Phil Woods megidézése a BJC-ben a Kollmann Gábor Quintet koncertjén
A Kollmann Gábor Quintet januári tribute koncertjén a Cannonball Adderley Quintet volt a fókuszban, az április 26-i előadáson pedig egy másik jelentős altszaxofonos, Phil Woods (1931-2015).
Woods tudtommal nem lépett fel Magyarországon, valamint sem bakelit, sem CD lemezei nem nagyon voltak megtalálhatók a hanglemezboltok kínálatában (amikor még voltak lemezboltok). Ő is a Parker, Davis, Adderley és mások által tökélyre fejlesztett quintet formációt kedvelte, azaz a szaxofon-trombita-zongora-bőgő-dob hangszer összeállítást. Ízlések különbözőek, de talán az 1983 és 1989 közötti időszakban volt a legjobb zenekara, amikor Tom Harrell (1946-) trombitással játszott együtt.
Gyűjteményemben – sajnos – csak egyetlen Phil Woods lemez van, ennek borítójának másolatát csatolom, megtakarítandó egy Phil Woods fénykép keresgélésére fordítandó időt.
Bár voltak saját szerzeményei is, de igazából jazz standardek és más jazz zenészek szerzeményeinek egyéni hangszereléssel, saját hangzással történő megszólaltatása volt leginkább jellemző lemezei, koncertjeire. Egyébként a fenti koncertlemezen egy Woods téma mellett nyolc ilyen kategóriába tartozó feldolgozás található.
A Kollmann Gábor Quintet a szokásos, állandó összeállításában lépett fel a BJC-ben, azaz Kollmann Gábor játszott altszaxofon, Bér Zsolt trombitált, Csanyi Zoltán zongorázott, Hárs Viktor bőgőzött, és Sramkó János dobolt.
A Phil Woods Quintet-tek játékának megidézéséhez hat standard került előadásra az eredeti hangszerelést követve, de volt még egy-egy kompozíció a Charlie Parker Quintet („Dewey Square”) és a Cannonball Adderley Quintet („Bohemia After Dark”) programjából, valamint egy filmzene („The Pink Panther”) feldolgozás. Ezek a darabok mind-mind megtalálhatók Phil Woods lemezein, általában nem is egyszer, mivel nagyszámú felvétel készült vele, köztük számos élő koncertfelvétel.
Aki esetleg nem tudná, A rózsaszín párduc („The Pink Panther”) egy Blake Edward rendezte film Peter Sellers főszereplésével 1963-ból, amelynek zenéjét Henry Mancini írta. A filmnek utána még több része készült el, de a zene maradt.
Program:
1/1. There Will Never Be Another You (Harry Warren-Mack Gordon)
1/2. Dewey Square (Charlie Parker)
1/3. Lover Man (Jimmy Davis-Roger Ramirez-James Sherman)
1/4. Nature Boy (Eden Ahbez)
1/5. You and the Night and the Music (Arthur Schwartz-Howard Dietz)
2/1. Bohemia After Dark (Oscar Pettiford)
2/2. Yesterdays (Jerome Kern-Otto Harbach)
2/3. Love for Sale (Cole Porter)
2/4. The Pink Panther (Henry Mancini)
A zenekarból tulajdonképpen mindenkit kiemelhetnék, hiszen jobbnál-jobb szólókkal bizonyították, hogy nagyon értik és kedvelik ezt a stílust.
Talán Csanyi Zoltán zongora szólói és Sramkó János dobszólója a „Love for Sale” előadásában ragadtatták legnagyobb tapsra a nagyszámú közönséget.