Meurkens, Hendrik: BIG BAND BRASIL 2024. szeptember 12., Hegedüs Zsuzsanna
CCCN Jazz Orchestra & Hendrik Meurkens - BIG BAND BRASIL (Drumit Records)
Megjelent: 2024 április 30.
Egy bődületesen dinamikus latin orkesztrális muzsika virtuóz jazz szájharmonikával és vibrafon játékkal felspécizve.
Carlomagno Araya (1969) Costa Ricai származású, jelenleg Miami-ben élő kiváló jazz dobos, zeneszerző, producer és jazz professzor vezette CCCN bigband és a német származású, jelenleg New York-ban élő Hendrik Meurkens (1957) kromatikus szájharmonikás, vibrafonos albumát méltatni igazán örömteli dolog.
Mert a dalok varázslatos mivolta, azok professzionális interpertálása óceánokat és kontinenseket a szuperszonikus rakéta erejével átszelő repülőgéphez bírom hasonlítani.
Öveket becsatolni!
Megvallom a kedves Olvasónak, hogy nagy híve vagyok Hendrik Meurkensnek. A lemezelemzésem óta
„követem" minden rezdülését a social médiában, és így jutott tudomásomra ez a nem mindennapi felállásban rögzített, fantasztikus album!
Latin dalok csendülnek fel, nem kisebb szólisták kíséretében, mint Paquito D’Rivera, Diego Urcola, Claudio Spiewak, Ismael Vergara, Jose Valentino és Gina „Mali” Chaverri.
Az album a megjelenése óta a kitüntető ezüstérmet nyerte el a Global Music Awards *2024 Latin Jazz versenyen!
*A 2011-ben alapított „Global Music Awards” egy jól ismert nemzetközi zenei verseny, amely a független zenészeket ünnepli, és amit a jazz szcéna széles körben elismernek, hogy legitimitást ad a rendkívül tehetséges művészeknek. A „Global Music Awards” bármely dobogós helyezése a zene elismerésének aranypecsétje.
Mielőtt lejátszaná a kedves Olvasó eme ragyogó lemezt, feltétlenül vegyen a keze ügyébe valami jóféle koktélt, kortyoljon abból, majd engedje szabadon a képzeletét. Ha a teste táncolni vágyna erre a zenére - nos, ne habozzon! Akkor a lemez készítői ténylegesen elérték Önnél a céljukat!
Hendrik Meurkens és Antonio Carlos Jobim kompozícióit valami elképesztően parádés bemutatásban megszólaltató albumnak már a nyitó kompozíciója utal arra az életigenlésre, szabadságra és felemelkedett érzésre, amikor a hosszú távollét után végre újra találkozhatunk egymással. Ez az indítás alapjaiban mutatja be a szerző, a szólisták és a zenekar tökéletes együttműködését. Fényes vezérfonalként ível át a teljes lemezen és sugallja a szoros barátság és életszeretet kölcsönös összefonódását.
Íme hát a teljes anyag:
https://www.youtube.com/watch?v=V9290ehmQPs
Azt mondanom sem kell, hogy ezek a gyönyörű felrakások, arrange-ok, a zenekar bámulatos és fordulatos összhangja olyan bravúr, amit mindenkinek hallania kell.
Az anyag összeválogatása, egymás utáni számsorrendje mind-mind külön ÉLŐ story. Akár egy csodálatos utazás napjai, mindegyik más szépséget és mélységet tartogat számunkra!
Hol fergeteges forgatagban látjuk magunkat egy riói karneválon, hol pedig melankólikus andalgással lépkedünk szerelmünk mellett egy karibi kisváros éjszakai utcáján, mely után a déli családi fiestában táncolunk.
Bámulatos és játékos váltások, az egész album hihetetlenül változatosan mutatja be zenei szakszavakkal a latin életérzést!
Szólistáink méltó társai, egyenrangú partnerei ennek az utaztatásnak, travel guide-ként mesélnek nekünk erről a csodavilágról!
Ha nem tudnám, hogy egy orchestra játszik, akkor azt érezném, hogy ezek az emberek mind, egytől egyig egy hatalmas család, akik „csak" leültek örömzenélni. És ebben a családban árad és áramlik az egymásra történő odafigyelés, az egymás iránt érzett elköteleződés; és így az egymás iránt érzett szeretet!
Az albumborítóra is ki kell térjek, amelyen egy arapapagáj -mint a latin zene totemállata- főnixmadárként lebbenti fel előttünk azt a látomást, amit szívemből kívánok. Azt, hogy a következő járvány a szeretet legyen és terjedjen mindenfelé, elmosva a mindenféle határokat, ahogy hallgathatjuk ezen a fantasztikus albumon.
Számlista:
1. Meet You After Dark (Hendrik Meurkens) 6:48
2. Brigas Nunca Mais (Antonio Carlos Jobim-Vinicius de Moraes) 5:43
3. Bolero Para Paquito (Hendrik Meurkens) 9:11
4. A Slow One (Hendrik Meurkens) 7:16
5. A Felicidade (Antonio Carlos Jobim-Vinicius de Moraes) 4:56
6. Caminhos Cruzados (Antonio Carlos Jobim-Newton Mendoca) 6:11
7. Herb's Samba (Hendrik Meurkens) 5:28
8. Lingua de Mosquito (Hendrik Meurkens) 5:22
9. A Summer in San Fransisco (Hendrik Meurkens) 9:11
Karmester és producer: Carlomagno Araya.
Hangszerelés: Carlos Franzetti (3), Diego Grabin (2,5,6), Russ Spiegel (4,7,8,9), Steve Sacks (1).
Közreműködnek:
Hendrik Meurkens - chromatikus szájharmonika és vibrafon
Szólók:
Paquito D’Rivera - altszaxofon (3)
Diego Urcola - trombita (1)
Claudio Spiewak - akusztikus gitár (6)
Ismael Vergara - klarinét (8)
Jose Valentino - fuvola (4)
Gina „Mali” Chaverri - ének (9)
Carlomagno Araya - karmester, dob és brazil ütőhangszerek
Juan Carlos Espinoza - ütőhangszerek
Gerardo Porras - gitár
Eduardo Montero - zongora
Allan Gerardo Padilla - bőgő
Luis Miguel Araya - első trombitás
Mauricio Flores - trombita
Donald Quintero - trombita
Juan Pablo Vargas - trombita
Jose Pablo Chavez - első harsona
Adrian Somarribas - harsona
Diego Jose Solano - harsona
Sebastian Jimenez - basszusharsona
Jose Andres Elizondo - első altszaxofon
Jesus Alberto Cordero - altszaxofon
Andres Camacho - tenorszaxofon
Federico Granados - tenorszaxofon
Andres Gerardo Lizano - baritonszaxofon
A végtelenül szerény Hendrik Meurkens, aki kétütős jazz vibrafon előadóként kezdte pályafutását, amikor is meghallotta Toots Thielemans játékát. Thielemans szájharmonikájának hangjától inspirálva autodidaktaként tanulta meg ezt a nehezen elsajátítható hangszert. A másik, az életét megváltoztató zenei élménye a szamba és a bossa nova megismerése volt. Annyira meghatotta a brazil zene, hogy miután vibrafon szakosként tökéletesítette egyedi zenei hangját a Berklee-ben; a 80-as évek elején Rióba költözött, hogy több évig teljesen elmerüljön Brazília zenéjében és kultúrájában. Németországba visszatérve tekintélyes stúdiózenész lett, majd ott 10 év alatt az „új jazz-szájharmonika hangjává” nőtte ki magát, és New Yorkba költözött, köszönhetően a tekintélyes kiadóval, a Concord Records-szal kötött exkluzív szerződésének. Azóta is ott él, tizenöt albumot rögzített, és továbbra is fellép saját formációival és vendégművészként is fesztiválokon és klubokban világszerte. Kiemelt előadóként készített felvételeket Charlie Byrd-del, Jimmy Cobb-bal, Ivan Lins-szel, Monty Alexander-rel, Claudio Roditi-vel, Manfredo Fest-tel és Mundell Lowe-val. alamint olyan vezető művészekkel működött együtt, mint Astrid Gilberto és Olivia Newton John, és turnézott a Ray Brown Trióval, Paquito D'Rivera-val, Oscar Castro Neves-sel, Charlie Byrd és James Moody-val a sok más előadó mellett. „Az én küldetésem egyszerű- magyarázza Hendrik- Nagyon szép zenét szeretnék alkotni. A bonyolult zene nem igazán jelent semmit, kivéve azoknak a szakembereknek, akik elemezni akarják. Azt akarom, hogy az emberek érezzék, amit csinálok, és ennek a legjobb módja, ha eljátszunk valamit, ami megérinti a szívüket.”
Dr. Carlomagno Araya a Costa Rica-i San José-ban született, 1969-ben. Nagyon fiatalon a „Conservatorio de Castella"-ban kezdett hivatalos zenei képzést klasszikus ütőhangszerek terén, és tizennyolc évesen dobosként kezdte szakmai pályafutását. Carlomagno két egymást követő évben (1990-1991) részt vett a „The Berklee College of Music Summer Program"-ban, és nem sokkal ezután 1994-től Miamit tette következő otthonává, ahol azóta is él. Ott több teljes ösztöndíjat kapott, hogy zenét tanuljon a „Miami Dade Community College South Campus"-on és a rangos „Frost School of Music"-ban a Miami Egyetemen, ahol B.A. fokozatot szerzett. (2001), M.A. (2008) és D.M.A. (2022) a „Jazz Studies”-ben; mindezt úgy, hogy közben nagyon aktív helyi és nemzetközi szakmai karriert futott be és több, Grammy díjra jelölt albumon közreműködött. Carlomagno zenei művészeti élete a sokoldalúságról ismert. Producerként, session-ként és turnézó zenészként a legkülönfélébb jellegű felvételi projekteken és élő előadásokon dolgozott. Ezt tükrözi azon nagyszerű művészek széles listája, akikkel együtt dolgozott, mint például Richard Bona, Cécile McLorin Salvant, Randy Brecker, Paquito D'Rivera. Carlo jelenleg a díjnyertes „Centro Cultural Costarricense Norteamericano" azaz a CCCN Jazz Orchestra karmestere. Vezetésével az együttes első helyezést ért el a rangos „Next Generation Jazz Competition 2019"-en a „College Division Big Band kategóriában".
2019-ben Carlomagno-t a Forbes Magazine a közép-amerikai régió 25 legkreatívabb személyisége közé sorolta. Ugyanebben az évben Costa Rica kormánya odaítélte neki a „Premio Nacional de Música Carlos Enrique Vargas en Dirección Musical"-t, a legrangosabb kitüntetést, amelyet szülőhazájában egy művésznek odaítélhetnek. Jelenleg az „Universidad Nacional de Costa Rica" professzora, ahol minden tudásával a jazz oktatás fejlesztéséhez járul hozzá.