Lee, Robert: Cha-Ran 2022. október 13., Bögöthy Ádám
Robert Lee - Cha-Ran (Three Pines Records)
Robert Lee (29) számomra eddig ismeretlen nagybőgősként volt jelen a jazz világában, így az internet adta lehetőségekkel élve egy olyan zenészt ismerhettem meg, aki a kanadai jazzélet igen aktív hangszeres és komponista képviselője.
2020-ban jelent meg első saját lemeze az Ascension (Felemelkedés), melyen 10 saját szerzemény található meg szűk egy óra terjedelemben, mely igen széles spektrumát járja be az akusztikus jazz tradicionálisabb és modernebb vonulatainak (ráadásul a vokális részek szövegét is a basszista írta). Már ezen az albumon is igen népes társaság emeli a lemez fényét, hiszen 8 közreműködő zenészt hallhatunk a felvételen.
Az első lemez után idén, 2022-ben jelent meg második lemeze, mely a Cha-Ran címet kapta és sok szempontból az első lemez folytatásának tekinthető.
A Cha-Ran albumról maga Robert Lee így nyilatkozik: "A művészi identitás feltárásának, megismerésének folytatása.", azaz a már az első albumon is hallható akusztikus megszólalású, színes hangszer palettájú improvizatív zene létrehozása, továbbfejlesztése, valami új teremtése. Ezen bevált receptet azonban a szerző itt egy új dologgal fűszerezi: koreai népmesék történeteit használja múzsaként a szerzeményekhez, így a hallgató nemcsak Robert Lee zenéjét tudja magába szippantani, hanem egy a közép-európai kultúrában nevelkedett ember által kevésbé ismert világba is belátást, vagy inkább jelen esetben "behallást" nyer. (Az albumhoz tartozó booklet-ben szerzeményenként olvashatóak inspirációs gondolatok, ami a hallgatót segíti az album tematikájának megértésében. Jó ötlet!)
A nagybőgős oldalán ezen az albumon 11 zenész működik közre (ének, hegedű, gitár, flamenco gitár, zongora, vibrafon, marimba, dob), ami önmagában az előző album tükrében nem meglepő, viszont az albumon összesen 7 alkotás kap helyet (mindet Robert Lee jegyzi), és alig több mint fél órát ölel fel a teljes anyag.
Az album első felvétele, a címadó dal a Cha-Ran már az első percben bemutatja azt, hogy milyen világba utazunk: légies, jól megkomponált dallamok, szólamok várnak minket, amelyekben jó arányérzettel vannak elhelyezve a dinamikai csúcsok és mélységek. Az első darabban egy szép, visszafogott nagybőgőszólóval mutatkozik be a zenekarvezető, korrekt sounddal és szép dallam ívekkel.
A második darab a The King of the Mountain címre hallgat, aminél az volt az érzésem, mintha az első szerzemény folytatódna, ugyanis tempójában, hangulatában nagyon hasonló - a hangszerelésben mutatkozik meg eközött a két darab között a legnagyobb különbség.
A Peaks and Spires of the Summer Clouds egy dinamikusabb darab, mely inkább szöveg centrikus, de sok basszus unisono-val és egy enyhe torzítású elektromos gitárszólóval rendelkezik. Nagyon jól lett a műsorlistában elhelyezve ez a darab az albumon.
A negyedik darabban, a Jade-ben férfihang szólal meg, melyben az első két szerzemény hangulatába térünk vissza, azonban a darab végére egy katartikus zongoraszólóval mégis más irányt vesz a darab.
A Seun-Sul címet viselő darabban a témát a nagybőgő, majd a nagybőgő-ének párosa játssza egy ostinato jellegű zongora kíséretre szép csendesen építkezve, ami aztán egy rockosabb hangvételbe fut ki az album leghosszabb (7 és fél perc) darabjában.
A Sun Petals című szerzeményben már előkerül a vonó is, majd egy szép 3/4-es dallam szólal meg.
Az utolsóként felcsendülő Kaelo egy ének-nagybőgő duó, ahol Robert Lee a nagybőgőn való hagyományos játékmód mellett a hangszer testét ütős hangszerként is használja (értsd: kopácsolás) a gyönyörű ének téma támogatására. Ez utóbbit szép hangvétele miatt külön ajánlom mindenkinek meghallgatásra!
Az album teljességét nézve elmondható, hogy a szerző tökéletesen eléri célját: új utakat keres és talál ebben a mára már hihetetlen színessé, gazdaggá vált jazz szcénában. Az album megszólalása szép, arányos. Egyedüli észrevételként a szerzemények szűk tempó keretét jegyezném meg, de ez sem negatívum, viszont meghatározhatja a hallgató általi befogadást, így elsősorban azoknak ajánlanám, akik egy fáradt napból hazatérve szeretnének bő félórában ellazulni.
Robert Lee - Cha-Ran
1. Cha-Ran
2. The King of the Mountain
3. Peaks and Spires of the Summer Clouds
4. Jade
5. Seun-Sul
6. Sun Petals
7. Kaelo
Robert Lee - nagybőgő
Carolina Alabau - ének (1-3, 5, 6)
Mateo Falgas - ének (4)
Nina Nicolaiewsky - ének, szöveg (7)
Mai Choma - hegedű (1)
Marco Pisani - gitár (2, 3, 5, 6)
Kris Ramakrishna - flamenco gitár (1)
Brandon Atwell - vibrafon, marimba (1, 2, 6)
Marc-Olivier Poingt – zongora (3, 5)
Songah Chae - zongora (4)
Adem Mehmedović - zongora (1)
Tetyana Haraschuk - dob (1-6)