JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2025. április 24.
Névnaposok – György2025. április 24.
Iyer, Vijay: Defiant Life2025. április 19.
New Fossils: Ecosphere2025. április 16.
Jan Garbarek Group koncert2025. április 15.

Hírek

A multiinstrumentalista Scott Robinson a Bartha Mátyás Trióval a BJC színpadán

Be kell vallanom, hogy számomra a Robinson név leginkább Daniel Defoe népszerű ifjúsági regénye kapcsán volt ismerős, de április 22-én, kedden a BJC-ben bővült a kör Scott Robinson (1959-) multiinstrumentalista jazz zenésszel. Kicsit utánanézve kiderült, hogy többek között játszott már Chet Baker-rel, Lionel Hampton-nal, Joe Lovano-val, Ron Carter-rel, Bob Brookmeyer-rel, a Maria Schneider Orchestra-val. Mellesleg már négy Grammy-díjat kapott produkcióban is részt vett. Fellapoztam a Down Beat múlt évi kritikusi- és közönség listáján, ahol előkelő helyen található a baritonszaxofonosok és a különleges hangszeresek (basszusszaxofon) között.

bjc-logo.jpg

scott-robinson-ts.jpg

Bár főhangszere a tenorszaxofon, ezen kívül számtalan nád- és rézfúvós hangszeren játszik, olyanokon is, amelyeknek még a nevét sem hallotta az emberek többsége. Budapestre csak négy hangszerrel érkezett, de ezekről később.

Egyébként az amerikai művész nem először járt Magyarországon, 2016 augusztusában a Müpa-ban lépett fel a PapaJazz formációval a Swing-tárogató címet viselő előadáson, de részt vett a Tárogatós Világtalálkozón is.

matyas-bartha-2.jpg

A kísérő zenekar a Bécsben élő Bartha Mátyás ausztriai bázisú triója, a nemzetközi összetételű zongora-bőgő-dob hangszer-összetételű együttes volt. Ebben a magyar Bartha Mátyás zongorázott, az amerikai Danny Ziemann bőgőzött és az osztrák Christian Salfellner dobolt.

danny-ziemann-1.jpg

christian-salfellner-1.jpg

Kissé előre szaladva a történésekben, leírhatom, hogy nem vallottak szégyent, engem leginkább a bőgős játéka fogott meg.

zenekar-3.jpg

Egy Irving Berlin kompozícióval (Say It Isn't So) kezdtek, amit Robinson tenorszaxofon intro-ja vezetett be. A művész ebben a számban végig tenoron játszott és végül az előadás úgy 15 perc hosszúságú lett.

scott-robinson-tarogato-1.jpg

Intro-val kezdődött a következő darab is – mégpedig tárogatón –, ami egy magyar népdal volt, a „Krasznahorka büszke vára”. Ez nem első alkalommal volt Robinson programján, az interneten több változatban is megtalálható, például a New York-i Hungarian Cultural Center-ben 2015-ben előadott verzió.

https://www.youtube.com/watch?v=FdXsF7yGuHM

Harmadikként Scott Robinson saját szerzeménye, a „Dr. Pivo” hangzott el, mégpedig tenorszaxofonon. A pivo a szláv nyelveken a sör megfelelője, ezt egy amerikai „csak úgy” nem használja szerzeménye címében. Némi keresgéléssel megtaláltam, hogy a cseh Emil Viklicky zongorista triójával két lemezt is készített az 1990-es években és ezek egyikén szerepelt eredetileg a kompozíció.

A következő darab előtt szóbeli bevezetőt kaptunk Sidney Bechet élettörténetének felidézésével. Zeneileg pedig a „Si tu vois ma mère” Bechet kompozícióval emlékeztek a szopránszaxofon első mesterére, de most fúvós hangszerként tárogató volt a fókuszban.

Ahogy írtam, Robinson darabról darabra váltogatta hangszerét, de feltűnt az is, hogy kedveli a duóban előadott improvizációs betéteket, hol a bőgős Danny Ziemann-nal, hol a dobos Christian Salfellner-rel.

ziemann-robinson.jpg

robinson-salfellner.jpg

Az első rész utolsó darabja kapcsán Roland Kirk jutott eszembe, akiről számos felvétel készült, amikor koncertjein egyszerre több fúvós hangszeren játszik.

scott-robinson-tp-2.jpg

Robinson előbb trombitán játszott, amit később tenorszaxofonra váltott, míg végül mindkét hangszer kéznél volt. Azt írtam „kéznél volt”, mivel soha nem játszott egyszerre a két hangszeren, ami az eltérő megszólaltatási technika miatt ezen hangszerpár esetében nem is lehetséges.

scott-robinson-ts-tp.jpg

A szünet után két tenorszaxofonos darabbal folytatták, előbb a „Morning Star” című Scott Robinson szerzeménnyel, majd Bronislaw Kaper standardjének, az „Invitation”-nek az előadásával. Ez utóbbiban nemcsak Robinson remekelt, hanem Christian Salfellner is a nagyszerű dob kísérettel.

Innentől kezdve a konferálás elmaradt, mindenesetre jött egy tárogatóval, majd egy tenorszaxofonnal előadott szerzemény. A zenét pedig egy hangszerbemutató követte, Robinson ugyanis felemelte az eddig a színpad szélén fekvő, ember nagyságú contrabass tárogatót. Sajnos csak pár hangot fújt bemutatásképpen ezen a monstrumon.

contrabass-tarogato.jpg

Ezután már az utolsónak szánt darab következett, amelyben ismét előkerült a trombita és tenorszaxofon is.

bucsu-19.jpg

A zenészek búcsúzóul felsorakoztak a színpad szélén, de végül csak Danny Ziemann és Christian Salfellner ment le a pódiumról. Scott Robinson és Bartha Mátyás még maradt, duóban adták elő a ráadás számot.

bartha-robinson.jpg

bartha-robinson-bucsu.jpg

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez