JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. december 27.
Emmet Cohen Karácsonyra2024. december 23.

Lemezpolc kritika:
Tomor Barnabás - Live at A38

Tomor Barnabás: Live at A38 2017. október 30., Horváth László

tomor-barnabas-live-at-a38.jpg

Tomor Barnabás – Live at A38 (Szerzői kiadás)


Szinte pontosan két éve tartottak egy nagyszerű koncertet az A38 hajó gyomrában, ahova én is meghívott vendég voltam, mint a JazzMa.hu tudósítója. Barna akkor külön kért, hogy írjak előzetest a koncertről, majd beszámolót is utána. A kör úgy lesz teljes, ha most, két évvel később, annak az estnek az anyagából megjelent CD-ről is én írom a kritikát.

Bevallom őszintén, bár tudom, hogy nagyon jól éreztem magam azon az estén, azért vissza kellett keresnem a beszámolót, amit akkor írtam, hogy felfrissítsem magamban az emlékeket. Leginkább arra voltam kíváncsi, hogyan válogatnak egy csaknem 3 órás koncertről anyagot, hogy az ráférjen egy jóval korlátozottabb CD-re. De erre mindjárt külön kitérek…

A lemez első két száma (ami csalóka, mert tulajdonképpen hosszúságban a teljes felvételnek kb. a felét teszi ki…) a Bass Loco nevű zenekar, Barna legkorábbi zenekara előadásában csendül fel. Klasszikus jazz-rock, funky-s, groove-os elemekkel keveredve. Ezután három szerzemény a Kardos-Tomor-Molnár Triótól, akik az akusztikus hangzást adják a lemezen, illetve az eddigi pörgős dinamikát is megtörik egy kicsit, egy-két lassabb szerzeménnyel. Végül két szám a Tomor Barnabás Triótól, akiket annak idején úgy konferált fel Barna, hogy „ez egy kicsit hangos lesz”, de a lemezre a „Good Friend” című dal került fel elsőként, ami inkább slow-rock, egy lassú, blues jellegű szám. Lezárásként a „Strike” már inkább a keményebb irányvonalat képviseli, egy pörgős rockszám, jazzes megoldásokkal fűszerezve.

Igazából, mikor megkaptam a lemezt, azon gondolkodtam, mi újdonságot tudnék írni ahhoz képest, amit ott a koncertről írtam. De aztán egyrészt újragondolni ugyanarról a zenéről a véleményemet 2 évvel később is érdekes, másrészt inkább a lemez szerkesztése lehet fontos. Nekem picit hiányzott, hogy kimaradt a Lamm-Tomor-Mezőfi trió, és a Tomor-Bordás-féle basszusgitár szenzáció. Az előbbi nekem már akkor is az egyik kedvencem volt, az utóbbi pedig a különlegessége miatt is érdemelt volna szerintem egy helyet a lemezen.

A zenei anyagon itt is érződik a változatosság, hogy Barna több különböző projektben szereti kipróbálni magát, és a szerzői estjére több zenésztársát, barátját hívta meg, hogy minden formáció szerepet kaphasson. Itt ugyan „csak” három szólal meg a lemezen, de mivel Barna a központi figura, ezért igazából köré épül az egész, kis túlzással álljon bárki is mellette a színpadon.

A lemez technikai szempontból hallgatva is kifejezetten jól sikerült, jól szólnak a hangszerek egymás mellett, jó minőségű a felvétel és a keverés. Mivel sok energiát fektettek bele ebbe az estébe, nyilvánvalóan nem akartak félmunkát végezni a megjelenő lemez kapcsán sem.

Tomor Barnabás jelenleg is gyakran koncertezik, most a Hendrix Project nevű formációval készülnek nagyszabású Hendrix megemlékezésre, de többfelé lehet őket látni, hallani. Akinek tetszik a lemez, hallgassa meg őket élőben, akinek tetszett élőben, hallgassa meg a lemezt.



Vissza a lemezhez