A free jazz kiemelkedő alakjai - 61. rész: Marilyn Crispell
1960. december 12-e, New York City, A&R Stúdió: az Ornette Coleman Double Quartet felveszi a FREE JAZZ - A COLLECTIVE IMPROVISATION című lemezét. Mérföldkő a szabadon rögtönzött zene évtizedekre visszatekintő történelmében. A minden hónap második hétfőjén megjelenő sorozat részei a free jazz legjelentősebb képviselőit mutatják be. Hatvanegyedik rész: Marilyn Crispell.
Az amerikai zongorista Marilyn Crispell 1947. március 30-án született Philadelphia-ban (Pennsylvania, Egyesült Államok).
Klasszikus zenei tanulmányokat folytatott (köztük a New England Conservatory of Music-ban is) - aztán a hetvenes évek közepén - John Coltrane A Love Supreme című lemezének hatására - kezdett érdeklődni a jazz iránt.
Megismerkedett Charlie Mariano-val, majd olyan neves muzsikusokkal, mint például: Cecil Taylor, Don Cherry, Anthony Braxton, vagy Roscoe Mitchell - és ez nagy hatással volt későbbi pályafutására.
1981-82-ben rögzítették első önálló albumát Spirit Music (Cadence Jazz Records) címmel, amely koncertfelvétel, és 1983-ban jelent meg.
Négy hosszú Crispell kompozíciót tartalmaz; közreműködnek: Billy Bang (hegedű), John Betsch (dob) és Wes Brown (gitár). Az AllMusic a maximális öt csillagra értékelte a lemezt.
Még ugyanebben az évben napvilágot látott egy szólófelvétele Rhythms Hung in Undrawn Sky (Leo Records) címmel.
A nyolcvanas években sorra adta ki - különböző összeállításokban - készült alkotásait - majd 1990-ben a Live in San Francisco (Music & Arts) című (újabb) szólóalbumát.
Szintén a nyolcvanas évek (eleje): hosszú együttműködése kezdődött a fafúvós-hangszeres Anthony Braxton-nal, amely - kisebb megszakításokkal - egészen 2015-ig tartott.
Egy példa: 1990-ben jelent meg a Duets Vancouver 1989 (Music & Arts) - Braxton altszaxofonon, fuvolán játszik, ő komponálta a darabokat.
A kilencvenes években olyan neves muzsikusokkal játszott együtt, mint például: Reggie Workman, Gary Peacock és Barry Guy (bőgő), Paul Motian, Gerry Hemingway és Hamid Drake (dob), Iréne Schweizer (zongora), Mark Feldman (hegedű), Peter Brötzmann, Fred Anderson, Joseph Jarman és Tim Berne (szaxofon) - és még sokan mások.
Lemezeit - az előbb már említetteken kívül - az FMP, a Black Saint, a Victo, a Knitting Factory, az Okka Disk, és a kilencvenes évek második felétől - időnként - az ECM adta ki.
Ez utóbbi német cégnél sorban jelentek meg alkotásai: Amaryllis (2001), Storyteller (2004), Vignettes (2007), One Dark Night I Left My Silent House (2010), Azure (2013) - különböző felállásokban.
Újságunkban a Joe Lovano vezette Trio Tapestry eddigi mindhárom lemeze megtalálható Lemezpolcunkon: Trio Tapestry (2019), Garden of Expression (2021) és Our Daily Bread (2023) - szintén az ECM gondozásában.
Az amerikai tenorszaxofonos, tárogatón is játszó muzsikus mellett Marilyn Crispell zongorázik, Carmen Castaldi dobol.
2024 májusában jelent meg a Spi-raling Horn (Balance Point Acoustics) című album, amelyen Jason Stein (basszusklarinét), Damon Smith (bőgő) és Adam Shead (dob) működik közre.
Eddigi utolsó albuma Forest (Fundacja Słuchaj!) címmel látott napvilágot tavaly októberben.
A zenésztárs a dobos Harvey Sorgen; tíz közös kompozíció hangzik el a duófelvételen.
Az eddig nem említett jelentősebb muzsikustársak: Joëlle Léandre és Joe Fonda (bőgő), Wadada Leo Smith és Dave Douglas (trombita), Lotte Anker és Evan Parker (szaxofon), Andrew Cyrille, Louis Moholo-Moholo, Paal Nilssen-Love és Tyshawn Sorey (dob) - és még sorolhatnám.
A művésznőre leginkább jellemző, amit honlapjának nyitóoldalán olvashatunk - a The New York Times-ból származik az idézet: “Hearing Marilyn Crispell play solo piano is like monitoring an active volcano. She is one of a very few pianists who rise to the challenge of free jazz.”