A Beatles és a jazz – Eight Days a Week
2013. február 24., Maloschik Róbert
Közös kompozíció a John Lennon-Paul McCartney szerzőpárostól. Ez volt az első dal, amely hangszerelését –az addigiakkal ellentétben- végül is csak a stúdióban fejezték be. Az alapmotívumot Lennon Weybridge-i házában vetették kottapapírra 1964 szeptemberéb
Az „Eight Days a Week” (egyes elmesélések alapján a címet Ringo Starr adta a fárasztó session végén, de Paul szerint a saját sofőrje mondta ezt, amikor vasárnap reggel kellett furikáznia John-hoz, hogy közösen megszüljék a dalt…) döntő többségét aztán hét órás kemény munkával 1964. október 6-án vették fel a „Beatles for Sale” albumra az Abbey Road-i stúdióban. A végső simításokra (például a szám végi elúsztatásra) 1964. október 18-án kerítettek sort.
Ez a dal egy újabb, a popzene történetében még soha sem használt Beatles újítást hozott. Ti. ők használták először az un. „fade in”, magyarul „beúsztatás” technikát. Magyarul a felvétel nem az addig megszokott direktben kezdődik el, hanem beúszással. És hogy duplacsavar legyen, az „Eight Days a Week” a végén elúszik…
A dal Angliában az 1964. december 4-én megjelentetett „Beatles for Sale” című LP-n látott napvilágot. Ez a nagylemez azonban csak december 19-én került a brit albumlista élére, mert addig az „A Hard Day’s Night” volt a listavezető…Igaz, hogy utána három részletben 11 héten át volt Number One és jóval több mint egymillió példányt adtak el csak a szigetországban.
Érdekesség, hogy az óceán túlsó partján nagyjából ugyanazokkal a dalokkal 1965. január 2-án megjelentetett „Beatles ’65”-on nem található az „Eight Days a Week”. Mivel azonban az amerikai rádió DJ-k ezt a dalt játszották a legtöbbet az importból beszerzett angol LP-ről, így később 1965 nyarán a „Beatles VI” című amerikai LP-re már rátették. Ez június 26-án iratkozott fel a Billboard albumlistára, és a már ott volt 41 hétig ott is maradt. Ebből 6 hétig volt listavezető (1965. július 10-e és augusztus 21-e között), és több mint hatmillió példányt adtak el belőle.
Habár a dalt Lennon olyannyira nem szerette, hogy soha sem játszották koncertjeiken, az óriási amerikai népszerűsége szinte megkövetelte a kiadótól, hogy kislemezen megjelentesse az „Eight Days a Week”-et B-olalán az ”I Don’t Want to Spoil the Party”-val. Ez a single 1965. február 15-én került az amerikai lemezboltokba és ez lett a The Beatles hetedik New York-i listavezető slágere. Március 13-tól 2 héten át volt Number One.
A jazz feldolgozások időrendben:
Ez a dal viszonylag népszerű a jazzmuzsikusok körében, hisz az elmúlt 48 évben tizenkettő jazz feldolgozást készítettek belőle. Amerikaiak, svédek, kubaiak, osztrákok (egy szlovén karmesterrel), franciák, olaszok, magyarok, angolok és oroszok is elkészítették aját jazz változatukat.
The Mirza Men 2’36” (Beatles in L.A. 1969 LP)
Collins Shepley Galaxy 4’29” (Lennon and McCartney Live! 1971 LP)
(Burt Collins – tp, Joe Shepley – tp)
Ove Lind (Swingin’ the Beatles 1974 LP)
(OL – cl, Rolf Larsson – p, Lars Erstrand – vib, Nicke Wöhrmann – g, Sture Åkerberg – b, Anders Burman – dr)
La Banda Salsa 3’20” (Viva la Salsa 1976 LP)
(Jesús Albeniz – voc, Cipriano Hincapié – s, Raul Gonzáles – tb, Ignacio Navaro – clavinet, Augustin Serrano – p, Eduardo Abarca – g, Jaime Rodriguez – bg, Miguel Jiménez – dr, Daniel Basanta – con)
Symphonic Rock Orchestra 2’31” (Pop Classics (Vol. 2) 1990 LP)
(Cond.: Joze Privsek)
The Persuasions 2’40” (The Persuasions Sing The Beatles 2002 CD)
Caravelli et son grand orchestre 2’54” (A New Day Has Come 2002 CD)
Ruffino y Piancioli 3’44” (VA: Musica para soñar Vol. 2 CD 2005)
Lisa Lauren (voc, p) 4’08” (Lisa Lauren Loves The Beatles 2006 CD)
Off Abbey Road 3’10” (6. stúdió – 2007. február 17.)
(Halper László – g, Lakatos Gyula – p, Oláh Péter – b, Kőszegi Imre – dr)
David Lanz 7’09” (medley:Rain+) (Liverpool – Re-imagining The Beatles 2009 CD)
Cherkasy Jazz Quintet 4’04” (Remembering The Beatles 2009 CD)