Nagy Emma Quintet, avagy Jazz-punk angyalszárnyakon
2024. 10. 02., szerda - Opus Jazz Club.
Bár még csak október eleje van, de lehet, hogy az év magyar koncertje született az Opus Jazz Club színpadán.
Hangszál gyulladás miatt egy duófellépést le kellett mondania, a Várkert Bazárban pedig instrumentális koncertet adott a Nagy Emma Quintet a zenekar névadó vezetője, Nagy Emma nélkül.
Most egy két órás koncerten, európai környezetben, tökéletes hangminőségben és kirobbanó formában, teltházas közönséget rázott meg az ötösfogat semmihez nem hasonlítható produkciója.
Mesteri kompozíciók, rendkívüli szakmai tudás, reneszánsz sokoldalúság, óriási érzelmi amplitúdók és kiemelkedő zenei intelligencia jellemzi a NEQ zenéjét.
Nagy Emma éteri hangszíne és a legtökéletesebb hangszert, az emberi hangot hegyeket mozgató erejű szelídséggel megszólaltató előadásmódja elvarázsolja a közönséget határokon túl is.
A zenésztársak tökéletes biztonsággal és könnyedséggel játsszák a stílushatárokat eltörlő, a legérzékenyebb splínes balladáktól a punk és hardcore metál zúzásokig minden hangulatot felölelő NEQ repertoárt.
A Nagy Emma Quintet koncertjeire jellemzők a hangszeresek nagyívű, katartikus szólói és a folyamatos interakciók Nagy Emma állandó, koncentrált külső-belső figyelme, láthatatlan lelki szárnyai védőernyője alatt.
Öt erős és nagyon különböző egyéniség sorsszerű, szerencsés találkozásának köszönhető az alkotóközösség organikus zenei világa.
A klasszikus igényességű, nagyon míves kompozíciók kortárs elemeket és populáris hatásokat is magukba olvasztva, megtisztuláshoz, felszabadító élményhez vezetik belső utazással a hallgatókat és az előadókat. A nagyon erős magyar kortárs jazz mezőnyéből is kiemelkedik eredetiségével, elvarázsolt belülről építkező világával a kvintett.
Nagy Emma muzikalitása gyerek kora óta értékes muzsikák mellett formálódott és 18 éves koráig klasszikus hegedűsnek készült a szegedi konzervatóriumban.
Ugyanez a családi hatás elmondható Oláh Krisztián zongoristáról, zeneszerzőről is, aki már a Zeneakadémia tanára.
Cseh Péter gitáros a mainstream jazz mellett a progresszív stílusban is világszínvonalú játékot nyújt, döccenés nélkül vehetné át Robert Fripp, Steve Hackett, vagy Steve Vai szólamait, talán Pat Metheny helyettesítése sem okozna gondot neki.
Dénes Ábel bőgőjátéka a jazz, a szabad zene és a népzene rengeteg formációjában pallérozódott. A Söndörgő bőgőseként nagy szakmai sikere, hogy Chris Potter-rel közös 2024-es lemezük, a „Gyezz!” vezette megjelenése után a nemzetközi világzenei listákat. De a Kovász oszlopos művésze is.
Klausz Ádám a zenekar legfiatalabb tagja, sokak szerint a legújabb jazz generáció legnagyobb, legsokszínűbb tehetsége.
Mind az öten zeneszerzőként is meghatározzák a NEQ zenei makrokozmoszát, egészen elképesztő darabokat komponálva.
A koncerten az első perctől kezdve nagyon erős pozitív energia uralkodott, mindenki a legjobb formáját hozta, Emma láthatóan felszabadult volt, hogy végre azt csinálhatta, amire teremtetett.
Hatalmas szólók és gyönyörű, cizellált kamarazene varázsolta el a közönséget.
A rövid szünet után a nagy slágerek hol az eksztázisba, hol egy másik dimenzió békéjébe emelték a hallgatókat. Ez az a zenekar, ahol nem lehet kiemelni egyetlen tagot sem, mert mindenki tág teret kap lélegzetelállító egyéni szólókra, amik szervesen részei a daraboknak. A darabok változnak koncertről koncertre a közönségtől és a zenészek kommunikációjától inspirálva.
Ezen az estén Oláh Krisztián feltűnő intenzitással szórta zenei sziporkáit zenésztársai felé, akik örömmel fokozták az eufóriát.
Az egyik nagy „sláger”, a „When the Loving Comes” mindig változó és meglepetést okozó középső tétele most fő tétellé vált Oláh Krisztián zongoraszólója és a többiek friss, az eddigi megismert hangulattól teljesen eltérő improvizációi nyomán.
Dénes Ábel zaklatott majd puha nyugalomba eljutó bőgő tétele már a NEQ koronaékszer, a „Return” imtrójává finomodott.
Ez a gyönyörű Klausz Ádám himnusz zárta a koncertet, de a közönség vastapssal „kényszerítve” még megjutalmazta magát Cseh Péter „This Won't Last” című darabjával.
A Várkert Bazárban elhangzott instrumentális és remek koncert is megmutatta, hogy Nagy Emma hiánya milyen fájó egy NEQ eseményen. Több tagot helyettesítettek már a közelmúltban elfoglaltságok miatt, ami nem okozott nagyobb problémát. De ez a koncert is bizonyította, hogy a Nagy Emma Quintet kémiája csak így tökéletes. Nagy Emma, Oláh Krisztián, Cseh Péter, Dénes Ábel és Klausz Ádám csak együtt képesek világmegváltásra.
Dalsorrend:
As the Rain Comes Down
Why Love
Low Freqency Oscillator / LFO
De-Dum
No Senses
szünet
Scribes
Displacing ATMs
Every Step Further
When the Loving Comes
Return
Ráadás:
This Won't Last