Lemezek a hatvanas-hetvenes évekből - 17. rész: Gonda Sextet – Sámánének
Ez a sorozat kéthetente keddenként mutat be (röviden) egy-egy albumot az 1960-70-es évekből. Ismert, vagy elfelejtett - népszerű, vagy alig elfogadott - neves, vagy kevésbé sztárolt muzsikusok alkotásairól olvashatnak - most, a 17. részben először magyarokról. (A válogatás - természetesen - szubjektív.) Tizenhetedik rész: Gonda Sextet – Sámánének.
A tizenhetedik részben az 1976-ban napvilágot látott Sámánének című alkotásról olvashatnak, amelyet a magyar Pepita kiadó gondozott. (A lemez kizárólag vinyl formátumban jelent meg, azóta sem adták ki.)
Öt Gonda, egy Kántor (“Lavina”) kompozíció hangzik el (Berki az utolsó számban társszerző).
A közreműködő muzsikusok:
Gonda János (1932-2021) - zongora, elektromos zongora,
Kántor Péter (1949) - szoprán- és altszaxofon,
Berki Tamás (1946) - ének, gitár, ütőhangszerek,
Balázs Gábor (1949-2012) - bőgő,
Kovács Gyula (1929-1992) - dob, ütőhangszerek,
Dely István (1944-2022) - konga, ütőhangszerek,
Közreműködnek:
Dely László (1946) - konga, ütőhangszerek,
Friedrich Károly (1948) - harsona,
Sipos Endre (1945) - trombita.
Az elhangzó darabok címei és időtartama:
A oldal:
1. Sámánének - Kamassz sirám (6:13)
2. Párbeszéd (5:11)
3. Elcserélt fejek (9:10)
B oldal:
1. Afro-Cuban (12:00)
2. Lavina (3:21)
3. Profán ünnep (7:20)
Egy-két érdekesség:
Ahogyan a zenészek neve melletti évszámokból is látszik: már csak az énekes Berki Tamás van közöttünk a Gonda János Sextet tagjai közül.
Sajnos ez az egyetlen lemezük.
Talán meglepő, hogy ez az album került a sorozatba - világsztárok után és előtt -, de mindenképpen indokolja a zene színvonala, különlegessége.
Mai füllel is modern muzsika a Sámánének - a kortárs jazz, a világzene és a népzene egyéni ízekkel fűszerezett keveréke.
Végül egy kép: hat évvel ezelőtt exkluzív interjút készíthettem Gonda Tanár Úrral a lakásán - 86. születésnapja alkalmából. A fotó akkor készült.