Tzumo új együttesének bemutatkozása a BJC-ben
Oláh „Tzumo” Árpád az 1998. évi Füsti Balogh Gábor Jazz Zongora Tehetségkutató Verseny holtversenyes első helyezése óta fontos szereplője a magyar jazzéletnek, akár saját együttesei (Tzumo Trio, Solati, Tzumo Drums Quartet) révén, akár közreműködőként mások zenekaraiban (pl. László Attila Quintet).
Legújabb formációjával november 1-én mutatkozott be a Budapest Jazz Club közönségének. A Tzumo Gipsy Dreams névre hallgató zenekar valamely mértékben a Babos Project Romani együttesben eltöltött időszak inspirációit eleveníti fel, de én inkább az új kompozíciókat, a darabok hatásos és ötletes felépítését, előadását, valamint a jó érzékkel összeválogatott zenésztársakat emelném ki.
A zenekar összeállítása a következő:
Tzumo Árpád – akusztikus zongora, szintetizátor
Szabó Gabi – ének
Pozsár Eszter – fuvola, bambusz fuvola
Hodek Áron – basszusgitár
Hodek Dávid – dob
Czibere József – ütőhangszerek
Ének alatt most szöveg nélküli vokált kell érteni, tulajdonképpen egy plusz hangszeresként vett részt az énekes a produkcióban.
Telitalálat Pozsár Eszter és a fuvola szerepeltetése a zenekarban, alapjaiban határozza meg mind a zenész, mind a hangszer az együttes hangzását.
Czibere József ütőhangszeres játéka követi és kiegészíti bármelyik előtérben lévő szólóhangszer – zongora, fuvola, basszusgitár, dob – játékát és mellesleg feldobja, színesíti a zenei kíséretet.
Távol tartom magam Hodek Áron életkorával kapcsolatos cirádáktól, inkább azt emelném ki, hogy a saját együttesével játszott fusion hangzással szemben, most új oldaláról lehetett megismerni.
A program a Babos Project Romani együttesben már játszott „Song for Mercy” darabbal kezdődött, amely Tzumo hosszabb zongora bevezetőjével indult.
Ezután három vadonatúj Tzumo szerzeménnyel (Anda, Gypsy Dreams, Joyous) ismerkedhettünk meg, bizonyítandó, hogy a zenekarvezető nemcsak zongora játékával, hanem kompozíciós munkával is kivette részét az új zenekar indításában. (Megjegyzés: Elnézést kérek, ha nem pontosan értettem az egyes szerzemények címét.)
Az első 50 perc Szakcsi Lakatos Béla és Ablakos Lakatos Dezső szerzeményének, az „Elizabeth”-nek a mostani zenekarra átdolgozott változatával zárult.
A második rész indító számában (Sasebo) feltétlenül megemlítendő Hodek Áron basszusgitáron bemutatott játéka.
A program Tzumo más formációiban már korábban is játszott „Time to Time” előadásával folytatódott, majd következett egy roma népdal feldolgozás, amelynek címe „Gypsy Bread”. Ennek a terjedelmesre sikeredett darabnak az előadásában a zenészek hosszú szólókkal vették ki a részüket, ha jól emlékszem ebben a sorrendben: bambusz fuvola, zongora, fuvola, basszusgitár, dob. Amolyan örömzene volt már ez, így tulajdonképpen sejtettük is, hogy ez lesz a búcsúszám.
A taps szerencsére most is megtette hatását, visszajöttek a színpadra és eljátszottak még egy Tzumo kompozíciót.
Bár sem PR, sem reklám feladatokat nem látok el, csak ajánlani tudom minden jazzkedvelőnek a zenekart. December 13-án ismét fellépnek a BJC-ben, érdemes akár erre, akár más koncertjükre elmenni, nem fognak csalódni.