terry, Snooky Young – tp, Hank Jones – p, Barry Galbraith – g, Richard Davis – b, Grady Tate – dr)
Howard Roberts 3’01” (Whatever’s Fair 1966 LP)
(HR – eg, Paul Bryant - org, Chuck Berghofer – b, Larry Bunker - dr)
Sarah Vaughan 3’22” (The New Scene 1966 LP)
Harry James 2’27” (Live at the Riverboat 1966 LP)
(HJ – tp, Joe Cadena – tb, Joe Riggs – as, Corky Corcoran – ts, Bob Achilles – bs, Jack Perciful – p, Tom Kelly – b, Louis Bellson – dr)
Bob Rosengarden & Phil Kraus Orchestra 2’21” (Hotline for Sound 1966 LP)
Breno Sauer Quarteto 2’33” (4 no sucesso 1966 LP)
(BS - vib, Adão - p, Ernę - b, Portinho - dr)
George Shearing (p) 2’54” (New Look 1967 LP)
Johnny Smith Quartet 4’10” (Johnny Smith 1967 LP)
(JS – eg, Hank Jones – p, George Duvivier – b, Don Lamond – dr)
Gordon Beck 5’14” (Experiments with Pop 1967 LP)
(GB – p, John McLaughlin – eg, Jeff Cline – b, Tony Oxley – dr)
The London Jazz Four 2’56” (Take a New Look at the Beatles 1967 LP)
(Len Clarke – dr, Ron Forbes - vib, Mike McNaught - p, Brian Moore - b)
Laurindo Almeida (ag) 2’27” (A Man and a Woman 1967 LP)
The Session Men (Beatle Music 1967 LP)
The Free Design 3’10” (Kites Are Fun 1967 LP)
Peter Nero 3’37” (Xochimilco 1967 LP)
(PN – p, - b, - dr)
Eddie Higgins with The Richard Evans Orchestra (The Piano of Eddie Higgins 1967 LP)
Wayne Newton 1’51” (Song of the Year – Wayne Newton Style 1967 LP)
The Four Freshmen 2’14” (A Today Kind of Thing 1968 LP)
Ray Terrace 2’45” (Home of Boogaloo 1968 LP)
Rufus Lumley (voc) 2’50” (Rufus Luck...Your Luck 1968 LP)
Jonah Jones 2’55” (Along Came Jones 1969 LP)
(JJ – tp, eg, - p, - bg, - dr)
Count Buffalo & The Jazz Rock Band 4’30” (Soul & Rock LP 1969)
(Akira Ishikawa – dr, Takeru Muraoka - ts, Sugimoto Kiyoshi - eg, Masahiko Sato - p, Masaoki Terakawa – b)
Gary McFarland (vib) 3’58” (Today 1969 LP)
(GMF – whistle, vib, Hubert Laws – fl, Ron Carter – b, Grady Tate – dr)
The Mirza Men 3’31” (Latin Beatles 1969 LP)