JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2025. március 13.
Névnaposok – Krisztián2025. március 13.
Mash: Naked 72025. március 10.
Hart, Billy: Just2025. március 08.
Vija, Kadi: Freedom2025. március 03.

Hírek

Magyar jazzmuzsikus szülők és zenész gyermekeik – 6. rész: Bori Viktor + Bori Sára

A januárban indult új sorozatomban a magyar jazzmuzsikus szülőket (ha még élnek…) és zenész gyermekeiket kérdezem kéthetente csütörtökön.

bori-viktor.jpg

1) Viktor, milyen zeneiskolákba jártál és ott kik voltak a zongoratanáraid?

Cegléden Dr. Kiss Mihálynénál kezdtem zongorázni, később fia, a kiváló, Németországban élő hammondos vezetett be a jazzbe. Ő vitt amúgy Gondához 18 éves koromban felvételizni, de előtte már a Bartók konziban Halmágyi Katalinhoz is jártam klasszikus zongorára.

2) Miután végeztél a Zeneakadémián, miért mentél Hollandiába? Netán posztgraduális képzésre? És Utrechtben ki volt a tanárod?

1984-ben végeztem el a jazztanszakot, ami akkor még csak középfokú végzettséget adott. Egyrészt a tanulni vágyás, másrészt az itthoni perspektíva hiánya vitt Hollandiába. Mentorom, Jasper van't Hof segítségével egyből felvettek az utrechti konziba, ahol zeneszerzést, zenetechnológiát is tanultam, majd később tanítottam is.

bori-sara.jpg

3) Sára, Te már Utrechtben születtél. Gondolom, otthon éjjel-nappal jazz szólt nálatok? Hány éves voltál, mikor hazaköltöztetek Ceglédre? Milyen zeneiskolákba jártál Magyarországon? Kik voltak a tanáraid?

A berlini fal leomlásának évében születtem, a változás reményének szele fújta haza a szüleimet '90-ben, 1,5 éves voltam. Igen, nálunk Miles Davis trombitáján keresztül szóltak a „gyerekdalok”, elsősorban jazz zenén szocializálódtam. Tanultam zongorázni a ceglédi zeneiskolában és Papától is (Viktor), de engem elsősorban az éneklés vonzott. Így kerültem 13 évesen Micheller Myrtillhez, a Benczúr utcai Postás Zeneiskolába, majd később a Kőbányai Zenei Stúdióban Berki Tamástól tanultam.

4) Viktor, amikor hazajöttetek, milyen zenekarokban játszottál?

1990-ben, nem sokkal a rendszerváltás után hazaköltöztünk. Először - Lattmann Béla révén - bekerültem az akkor igen népszerű Things zenekarba, később pedig Vasvári Paliék az In Line-ba hívtak. Utána megalapítottam triómat Twilight néven.

5) Mettől meddig rendezted a BoriJazz elnevezésű fesztiválodat Cegléden?

1992-ben kezdtük el néhány zenészbaráttal, és kb. az ezredfordulóra nőtte ki magát. 2010-ben, érdeklődés hiányában megszűnt.

6) Viktor, mikor léptél fel Sárával először?

Egyik, a kertünkben tartott BoriJazz-en négykezeseztünk ugyan, de Sárával, mint énekessel azt hiszem, Dr. Lénárd Béla a ceglédi gimiben rendszeresen tartott jazzsorozatában léptünk fel először együtt. Az igazi közös munka aztán közös dalírással folytatódott. Többször hívott meg ő, hogy közreműködjek a zenekarában, utoljára Hágában tartott második lemezének bemutatóján.

7) Sára: Te erre hogy emlékszel?

A BoriJazz-en nagyon szerettem fellépni, gyerek voltam, nem nehezedett még rám megfelelési kényszer, csak a zenélés öröme hajtott. A jazz a felnőtt években is alappillér maradt, de az énekesi utamon elkezdtem saját dalokat szerezni, és ezekben alkotótársammal (és most már férjemmel), Szedlár Dáviddal elmozdultam egy poposabb, singer-songwriter irányba. A saját projektemben nagyon fontos volt nekem, hogy legyen tere az apa-lánya kapcsolódásnak, stílusokon való átívelésnek és összetalálkozásnak. Ezért mertem hozzányúlni Papa „Food & Shelter” című dalához is, amihez írtam dalszöveget, felkerült az első lemezemre, és sokszor elő is adtuk együtt.

8) Viktor, az utóbbi 10 évben mit csináltál?

Erre hiteles válasz egy kisebb regény volna, de ami a lényeg, hogy viszonylag sok időt töltöttem Passauban, ahol a helyi klubban például pár évig a jazz sessionök házigazdája voltam, így - ha rövid időre is - bekerültem az ottani vérkeringésbe. Ez aztán meghívásokat eredményezett Innsbrucktól egészen Bécsig.

9) Sára: Mikor költöztél vissza Hollandiába? Évente hányszor jössz vissza Magyarországra?

2012-ben költöztem Hágába Dáviddal, ahol ő elvégzett egy pop-jazz tanszakot a rotterdami Codarts konziban. Közben zenekart építettünk, megjelentettünk két lemezt, és továbbra is dolgoztam magyar előadókkal dalszövegeken. Rendszeresen jártunk Magyarországra, egyszer az olasz zenészekből álló zenekarommal turnéztunk is itthon. 2021 óta egyébként újra Cegléden élünk mi is.

10) Viktor, mostanában mivel foglalkozol?

Tanítok egy keveset az amerikai nemzetközi iskolában, de az időm legnagyobb részét közel másfél hektárosra nőtt családi birtokunkon töltöm, amit szerényen „Boridalomnak” hívunk. Amúgy itt is volt már legalább kettő nemzetközi minifesztivál, sok élő zenével, igaz, hogy ez gyerekeim házasságkötéseihez kapcsolódott. Ja, és minden évben, a Nemzetközi Jazz napján, tehát április 30-án szervezek Cegléd központjába egy kisebb jamboree-t.

11) És Te Sára?

Én is sok időt töltök a Boridalom permakultúrás zenekertben, ez abszolút szerelem projekt. Emellett egy nemzetközi nonprofit szervezetnél dolgozom, ami a víz témakörére specializálódott. A dalaimban is mindig fontos volt nekem a mondanivaló, a társadalmi igazságosság témaköre. Ebben a szervezetben nap, mint nap egy jobb világért dolgozunk. Fontos nekem az is, hogy helyben teremtsünk értéket: van Cegléden egy alkotóház, amit Sárközy Erzsébet képzőművész hozott létre. Itt kuratóriumi tagként fiatal képzőművészek sorsát egyengetem. Zeneileg pedig némi visszavonulás után igyekszem ismét nyitogatni a szárnyaimat, idén Palya Bea terelésével. Reményeim szerint hamarosan sikerül megjelentetni pár dalt, amik túl régóta porosodnak a fiókban.

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez