JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Julien, Patricia - Sky Pointing

Julien, Patricia: Sky Pointing 2023. június 30., Hegedüs Zsuzsanna

patricia-julien-project-sky-pointing.jpg

Patricia Julien Project - Sky Pointing (Planet Arts Recordings)


Megjelent: 2023. június 17.

Bíztam a megérzéseimben. Akinek a monogramja csak egy apró betűvel más, mint a miénk (PJB): rossz ember nem lehet!

És igen! Ez az album igazi, hamisítatlan jazz zene!

Először szeretném bemutatni ennek, a hazánkban egyelőre nem annyira ismert zenekarnak a tagjait: a zenekar névadója Patricia Julien amerikai jazz fuvolaművész színházi, média- és koncertzenei zeneszerző, aki akusztikus és elektronikus hangszereléssel dolgozik. Sokat ír színházi produkciók számára, de komponál műveket vegyes hangú kórus együtteseknek, szólóéneknek és zongorának, zenekarnak, kortárs kamaraegyütteseknek, kis jazz kombóknak és bigbandnek. A Manhattan School of Music Jazz és Kereskedelmi Zene szakán szerzett diplomát, valamint Ph.D. Zeneelmélet szakon a Maryland-i Egyetemen, College Park-ban. Jelenleg zeneprofesszor a Vermont-i Egyetemen.

Alec Julien gitáros, zeneszerző, grafikus és oktató. Komponált jazz zenét vermonti jazz csoportoknak, az Alec Julien Quartetnek, és a Fragile Zoe-nak, valamint fellépett Karen McFeeters folk-fenomén mellett. Kompozíciói az introspektív jazztől a fergeteges funkon át az esztelen rock and roll-ig terjednek.

David Gleason zeneoktató, zongorista és zeneszerző, New York fővárosi régiójában él. A Tufts Egyetemen szerzett MA fokozatot, ahol etnomuzikológiát és zeneszerzést tanult. Jazz és latin zongoraművészként olyan együttesekkel lépett fel, mint például a RumbaNaMa, a The Boston Latin Band, a The Either/Orchestra, a Bopitude, a Big Soul Ensemble és az Empire Jazz Orchestra.

Jeremy Harlos basszusgitáros és zeneszerző. Arthur Brooks-nál és Bill Dixon-nál tanult a Bennington College-ban, ahol fekete zene és matematika szakon szerzett BA fokozatot

Pete Sweeney dobos, író és oktató. 20 oktatókönyvet írt az Alfred Publishing cégnek, köztük a „Sokoldalú dobos”, a „Dobos kalauz a kitöltésekhez” és a „Dobatlasz” könyvsorozatot Kubáról, Jamaicáról és Brazíliáról. Jelenleg a Simons Rocki Bard College és a Berkshire Music School oktatója.

Lássuk magát az albumot, amelyen 9 hamisítatlan jazz nóta szerepel.

Mindegyik dal a fuvola varázslatra adaptált.

Egy feldolgozás kivételével saját kompozíciókat hallhatunk. Maga az album változatos zenei munka.

Jó választás, nagy kedvencem lett az albumról mindjárt az első nóta, a „Simone” jazz standard. Eredetijét Frank Foster 1968-ban írta. Majd nagyzenekari számmá bővítette, és 1977-ben rögzítette. Ez egy nehéz darab a szólisták számára, mivel gyors jazz keringőről van szó, és az akkordok mértékben változnak. A több, mint 8 perces dalban gitárszóló, fuvolaszóló, zongoraszóló, nagybőgő-, majd dobszóló: szépen, sorban mindenki bemutatkozik! Igényesen, mondhatnánk simán jazzel-nek. Ám békés nyugalma mellett feltűnik a dallamvezetés áramlása, ahogy a szólókban visszaköszön az eredeti téma.

A második dal különleges fuvolára megírt témája vidáman swingel. Kiemelném a keverést, mindenkit tökéletes arányaiban hallhatunk az albumon!

A harmadik szám meglepő fordulattal, jazz-rock gitár sound-dal nyit, erre száll rá a fuvola, a szó jó értelmében borítja fel az első két szám lágy hangulatát. Mintha egy heroikus küzdelemről szólna a nóta, fergeteges ritmus váltások és hangzásvilág jellemzi.

A negyedik, a „Sky Pointing”, a címadó dal, melyet Kurt Vonnegut „Galapagos”* -lásd alább- című utópiája ihletett. Patricia a regény madarainak állít mementót ebben a szerzeményben. Magával ragadó, impresszionista darab ez, főleg, ha ismerjük magát az alapművet! Végtelenül megkapó gitárszóló, szépség az egész dal.

A következő kompozíció az „Into Nowhere" Johnny Green "Out of Nowhere" jazz-szabványának modális feltárása.

Majd egy vagány kompozíció következik, a „Climbing Monuments”. Stílusa teljesen eltér az eddigiektől, botladozó, billegő dallamvezetés, különleges gitár riff-re alapozva, kiemelném a nagybőgő elképesztő dallamjátékát. Valami egészen misztikus ebben a dalban a fuvola is!

A hetedik dal többsávon, két szólamban rögzített fuvolatémája-mintha 2 szólista lenne-, nagyszerű játék ez a technika segítségül hívásával. Viszont a dal hangulata bőven meghaladja az eddigi nótákét! Szándékos kakofón hangzás, nagyon különleges, már-már a free jazz világa ez.

Az ezt követő dalban folytatódik ez a fuvolavarázs, a témában fuvola kíséri a fuvolát, nagybőgő és gitár alapokon dob és zongora nélkül benne egy kedves gitárszólóval.

Az album záró kompozíciója, az „After” a csendről szól. Patricia így vall erről a dalról: „Szerettem volna megragadni valamit a fellépés meghittségéről is, és azon kevés zenész közé tartozni, akik tovább játszanak egy-két dalt, miután mindenki összepakolt, és a közönség hazament.”

Nagy szeretettel ajánlom Patricia-t és társait a megfelelő platformokon, fogadják őket olyan örömmel, mint amekkora örömmel ők ezt az albumot rögzítették!

Közreműködnek:

Patricia Julien - fuvola

Alec Julien - gitár

David Gleason - zongora

Jeremy Harlos - nagybőgő

Pete Sweeney - dob

pjp-band.jpg

Számlista:

01. Simone 8.05. Frank Foster

02.Other People's Stories 5.44. Patricia Julien

03. Descartes' Bad Hair Day 6.50. Alec Julien

04. Sky Pointing 5.40. Particia Julien

05. Into Nowhere 6.01. David Gleason

06. Climbing Monuments 6.47. Alec Julien

07. Bad Sine 5.09. Alec Julien

08. Second Choice Clown 3.27. Patricia Julien

09. After 04.56. Patricia Julien

*Kurt Vonnegut: Galápagos

Három különböző válság egyszerre zúdul az emberiségre.

A petesejtfaló baktérium megakadályozza, hogy a nők kisbabákat szülhessenek.

A gazdasági világválság hatására pénzért többé nem kapható táplálék.

Továbbá kitör a világháború. Az emberiség elpusztul.

Tíz túlélő sodródik a messzi Galápagos-szigetek felé. A hajó afféle második Noé bárkája. Génbank. A gyagyás Kapitány és a hat kannibál süldőlány távoli leszármazottai áramvonalas, fókaszerű, halfogó ragadozók. Fő feladatuk a fajfenntartás. Agyuk összetöpörödik, nehogy tovább kínozza a lelkeket a sok veszedelmes fantazmagória

Vonnegut keservesen mulatságos és bölcs utópiájában az emberi lények végre egyetlen boldog, békés és összetartó nagycsaláddá szerveződnek. Nagy árat fizetnek, de jó üzletet kötnek.


Vissza a lemezhez