JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. december 27.
Névnaposok – János2024. december 27.
Emmet Cohen Karácsonyra2024. december 23.

Világsztárok Magyarországon

Világsztárok Magyarországon – A Bailey-Hakim Project a PeCsában 1995. június 1-én

Szegedre „kiküldött tudósítónk”, Simády Béla néhány hete jelezte, hogy sorozatunkban esetleg helye lehetne Victor Bailey és Omar Hakim első (egyben utolsó) közös budapesti koncertjének, amin ő is ott volt. – A szerk.

A Victor Bailey – Omar Hakim „story” valahol a ’80-as évek elején kezdődött, amikor a Weather Report együttesből távozó Peter Erskine helyére – Michal Urbaniak ajánlásával – Omar Hakim került, majd az ő javaslatára a basszusgitáros Victor Bailey is a zenekar tagja lett Jaco Pastorius utódaként. Ők ketten korábban Miriam Makeba ritmusszekciójában játszottak együtt.

Innentől hosszú éveken keresztül számtalan közös produkció részesei voltak. A Weather Report megszűnése után Hakim egy szám erejéig közreműködött Miles Davis azóta már legendássá vált „Tutu” című lemezén. Bailey egy darabig szerepelt Joe Zawinul „Syndicate” nevű együttesében, majd szóló karrierjét kezdte építeni. A szálak azonban többször összefutottak a két zenész életében.

Például Victor Bailey első szóló CD-jén, az 1989-es „Bottom’s Up”-on! Majd ez történt 1993-ban is, amikor Hakim és Bailey leszerződtek Madonna őszi „The Girlie Show” világkörüli turnéjára.

Közel 2 évvel később pedig a nyár elején egy alkalmi társulással „Victor Bailey-Omar Hakim Project” néven léptek fel néhány alkalommal, többek között Budapesten is. A PECSA plakátjain Omar Hakim, Victor Bailey, Jim Beard és Donald Harrison neve díszelgett, majd néhány nappal a koncert előtt Harrison nevét leragasztották, a helyére Kenny Garrett került. És valóban ez a négyes lépett a színpadra. Davis egykori szaxofonosával kiegészülve egy igazi „all-star” alkalmi zenekar jött létre. (A csapat ilyen összeállításban nem készített lemezt, az Urban Knights formáció nyomokban tartalmazta a Project munkáját, illetve ez fordítva is igaz volt.)

Maga a zene a Hakim–Bailey páros kemény ritmusaira épült, megerősítve Beard szintetizátoraival. Garrett képességeit már korábban, ’89-ben és ’91-ben Miles Davis sportcsarnokbeli koncertjein megismerhette a magyar közönség. Az igazi szenzáció a basszusgitáros szólója volt, amikor egyes egyedül, kíséret és MIDI, meg minden egyéb nélkül slap-elte el nekünk Zawinul „Birdland” című számát. A koncert egy fergeteges dobszólóval ért véget.

(Azt már csak én teszem hozzá, hogy nekem is van egy sztorim a koncerttel kapcsolatban… Egyszer csak megkeresett telefonon egy fiatal újságíró, Fejes Imre, nem segítenék-e neki temérdek szabadidőmben, mert jön ide a PeCsába egy különleges jazz formáció. Nagyon meghálálná (betartotta szavát, hisz az ő kapcsolatai révén indulhatott pár hónappal később az 1995-96-ban „élt” MaJazz, amelynek én lettem a főszerkesztője), ha felkészíteném Victor Bailey-ből és Omar Hakim-ból. Akkori időszámítás szerint tízegynéhány évvel azelőtt ők alkották a Weather Report ritmusszekcióját… Kiderült, hogy Imi nem hallott még erről a „zenei időjárásjelentés”-ről… Szóval, Imrét a Magyar Királyi TV-től Szegő Mihály kérte fel arra, hogy készítsen velük riportot kora délután a beálló próbán a PeCsában, az esti koncert előtt. Miután kioktattam Imit, kérte, hogy a biztonság kedvéért menjek el vele és az operatőrrel, ha a beszélgetés közben felmerülnének olyan részletek, amiről ő még nem hallott előtte. Egyrészt megszántam, másrészt szerettem volna élőben is találkozni ezzel a két emberrel, akiknek rongyosra hallgattam a lemezeit, és sokat olvastam róluk a Down Beat-ben. Oszt odamentünk. Szegő Misi azt mondta Fejes Iminek, hogy mindent megbeszélt a koncert szervezőjével. Oszt a pisztolyos kigyúrt biztonsági őr nem akart beengedni bennünket a soundcheck-re. Erre nagyon ideges lettem, verbálisan megküldtem. Erre ő is ideges lett és elkezdte tapogatni a pisztolyát. Erre azt üvöltöttem a pofájába: „Mi van faszfej, azt hiszed, hogy most beszarok ijedtemben?” Majd berontottam a hangbeállásra és angolul felkiabáltam a színpadra: „Victor, we’ve just coming to make the interview with you and Omar!” Közben a biztonsági őr felocsúdott és hátulról elkapva a kezem elkezdett kirángatni a teremből. Erre Victor Bailey leugrott a színpadról, odarohant és azt kiabálta az őrnek: „Stop it! Stop it! He’s my friend!”. A nagy csatazajra előjött Brády Marci is és kioktatott, hogy nem így kell viselkedni… Én meg azt találtam mondani neki: „Kapd be!”. Azóta is jóbarátok vagyunk… I’m just kiddin’, you know! Viszont nem engedte, hogy Imi a teremben csinálja meg az interjút, így ki kellett menni a Petőfi Csarnok udvarára. - A szerk.)

Vissza az összes cikkhez