Lemezen is hallható lesz a Szabó Dániel–Iain Ballamy Quartet BJC-ben tartott koncertje
Ritka és különleges esemény színhelye volt november 1-én, pénteken a Budapest Jazz Club, ugyanis egy élő lemezfelvételre került sor a Szabó Dániel–Iain Ballamy Quartet közreműködésével. Igazából nem is tudom mi a pontos elnevezése a formációnak, mivel az előzetesek a már említett elnevezést használták, a helyszínen viszont a színpadi háttérben az Iain Ballamy–Szabó Dániel Quartet elnevezés volt látható. Ez valószínűleg lényegtelen is, hiszen egy alkalmi összeállításról van szó, most játszotta a zenekar a BJC-ben második koncertjét.
Szabó Dániel zongorista 2023. november 30-án lépett fel a londoni 606 Clubban angol zenészekkel közösen és ez olyan jól sikerült, hogy elhatározták a fellépés megismétlését Budapesten, amit még egy lemez felvétellel is megtoldottak.
A zenekar társ névadója Iain Ballamy (1964-) tenorszaxofonos, aki a brit jazz kiemelkedő képviselője az 1980-as évek óta, az utóbbi években az ECM kiadónál jelennek meg különböző formációkkal készült lemezei.
A bőgős a fiatal Misha Mullow-Abbado volt mindkét koncerten, míg a dobokon Londonban Winston Clifford, Budapesten pedig Juhász Márton játszott.
A budapesti koncert programja Szabó Dániel, illetve Iain Ballamy korábbi szerzeményeinek aktualizált verzióinak előadásából tevődött össze, de hallhattunk zenei tisztelgést három nagy zongorista fenomén előtt is.
Az első, 50 perc hosszúságú szettben öt kompozíció hangzott el, két Szabó és két Ballamy szerzemény után Bill Evans darabjával, a „Very Early”-vel zártak a szünet előtt. A darabok címei közül az „I Crooned It Before”-t (Szabó Dániel) és a „Strawberries”-t (Iain Ballamy) sikerült megjegyeznem. Ez utóbbi szám érdekessége volt, hogy a quartet előadása a zenefolyam alatt többször is különböző hangszer összeállítású duókra váltott át, volt zongora-szaxofon, szaxofon-bőgő és bőgő-dob betétrész is.
A második részt egy standard darabbal kezdték, Thelonious Monk csodás szerzeményét, a „’Round Midnight”-ot adta elő a Szabó Dániel–Iain Ballamy Duo, mégpedig az eredeti bebop hangzástól nagyon különböző megközelítésben. Ennek egyik zongoraszólója alatt történt egy amolyan felvétel gyilkos esemény, valakinek pont ekkor sikerült elejteni és apróra törni üvegpoharát, kíváncsi vagyok sikerül-e ebből a darabból egy lemezképes verziót létrehozni, mert a zene megérdemelné.
A továbbiakban Szabó Dániel „Imprints” című szerzeménye került sorra, majd Iain Ballamy-tól egy bossa nova, amit Szabó Dánielnek egy népzenei ihletésű darabja követett. Ahogy a szerző elmondta, Bartók és Kodály gyűjtötték a népdalokat, Ő idő hiányában inkább írt egy népdalszerű művet (én ebben többször a „Kis kece lányom” zenei foszlányait véltem felfedezni).
A műsor végét a megidézett harmadik nagy zongorista, Dave Brubeck talán leghíresebb szerzeménye, az „In Your Own Sweet Way” jelentette, de a taps hatására a csapat még visszajött egy ráadásra.
Az est zenei része úgy 110 perc volt, ami akár egy dupla CD-re is elegendő anyagot biztosítana, de a felvételek szakértői meghallgatásával, majd kialakul, hogy zenei és technikai szempontból mik kerüljenek rá a tervezett kiadványra. Az előadott zene egyébként ritkán lépett túl a középtempón és – minden értékítélet nélkül – európai jazz volt, mégpedig magas színvonalon.
Szabó Dániel játékáról csak annyit, hozta a formáját, aki már hallotta koncerten, vagy felvételről, az tudja mit értek ezen.
Sajnálatos, hogy a brit jazz zenészek közül leginkább azokat ismerjük, akik az USA-ban csináltak karriert (talán John Surman a kivétel), mind Iain Ballamy, mind a bőgős Misha Mullow-Abbado kiváló zenészek, örülök, hogy hallottam Őket.
Bevallom, Juhász Mártont eddig keveset hallottam játszani, de a mostani játéka bizonyította, hogy nemzetközileg magasan jegyzett zenészek mellett is megállja helyét, színesen és intelligensen dobolt.
A lemezre még egy darabig várni kell, ezért csak a majdnem azonos összeállítású quartet londoni koncertjéből tudok ajánlani az olvasóknak egy részletet:
https://www.youtube.com/watch?v=YhVYSwY9lEE&t=701s