Govreen/Sever Quartet: Maya 2022. december 06., Szaniszló Richárd
Govreen/Sever Quartet – Maya (JMI Recordings)
Omer Govreen, bőgős, és Aleksander Sever, vibrafonos „Maya” című albumát tartom a kezemben.
Próbáltam az átlagos hallgató fülével, és nem annyira szakmai alapokon befogadni a muzsikát, mégis vibrafonrajongóként.
Az első szám, a „Heal” máris visszarepített abba a vibrafonhangzásba, amiért sokunk vibrafonos lett, vagy szereti ezt a hangszeres felállást. A hallhatóan kétverős stílus, és a keményebb fajta verőhasználat is kell ehhez. Hiánypótló hangzás, stílus! És analóg felvétel!
Klasszikus zenei dallami alapokon nyugvó, szép kompozíciók. Ezt tán manapság csak az veszi észre, aki a Modern Jazz Quartet-ben hallható vibrafonhangzáson keresztül találkozott a hangszerrel. Egyfajta kézrendvilágból fakadó dallami improvizáció is feltűnt, ami tulajdonképp stílusjegye is ilyenmódon Sever-nek. A barokk zenében gyakorta hallható tizenhatodos dallami invenciók végigkísérik majd minden kompozíció vibrafonszólóit.
A zongorista, Floris Kappeyne igazi modern, határokat feszegető játéka, dallamilag, technikailag és harmóniailag is csemege. Amire Wouter Kühne, dobos azzal a robbanékony, vagy épp érzékeny stílussal reagál, amit Brian Blade-nél szerettem meg, és sokunk is. A minden zenei történésre értően reflektáló játék ez.
Érdekes, különleges kompozíció a „Tired” című szerzemény. Mintha három történet futna egymás mellett, mégis egy gondolatról csevegnének a hangszerek. Szinte észrevételenül kúsznak át a hangok a „God’s World” c. szerzeménybe. Itt is a dobos ötletdús, szokatlan, szinte pszichedelikus világa szembetűnő. Jó kontraszt sok szerzeményben a nyugodt vibrafonjáték kontra virtuóz zongorajáték, és vica versa.
Omer Govreen, aki egyben Sever zenekaralapító társa remek albumot teremtett, bravúros hangszeres játékokkal, kortárssal ötvözött klasszikus hangzással.