A Beatles és a jazz – Eleanor Rigby (1981-1990)
2013. március 23., Maloschik Róbert
A dalt és szövegét 1966 tavaszán írta Paul McCartney, kimondottan az az év nyarán megjelentetett Beatles LP-re (Revolver). A felvételt pár héttel később, április 28-án és 29-én rögzítették. Az utolsó símításokat pedig június 6-án hajtották végre.
Több szempontból is szürrealisztikus az „Eleanor Rigby”. Hisz addig a szövegek többnyire a szerelemről szóltak, ez pedig a magányosságról. Aztán a sejtetések, hogy tulajdonképpen két liverpooli sírkőről vette Paul a két főszereplő (Eleanor Rigby és Father McKenzie) nevét… És George Martin dupla vonósnégyeses hangszerelése sem volt addig túl megszokott (konkrétan nem volt ilyen!) a Beatles életében.
Az un. „double A-sided” kislemezt (másik A-oldalán a Yellow Submarine-nal) 1966. augusztus 5-én jelentették meg Angliában. 11-én iratkozott fel a slágerlistára, majd 18-ától 4 héten át listavezető volt. 12 hetes „listáskodása” alatt több mint egymillió példányt adtak el belőle a szigetországban.
Amrikában augusztus 8-án dobták piacra, 20án került fel a listára, de a világszerte sokmillió Beatles rajongó meglepetésére és csalódására csak a második helyig jutott. Úgy tűnik, az amerikai popzene kedvelők nem voltak vevők a vonósnégyesekre…
Az LP-t Londonban 1966. augusztus 5-én dobták piacra. 1966. augusztus 13-tól 1967. június 3-ig, vagyis 34 héten át vezetett és többszörös platinalemez lett. (Igaz, közben volt egy közel kéthónapos „interruptus”, hisz 1966. december 10-től hét héten át az „A Collection of Beatles Oldies” volt a listavezető a Temze partján.)
New Yorkban a „Revolver” csak szeptember 3-án adott életjelt magáról az albumlistán, és 10-től volt hat héten át Number One pozícióban, és 77 héten át maradt bent a Billboard Hot 200-ban. És ezalatt hárommillió példányt adtak el belőle az Egyesült Államokban.
A jazz feldolgozások időrendben:
Ez a dal nagyon tetszett/tetszik a jazz előadóknak, hisz 1966-tól napjainkig jóval több, mint száz jazz feldolgozás készült belőle. 1981 és 1990 között például 9. Én legalább is ennyiről tudok…
S mivel ilyen sok jazzfeldolgozás készült, így arra gondoltam, hogy évtizedes bontásban közlöm ezeket az információkat Önökkel. Vagyis hat héten át böngészhetik azt, hogy a jazzisták közül kik vették szájukra, illetve hangszerükre az „Eleanor Rigby”-t.
Ma tehát az 1981 és 1990 között készültek kerülnek sorra.
Sarah Vaughan & Paich Big Band 3’48” (Songs of The Beatles 1981 LP)
(+Toots Thielemans – har)
Urszula Dudziak 3’50” (Ulla 1982 LP)
(UD – voc, Tom Malach – ts, Vlagyimir Horunzsij – ep, Doc Powell – eg, Victor Bailey – bg, Omar Hakim – dr)
Grand Central Band 8’13” (új-zélandi jazz-rock!) (Epic Beatles Covers 1985 LP)
(Chris Melville – voc, Alan Brown – ep, Karika „Junior” Turua – bg, Josh Sorenson – dr)
Stanley Jordan 7’01” (Magic Touch 1985 LP)
(SJ – eg, Sammy Figueroa – perc)
Emmett Chapman 4’26” (Parallel Galaxy 1985 LP)
(EC – Chapman stick, Josh Hanna – voc)
Harold Danko 5’11” (The First Love Song 1988 CD)
(HD – p, Rufus Reid - b, Mel Lewis - dr)
European Jazz Trio 4’20” (Orange City 1989 CD)
(Marc van Roon – p, Frans van der Hoeven – b, Roy Dackus – dr)
L.A. Workshop with New Yorker 4’39” (Norwegian Wood II (This Bird Has Flown) 1989)
(Steve Lukather – g, Jeffrey Vanston – syn, Jeff Porcaro – dr)
Brazilian Tropical Orchestra 2’52” (Plays The Beatles in Bossa Nova 1990 CD)