JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Aarhus Jazz Orchestra - Tutku

Aarhus Jazz Orchestra: Tutku 2023. március 25., Bereczki Bálint

kalaha-hilal-kaya-with-aarhus-jazz-orchestra-tutku.jpg

Kalaha + Hilal Kaya with Aarhus Jazz Orchestra – Tutku (April Records, 2022)


A tőlünk keletre élő, főként balkáni népek sajátos kulturális szokása saját népzenéjük életben tartása, méghozzá úgy, hogy a lehető legtermészetesebb módon olvasztják azt bele kortárs pop és kommersz muzsikájukba. Ez már Romániában jól megfigyelhető (Muzica Populara), érdemes összehasonlítani az ottani mulatós zenét a hazaival: előbbit képzett zenészek adják elő saját zenei kultúrájuk beolvasztásával modern köntösben, míg az utóbbi leginkább a magyar nóta legrosszabb példáira hajazó, gyökértelen és igénytelen háttérzene iváshoz. Bár mindkettő erősen kommersz, azért óriási a különbség.

Ezt a jelenséget az utóbbi időben a nyugati zenekarok is felfedezték, előbb diszkósítottak néhány balkáni témát, később pedig divatba jöttek a különböző modern világzenei bandák, melyek sokszor tényleg az egész világ népzenéiből merítenek saját modern hangjukhoz.

Ilyen banda a dán Kalaha, ami most az orientális világra, azon belül is a török pszichedelikus rockra ment rá legújabb „Tutku” című anyagán.

Az album egy vérbeli török klarinét-bevezetővel kezd, majd jön az első szám, ami totális sláger. 80-as évekbeli szintik, Hilal Kaya vad és érzéki hangja, ami az Aarhus Jazz Orchestra bigband soundjával fuzionál, autentikus török hangszeres szólókkal: egyszerre ősi és modern, keleti és nyugati, igényes de bulizós is. Ilyen az egész lemez, megmozgatja a lábakat, de elmélyülten is élvezhető. A jazz inkább csak fűszerként van benne jelen, de jól megbolondítja ezt a kreatív és nem mindennapi kotyvalékot.


Vissza a lemezhez