JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. december 28.
Névnaposok – Apor2024. december 28.
Emmet Cohen Karácsonyra2024. december 23.

Világsztárok Magyarországon

Világsztárok Magyarországon – Keith Jarrett szóló (1989. március 20. – klasszikus és jazz – március 22.)

Székesfehérvár és Budapest, 1972. június 3. és 1989 március második fele. Térben és időben így következett egymás után Keith Jarrett első és második (+harmadik) magyarországi fellépése, amihez a felállás okán a trió és szóló jellemzőket lehet hozzátenni.

Az 1972. évi első fellépésekor a művész még a nagy áttörése előtti időszakában volt, igaz, ahhoz már nagyon közel. Az 1945-ben született Jarrett (magyar roma vér is csörgedezik ereiben!) hatvanas évek közepén induló pályafutásából két szakaszt feltétlenül ki kell emelni a székesfehérvári koncert előtti időkből. Az egyik ilyen Miles Davis zenekarában történő részvétele, amely kapcsán a következő mondható el: talán Jarrett az egyetlen a Davis zenekaraiban játszott zenészek közül, akiknek későbbi pályafutásában, zenéjében nem érződik Miles Davis hatása. A másik szakasz pedig a Charles Lloyd Quartet-hez köthető, amely viszont kulcsperiódus Jarrett későbbi művészetének kibontakoztatásához. Ajánlom mindenkinek a Quartet „Forest Flower” címen kiadott koncertfelvételének meghallgatását, enélkül Jarrett későbbi pályája, játéka nem igazán érthető meg. A nagy áttörés az 1975. évi "The Köln Concert" szólózongora lemezhez köthető, ami egyértelműen a műfaj No. 1-jai közé repítette. Az elkövetkező kb. 10 év volt Jarrett fénykora, ezen időszakban lépésről-lépésre felmutatta művészi sokszínűségének minden szegmensét. Ezután a következő - és máig is tartó - évtizedek már nem az újításról, a meglepetésről szólnak, hanem a "tökéletes" újra és újra történő interpretálásáról. Jarrett művészi sokszínűségére, többé-kevésbé időrendben, a következők sorolhatók fel: amerikai quartetje és időnként triója (Dewey Redman, Charlie Haden, Paul Motian), szóló zongora, európai quartetje (Jan Garbarek, Palle Danielsson, Jon Christensen), a standard feldolgozások triója (Gary Peacock, Jack DeJohnette), klasszikus zene. Ezek közül a Redman és Garbarek féle együttműködés abbamaradt (az amerikai quartetjének három közreműködője közül már csak Haden van életben), de a többi vonulat máig részét képezi Jarrett fellépéseinek, lemezeinek.

Az 1989 márciusi Budapesti Tavaszi Fesztiválon mindjárt két koncert is jutott a Zeneakadémia közönségének: előbb egy klasszikus zenei programot felvonultató fellépés, majd egy jazzkoncert. Az elsőn nem voltam jelen, de Horváth Gábor újságcikke részletesen beszámol erről is.


gillespie-jarett-89.jpg


Egyébként ez egy jó év volt a Tavaszi Fesztiválok sorában a jazzkedvelők számára, hiszen Jarrett mellett Dizzy Gillespie is itt volt.


Először néhány személyes emlék a koncertről. Be kell vallanom, hogy lógtam, nem volt jegyem, hiszen azok az óriási érdeklődés, és a Zeneakadémia limitált befogadóképessége miatt pillanatokon belül elfogytak. Egyik barátom szerzett valahogy egy diákjegyet a karzatra, ezzel indultunk ketten a koncertre. A bejutás - minden előzetes félelmünk ellenére - végül nagyon könnyen ment, ugyanis ajtónyitáskor akkora tömeg rontott be a karzatra, hogy a jegyellenőrzés megvalósítása egyszerűen lehetetlen volt. Annyian voltunk, hogy nemcsak a lépcsőn álltak, ültek, hanem a székeken is két-három rétegben ültek (vagy inkább szorongtak) az emberek egymás ölében. Nekem egy japán lány jutott, de ezt csak a szünetben realizáltam, a koncert után pedig azt, hogy valaki korábban egy rágógumit felejtett a székemen, ami örök nyomokat hagyott a nadrágomon.

Egy másik emlékem a koncerteken történő fényképezési tilalommal kapcsolatos. Ezt akkoriban még nem vették annyira komolyan, mivel megfelelő felszerelés hiányában (még nem a digitális fényképezőgépek és mobiltelefonok világában voltunk) általában nem sokan próbálkoztak a közönség soraiból. A koncert kezdése előtt többször is felhívták a közönség figyelmét a fényképezési tilalomra, de mégis villant egy-két vaku, mikor Jarrett kijött a színpadra. Mindjárt szembesültünk Jarrett legendásan híres érzékenységével, mivel reakciójából úgy tűnt, itt vége is a koncertnek. Szerencsére gyorsan bemondták újból a figyelmeztetést magyarul és angolul is, majd végre Jarrett leült a zongorához és elkezdődött a csak rá jellemző varázslat.

A koncert két részből állt, az egyes részek gerincét egy-egy kb. 45 perces zongoraszóló adta, amit végül négy rövid ráadás követett a közönség szűnni nem akaró tetszésnyilvánításából kifolyólag. Jarrett imára kulcsolt kézzel köszönte meg a tapsot a ráadás számok mellett. (Ez a japán köszönési mód, you know! – A szerk.) Aki ismeri Jarrett szólózongora lemezeit, tudja, hogy címként Part I, Part II stb. szerepelnek, másrészt nincs olyan téma vagy zenei motívum, ami a mű jellemzésére egyértelműen elmondható lenne. Budapesten is így volt. Minden egyes koncertje a pillanat varázsa, szerencsére sokat közülük lemezen is kiadtak. Ezeket lehet otthon többször is meghallgatni, értékelni az előadott művet. Az a hír járta, hogy a budapesti koncert is felvételre került (ez tök fals információ – a szerk.), de ennek valóságtartalmát biztosan megerősíteni nem tudom. Ha ez igaz, akkor a felvétel még az ECM archívumában lapul, ami sejtésem szerint egy atombiztos páncélteremhez hasonlíthat, nem pedig egy íróasztal fiókhoz. Ne adjuk fel a reményt. Az utóbbi bő évtizedben azt tapasztaljuk, hogy Jarrett aktivitása - egészségi állapotára tekintettel - csökken, viszont több archív felvétele jelenik meg lemezen. Az új felvételek ritkulnak, a stúdiófelvételek pedig szinte eltűntek. A 2010-ben megjelent, Charlie Haden-nel „Jasmine” címmel készített duólemezt megelőző stúdió lemezre most hirtelen nem is emlékszem. (The Melody at Night, with You – 1999 – a szerk.)

Az 1989 márciusi két szólózongora fellépés után hamarosan ismét Budapestre érkezett Keith Jarrett, akkor már a "standard" programot játszó triójával (de ez már egy másik történet lesz). Az utolsó látogatás ismét egy szólózongora koncert volt 2007. október 18-án a Művészetek Palotájában. Attól tartok, hogy a gazdasági helyzet és Jarrett betegsége miatt ez volt az utolsó magyarországi koncert. Bár ne lenne igazam!

Alább olvashatják Márkus József kiapadhatatlan "jazz sajtó bányája" egy rejtett kincsét, amelyben a nemrég 81. születésnapját ünneplő Gonda János írja le a két koncerttel kapcsolatos benyomásait.

jarrett-jazz-89-1.jpg

Vissza az összes cikkhez