Exkluzív interjú Barcsik Gézával
Lapunk Solymáron élő tudósítójának első lemezborítója 1988-ban (36 éve!) jelent meg.
1) Mikor lesz a következő kiállításod?
A jövő héten, november 12-én nyílik zenei témájú, lemezborítókat bemutató kiállításom, a KSHK Könyvtár folyosóján. A könyvtár főigazgatója, Kálmán Rita fogja megnyitni és Dénes Ábel a Nagy Emma Quintett és a Kovász bőgőse fog rövid zenei programmal részt venni a megnyitón.
2) Milyen témakörben?
Most csak zenei témájú anyag kerül kiállításra: lemezborítók szinte minden műfajból és néhány nagyméretű koncertfotó.
3) Összeszámoltad már, hogy hány lemezborítót terveztél az elmúlt évtizedekben?
Egyszer megpróbáltam pár évvel ezelőtt nagyjából összeszámolni és ha minden igaz, 450-nél több borítót tervezhettem.
4) Ezen belül hány jazz LP és CD borító a Te érdemed?
A jazz kiadványok – hála a Tom-Tom Recordsnak, a Periferic Recordsnak, a Fonó Recordsnak, az egykori X-Produkciónak és a Hungarotonnak is – százas nagyságrendűek.
Sajnos, amikor kezdtem a szakmát az 1990-es évek legelején, akkor váltotta le a CD formátum a méretével képzőművészeti alkotásként is adekvát 312 x 312 mm-es méretet – nagy bánatomra.
De még a főiskolai éveim alatt tervezhettem bakelit borítókat, így élesben a Dresch Quartet „Sóhajkeserű” című lemezéhez és a Vágtázó Halottkémek első három lemeze is vinyl formátumban jelent meg, nem csak itthon, hanem Amerikában és Nyugat-Európában is.
De ezután már csak a 12 x 12 cm-es formátumban lehetett gondolkodni, bár akkor még nem volt gond – mint manapság – a füzetek és a kísérőplakátok nyomtatása, és ezek a kiegészítő munkák kárpótoltak a kis formátum szűkössége miatt.
Most újra jelennek meg bakelitek, a következő héten lát napvilágot a Kaláka 55. jubileumi évére kiadásra kerülő lemez az én borítómmal.
A sok borítóból talán tíz százalék lehet a bakelit megjelenés, de a kiállítás vinyl borító méretben mutatja be az összes munkát.
5) Mikor készült az első és mi volt az?
A legelső "éles" munkám a Dresch Quartet „Sóhajkeserű” című lemeze volt Grencsó István fotójának felhasználásával, de a főiskolán terveztem fiktív borítókat az Oregon, a Pat Metheny Group, a Dresch Quartet és Szabados György műveihez is.
6) Hányban és mi volt a legutóbbi ilyen jellegű munkád?
A már említett „Kaláka55” a legfrissebb, amire nagyon büszke vagyok, mert a zenekar olyan univerzumot teremtett versmegzenésítéseivel, ami a világon egyedülálló és a jazztől a kortárs zenéig mindent magába foglal, ami zaj, rezgés és dallam.
Jövő hét szombatjára kell megérkezniük a lemezeknek a zalaegerszegi gyárból a jubileumi Kaláka előadásra a Vígszínházba.
7) A közeljövőben várhatunk újabb Barcsik Géza lemezborítót?
Ez nem rajtam múlik, de szerencsére van még elhívatott kiadó, aki a szűk piac ellenére gondoz rendkívül magas színvonalú kiadványokat a jazztől a komolyzenéig.
A Tom-Tom Kiadónak most is tervezek lemezborítót és harminc év után az akkor Random Deeds néven alkotó progresszív zenekarnak is – ami most Mindenek elnevezéssel működik – bakelit formátumban tervezhettem a borítóját, ami hamarosan megjelenik.
Leginkább a fiatal, új utakat teremtő jazz zenekarok inspirálnak, mint a Nagy Emma Quintett, a New Fossils, a Santa Diver Kézdy Lucával, a Makrohang, a sajnos most búcsúzó Mörk, vagy a szabadzenét játszó Kovász.
Őket sokat fotózhatom a jazzma.hu-nak hála és beszámolók is születnek a koncertekről elsősorban a Te hathatós motiválásodnak köszönhetően. Ezek a zenék energiát adnak új képek alkotására, amik leginkább önálló képzőművészeti alkotások formájában születnek meg, nem alkalmazott grafikai keretek között.
Terveim vannak még a következő 300 évre, de a megvalósítás sajnos nem rajtam múlik...
8) Hol lesz a kiállítás és meddig lesz látogatható?
A kiállítás a KSH Könyvtár folyosóján 2024. november 12-től egészen 2025. január 16-ig látogatható nyitvatartási időben.
A cím: 1024 Budapest, Keleti Károly utca 5., az épület a Mechwart tér mellett található, a Margit körúttól pár lépésnyire.