JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Justyna, Wojtek - Thrice

Justyna, Wojtek: Thrice 2022. szeptember 18., Berdisz Tamás

wojtek-justyna-treeoh-thrice.jpg

Wojtek Justyna Treeoh! - Thrice (Szerzői kiadás 2022)


Wojeek Justyna a hangzásáról, sokoldalúságáról és kreativitásáról ismert lengyel származású gitáros. Rock and blues zenén nőtt fel, 14 évesen kezdett el klasszikus gitáron játszani. 9 évig tanult klasszikus zenét. Az AB Sound Band nevű iskolai bigbandben játszott, ekkor kezdett érdeklődni a jazz iránt. 2000-ben a katowicei Karol Szymanowski Zeneakadémia Jazz Tanszékén kezdte tanulmányait. Itt tagja lett a Zeneakadémia bigbandjének és a lódzi Gazeta Wyborcza-nak. Ezzel egy időben Wojtek elkezdett saját zenét írni, és megalakította saját kortárs jazz zenekarát „3Karo” néven, amellyel elnyerte a GRAND PRIX díjat a II. Miles Davis Jazz Improvizációs Versenyen.

2004-ben Hollandiába költözött, és a hágai ​​Királyi Konzervatórium Jazz Tanszékén 2010-ben kapott Master of  Music diplomát.

A Wojtek Justyna TreeOh! nevű zenekara ötvözi a funk-jazz energiáját, a világzene színeit és ritmusait friss, mai hangzásvilággal.

Wojtek Justyna által Hollandiában alapított 4 tagú zenekar Európa különböző részeiről érkezett zenészekből áll: Daniel Lottersberger (Ausztria) basszusgitár, Alex Bernath (Németország) dob, és Diogo Carvalho (Portugália) ütőhangszerek és Moog szintetizátor.

Ez a ritmusszekció igen stabil, vastag, alapot ad Wojtek számára az éneklő, dallamos, tagadhatatlanul John Schofield zenei hatását magán viselő, hol lebegő, hol fúziósan feszes gitármondataihoz.

A 2022. szeptember 15-én megjelent lemez 7 track-et tartalmaz. Különlegessége, hogy a 7. track vendégszereplője Larry Goldings kíváló amerikai Hammond orgonista-zongorista játékával egészült ki a zenekar.

A lemezt többször végighallgatva egyre több zenei ötletre bukkanhat az ember füle, amint sorban dolgozza fel a hallott információkat. Akár a progresszív jazz jelzőt is ráakaszthatnánk az albumra. Szinte minden dal több belső zenei egységre, témára épül.

A zenekar tagjainak sokoldalúságát dícséri, hogy bármilyen ötlet kerüljön is elő a keményebb, overdrive-os gitár sound-os rocktól kezdve az autentikus brazil lüktetésű zenei betétig, a tagok remek stlusérzékkel interpretálják azokat, jól hallhatóan elkülönítve a belső fejezeteket egymástól.

Lehet, hogy nem mindenki tetszését nyeri majd el ez a folyamatos, szinte szvit-szerű, több különálló részből összeálló zenei felépítése a kompozícióknak, de mindenképp el kell ismerni, milyen komoly munka lehetett a dalokon belül megtorpanás érzete nélkül összekötni a különböző stílusokat, hangulatokat szinte teljesen folyamatossá téve a zenei váltásokat.

A ritmusszekció profin kidolgozott, ötletes, sablonmentes groove-okat rakott össze akár a páros, akár a páratlan metrumban megírt dalokban. Tökéletes basszus-dob együttjáték, amit remekül színesít az ütőhangszer jelenléte, megfelelő szabadságot adva ezzel a szólista gitárosnak.

Összességében egy jól kidolgozott csapatmunka eredményét hallhatja a kedves zenehallgató. Az album szórakoztató, könnyen hallgatható, igényes ám mégis populáris zenéket tartalmaz. Ahogy említettem is már, érdemes többször áthallgatni a dalokat, mert sok zenei ötlet csak néhányszori meghallgatás után bukkan elő a hallgató számára.

Larry Goldings kíváló Hammond orgonista játékát sajnos csak az utolsó dalban élvezhetjük, én a döbbi kompozícióban is el tudtam volna képzelni a Hammond orgona helyét, funkcóját, mivel a gitáros zenekarokban gyakran, főleg gitárszólók alatt hiányzik a harmónia a hangszer adottságai miatt. Gondolom, ekkor kap szerepet a zenekar ütőhangszerese, aki a Moog szintetizátoron remekül belesímuló “szőnyeg” hangszínekkel segít pótolni a harmónia érzet hiányát.

Mindenkinek kellemes zenehallgatást!


Vissza a lemezhez