JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Urbaniak, Michal - Beats & Pieces

Urbaniak, Michal: Beats & Pieces 2018. február 16., Simády Béla

michal-urbaniak-urbanator-days-beats-pieces.jpg

Michal Urbaniak - Urbanator Days – Beats & Pieces (Ubx Records/Agora)


Michal Urbaniak egy élő legenda. „Get me this fucking Polish fiddler, he’s got the sound!” - hangzottak Miles Davis szavai a nyolcvanas évek közepén, és az eredmény egy rövid hegedűszóló a „Tutu” című lemez „Don’t Lose Your Mind” című számában. Nem sok európai zenésznek adatott meg a lehetőség, hogy együtt játszhasson a jazz koronázatlan királyával. (Talán az angol Victor Feldman volt az első a „Seven Steps to Heaven” lemezen; majd a cseh bőgős Miroslav Vitouš szerepelt a hatvanas évek végén néhány klub koncerten; az angol bőgős-basszusgitáros Dave Holland 1968-tól 1970-ig (Filles de Kilimajaro, In a Silent Way, Bitches Brew); a brit gitáros John McLaughlin 1969-70-ben (In a Silent Way, Bitches Brew), ugyanabban az időszakban vették fel, de csaj JML távozása után jelentette meg Davis a következő LP-ket: Jack Johnson - 1971, Live-Evil – 1971, Ont he Corner – 1972, Big Fun – 1974, Get Up with It - 1974; az angol csellista-hangszerelő-karmester Paul Buckmaster tevékenykedett az „On the Corner” felvételeinél; és hazánk fia, Jinda György (George Jinda) kapta meg a lehetőséget a Tokyo Dome színpadán egy gála esten a nyolcvanas években.)

Persze, amíg Urbaniak idáig eljutott, abban sok munka volt. A hetvenes évek elejétől az amerikai földrészen élt, és remek albumokkal erősítette az európai zenészek hírnevét. Sokáig honfitársai közül kerültek ki partnerei (Czeslaw Bartkowski, Adam Makowicz, Wojciech Karolak, Urszula Dudžiak, ez utóbbi énekesnő a felesége volt), később amerikaiakra váltott (Steve Gadd, Anthony Jackson, John Abercrombie, Marcus Miller, Kenny Kirkland, Mike Stern). Készített felvételeket Larry Coryell gitárossal, a Horace Parlan Trio-val, majd a kilencvenes évek közepe táján jött az Urbanator.

A bemutatkozó lemezen az alapzenekaron (Lenny White, Al McDowell, Jon Dryden) kívül Marcus Miller, Randy és Mike Brecker, Tom Browne, két rapper, és egy szám erejéig Herbie Hancock is közreműködtek. Ez már az akkor divatba jött hip-hop által „fertőzött” zene volt, de annak minőségi változata. Az évek múlásával egyre populárisabb felvételek születtek, de mindig ügyelve arra, hogy a hangszerelés, a megszólalás, a zenészek rendkívül profik legyenek. Tovább erősítették a korai kilencvenes évek tézisét: „jazz is hip-hop, and hip-hop is jazz!”

Urbaniak egyre többet bukkant fel hazájában és egyre több fiatal lengyel zenésznek biztosított szereplési lehetőséget az „Urbanator Napok” megszervezésével. Ezeknek lényege, hogy a Mester és tanítványai együtt alkothassanak.

Idén februárban a legutóbbi találkozó után készült felvételeket már CD formájában meg is jelentették 9-én. Így született meg a „Beats & Pieces”. Az alapzenekart Michal Urbaniak (hegedű, szaxofon, lyricon), Marek Pędziwiatr (billentyűsök, programok), Andy Ninvalle (rap), és a már évek óta Lengyelországban élő Michael „Patches” Stewart (trombita) alkották. Utóbbi (akinek karrierje, mint Miles Davis földi helytartója indult) jelenléte rengeteget hozzátesz a jazz-es hangzáshoz. A mostani zenekar tagjai még: Femi Temowo – gitár, Otto Williams – basszusgitár, Troy Miller – dob.

Egyébként a zene a jazz, a soul, a funk és a rap fúziója.

Nem vállalkozom azon fiatal lengyel zenészek felsorolására, akik a lemezen közreműködnek rapper-ként, énekesként, illetve különböző hangszeresként. Sokukról bizonyára hallani fogunk a jövőben.

Ők úgy is büszkék lesznek arra, hogy az „Urbanator Days” indította el karrierjüket.


Tracklist:

1. Love Don’t Grow on Trees

2. Sunshine

3. I Wanna Know Your Name

4. Captain

5. J.A.Z.Z.

6. Wasabi Vibe

7. TAO

8. Play Lotto Kids

9. High Horse

10.  P. Lex

11.  Faster Baby

12.  Burning Circuits


Video:      https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=cIniwraX1GE



Vissza a lemezhez