Világsztárok Magyarországon - XV. D E B R E C E N I J A Z Z N A P O K (1986. július 24-27.)
2012. október 20., Fazekas Csaba
A 15-ik jubileumi fesztivál előtt meg kell említeni, hogy azokban az években a Magyar Rádió évente hirdette meg a jazzversenyt, amelynek értékelése a fesztivál előtti napokban zárult le.
A díjakat kiérdemlő együtteseket természetesen meghívták a legrangosabbnak ítélt Debreceni Jazz Napokra. A zsűri a legegyszerűbb módon pontozással döntötte el a díjak sorsát, közjegyző jelenlétében. A legtöbb pontot Binder Károly kapta, aki kortárs zene hangulatú, preparált zongorán előadott kompozíciójával nyerte el a hallgatóság és a zsűri tetszését. A Magyar Rádió fődíját és a vele járó 25 ezer forintot az ünnepélyes díjkiosztáson vehette át a Rádió 22-es stúdiójában a többi díjnyertessel együtt, Agárdi Pétertől, a Magyar Rádió művészeti elnökhelyettesétől.
A Művelődési Minisztérium különdíját a No-Spa együttes, a KISZ Központi Bizottságságáét a Synapsis, míg a Debrecen Városi Tanácsét a Vasvári együttes nyerte el.
És nézzük milyen volt ezek után a fesztivál programja, kik és hol léptek fel 1986 júliusában.
Művelődési Központ Színházterme július 24. csütörtök este 6 órakor
Gonda János alkotóműhely együttes (Gonda János - zongora, Kruza Richárd - vibrafon, Lakatos Dezső - szaxofon, Lakatos Antal - szaxofon, Gőz László - harsona, Berkes Balázs - bőgő, Jávori Vilmos - dob, Zsoldos Béla – ütőhangszerek)
No-Spa együttes (Farkas Mihály - zongora, Czvikovszky György - bőgő, Czvikovszky Gábor - szárnykürt, Nagy Károly – dob)
Süle László - zongora szóló
Makám együttes (Krulik Zoltán - gitár, Juhász Endre - oboa, fuvola, Szőke Szabolcs - gadulka, Szalai Péter - tabla, Bencze László - bőgő, Thurnay Balázs - marimba, percussions)
Pleszkán Frigyes – zongora szóló
Synapsis együttes (Süle László - zongora, Galyas László - trombita, Tűzkő Csaba - tenorszaxofon, Klement János - bőgő, Jeszenszky György – dob).
A remek hangulatú estén nagy közönségsikert arattak a fellépők, kiemelkedett érdekes újdonságaival a Makám együttes, valamint Pleszkán Frigyes zongorajátékát tapsolták jobban. Rövid szünet után folytatódott a koncert este 11 órai kezdettel.
Woody Shaw – trombita + Tone Jansa kvartett (Tone Jansa - szaxofon, Andre Jeanquartier - zongora, Ewald Oberleitner - bőgő, Johann Preininger – dob)
Tone Jansa azokban az években európai hírű szaxofonos volt. A Grazi Jazztanszéken vált ismertté, ez a zenekara is nemzetközi volt: a zongorista svájci, a dobos és bőgős osztrák, Woody Shaw pedig ismert amerikai, akinek nagyzenekari hangszerelései is világhírűek voltak. A remek estét folytatta a
Vukán György-Tommy Víg duó, majd a Szupertrió (Vukán György - zongora, Berkes Balázs - bőgő, Kőszegi Imre – dob)
Művelődési Központ Táncterme július 25. délután 5 órakor
S.Horváth Péter szaxofon szólóműsora
Babos Gyula együttese (Babos Gyula - gitár, Egri János - bőgő, Berecz Endre - dobok, Winand Gábor – ének).
Művelődési Központ Színházterme este 6 órakor
Vasvári kvintett (Csepregi Gyula - szaxofon, fuvola, Zakar Zoltán - harsona, zongora, Szende Gábor - dob, Vasvári Pál - bőgő, cselló, Gadó Gábor – gitár)
Binder Károly - zongora
Aquarell együttes (György Ákos - zongora, Kuli Ferenc - dob, Gyárfás István - gitár, Darvas Attila – bőgő)
Snétberger Ferenc - gitár
Ion Baciu együttese
Sportcsarnok este fél 10 órakor
Tomsits kvartett (Bora Roković - zongora, Tomsits Rudolf - trombita, Misa Blam - bőgő, Lala Kovaćev – dob)
Tomsits akkor már évek óta a Novi sad-i Rádió nagyzenekarának a karmestere volt, ebből a zenekarból válogatta az idei együttesét.
Biréli Lagréne trió (Biréli Lagréne - gitár, Serge Bringolf - dob, Thierry Eckert – basszusgitár)
Biréli Lagréne igazolva a technikai fölényéről, rendkívüli muzikalitásáról szóló híreket teljesen új muzsikával mutatkozott be. Akkor volt 20 éves a csodagyerek, aki már hatévesen gitározott, tizennégy évesen két lemeze volt, és ekkor lépett színpadra a három legnagyobb gitárossal: Al di Meola, John McLaughlin és Paco de Lucia partnere volt egy koncerten. Teljesen ura volt a hangszernek, hátborzongató futamokat játszott különlegesen csengő akkordokkal ez az elzászi cigányzenész. A közönség még tapsolni sem igen tudott, amikor a hallatlan keményre épített, rockosra fogott Jimi Hendrix-et (Purple Haze) kezdett játszani. Majd akár egy magyar prímás ontani kezdte a dallamsorokat sok ismerős betéttel fűszerezve. S egyszer csak –ráadás számként- mindenki nagy örömére felhangzott a „Birdland”, a Weather Report legismertebb világslágere. (Érdekes volt a napokban 46 évesen, kicsit Tónikásan meghízva látni Bireli-t a TV5 francia TV-adón, ahol új Quartet-jével (orgona-tenorszaxofon-dob) viharos hard bop nótákat játszottak, amik ráadásul saját szerzeményei. És Bireli ebben a stílusban is nagyot produkál! - A szerk.)
Aki Takase-Pege Aladár duó (Aki Takase - zongora, Pege Aladár – bőgő)
Azokban az években, ha egy világsztár érkezett Debrecenbe nemigen merészkedett más bőgős egy vagy két próbával Alin kívül kiállni. Nehéz feladat elé állították, mert Aki Takase nem szokványos örökzöldekkel jött, amelyeket általában minden zenész ismer, hanem saját kompozícióival mutatta meg, hogy nem véletlenül hívják a világ jelentős fesztiváljaira.
Szakcsi-Jávori-Torma trió + Lakatos Dezső (Szakcsi Lakatos Béla - zongora, Jávori Vilmos - dob, Torma Rudolf – bőgő)
A Szakcsi Trió és Lakatos Dezső szaxofon játéka zárta a pénteki napot.
1986. július 26. szombat Művelődési Központ Táncterme este 6 órakor
Tátrai-Török tandem
Pege Aladár szólóműsora
Nagyerdei Szabadtéri Színpad délután fél 5 órakor
Manfred Schulze együttese
Dresch Mihály együttese (Dresch Mihály - szaxofon, Grencsó István - szaxofon, Baló István - dob, Benkő Róbert – bőgő)
James Blood Ulmer’s Black Rock Band (James Blood Ulmer – gitár, Amin Ali – basszusgitár, Grant Calvin Weston – dob)
(Én csak annyit szeretnék hozzáfűzni, a „debreceni keménymag” egyik tagja a mai napig „követeli” a Jazz Napok szervezőitől, hogy ismét hívják meg James Blood Ulmer-t (1942), mert rá olyan hatással volt az a koncert! Az afro-amerikai gitáros énekes gunyorosan „no wave”-nek nevezte az 1980-as évek közepén saját zenéjét. (Tudják, akkoriban hódított Angliában a „new wave”…) És hogy még pikánsabb legyen a jazzfesztiváli fellépés, a blues-os alapvetésű, de sokszor free jazz-be hajló zenét játszó triót egyenesen „The Black Rock Band”-nek nevezte. Ráadásul következetesen csak James „Blood” Ulmer saját kompozícióit voltak hajlandók játszani –csak semmi standard-ezés, you know! Az 1982-ben a Columbia-nál (!) megjelent „Black Rock” LP-ről viszont csak két számot játszottak, a címadó „Black Rock”-kal nyitottak (ráadásul ebben a számban a basszusgitáros és a dobos is vokálozott!), majd később előadták a „Love Has Two Faces”-t is. De a legjellemzőbb az egész programra a „Jazz Is the Teacher, Funk Is the Preacher” című szám volt! – A szerk.)
Sportcsarnok este fél 10 órától
Finn-magyar műhely együttes
Igor Bril együttes
Things együttes (László Attila - gitár, Lakatos Antal - szaxofon, Horváth Kornél - ütőhangszerek, Lattman Béla - bőgő, Szacsky Róbert - zongora, Solti János – dob)
Irene Schweitzer-Peter Kowald-Pierre Favre trió
Jasper van’t Hof - zongora
New Presentation Jan Ptaszyn Wróblewski vezetésével.
1986. július 27. vasárnap délelőtt 11 órakor zárult a fesztivál a Művelődési Központ előtti téren az akkor debütáló Debrecen Dixieland Jazz Band és a hagyományosan záró Benkó Dixieland Band játékával.
Összességében nagyon változatos és színvonalas hangversenyeket hallhattunk a fanyalgók ellenére, hiszen mindig akadnak magas színtű kritikák, hogy kiket kellett volna meghívni kik helyett, és mikor, hol kellett volna rendezni stb. A többi rendezvényre is érvényes, de azokban az időkben Magyarországon ilyen fesztivál ennyire reprezentatív hazai és külföldi fellépőkkel nem volt.